Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overvåket på jobb


Rayen99

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slå av GPS

Dette er Juss-forumet hvor TS poster for å få hjelp med et juridisk spørsmål. Det er derimot ikke "idiotisk-forslag"-forumet, hvor han poster for å få dårlige forslag om hvordan han kan leve med det.

 

Eller mener du at det er et godt alternativ å godta ulovlig overvåking fra arbeidsgiver, og da heller greie seg helt uten veianvisning og alle andre posisjonsbaserte spill og tjenester på telefonen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Slå av GPS

Dette er Juss-forumet hvor TS poster for å få hjelp med et juridisk spørsmål. Det er derimot ikke "idiotisk-forslag"-forumet, hvor han poster for å få dårlige forslag om hvordan han kan leve med det.

 

Eller mener du at det er et godt alternativ å godta ulovlig overvåking fra arbeidsgiver, og da heller greie seg helt uten veianvisning og alle andre posisjonsbaserte spill og tjenester på telefonen?

 

Hvorfor er det et idiotisk forslag å slå av GPS?

En skal ikke spille mens en er på arbeid og som han selv skriver, så går det an å slå av appen når en ikke er på arbeid

Jeg gikk ikke inn på det lovlige 

Lenke til kommentar

Hvorfor er det et idiotisk forslag å slå av GPS?

For det første fordi det ikke løser problemet TS tar opp, nemlig om arbeidsgiver driver med ulovlig overvåking.

For det andre fordi det struper masse ønskelig funksjonalitet på telefonen.

For det tredje siden muligheten for å slå av GPS er såpass åpenbar (men dårlig) at du ikke ga noe hjelpsom info.

 

En skal ikke spille mens en er på arbeid og som han selv skriver, så går det an å slå av appen når en ikke er på arbeid

Som han også skriver, så er appen viktig også utenom jobb, pga. vakter, meldinger osv., og derfor upraktisk og lett å glemme å avslutte den etter hver bruk. Så den eneste gode løsningen her, er å få arbeidsgiver til å følge loven.

 

Jeg gikk ikke inn på det lovlige

Nei, det var nettop det jeg bemerket ;-) Endret av theNiceOne
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hei.

På jobben har vi nylig tatt i bruk et system som har et stemplingsur, for at vi skal stemple oss inn og ut av appen bruker vi gps med mobilen slik at appen kan se at vi er innen en viss radius fra jobb. Nå viste det seg at jobben kan se hvor vi er til en hver tid, selv når vi ikke er på jobb. Dette er ikke noe vi har blitt informert om på noen måte.

 

Er det lovlig?

 

Tusen takk for svar :)

 

Tror neppe de bryr seg om å sjekke hvor du er på fritiden din uansett, men er det så farlig da? Har du noe å skjule kanskje? 

Lenke til kommentar

 

Hei.

På jobben har vi nylig tatt i bruk et system som har et stemplingsur, for at vi skal stemple oss inn og ut av appen bruker vi gps med mobilen slik at appen kan se at vi er innen en viss radius fra jobb. Nå viste det seg at jobben kan se hvor vi er til en hver tid, selv når vi ikke er på jobb. Dette er ikke noe vi har blitt informert om på noen måte.

 

Er det lovlig?

 

Tusen takk for svar :)

 

Tror neppe de bryr seg om å sjekke hvor du er på fritiden din uansett, men er det så farlig da? Har du noe å skjule kanskje? 

 

Hvis du leser trådstarter sitt innlegg nr. 2 skjønner du hvorfor...

Lenke til kommentar

Kan arbeidsgiver pålegge ansatte å ha en app installert på sin private telefon? Eller å ha smarttelefon i det hele tatt?
Hvis det er et krav fra arbeidsgiver med appen, så burde de utstyrt ansatte med firmatelefoner.

Kan du ikke kreve å få utlevert dette?

 

Da kan du bruke jobbmobil til arbeid. Og legge denne fra deg hjemme. På fritiden kan du heller bruke din private mobil til alt mulig annet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Takk for mange svar!

Om appen må være i bruk for å ha gps er jeg ikke sikker på, men appen er i bruk stort sett jevnt over.

Vi får alt av meldinger og beskjeder i appen, alt av vakter skjer i appen osvosv.

Det at de har sjekket hvor en arbeidstaker er krenker jo privatlivet veldig.

 

Jeg hadde sendt mail til min nærmeste sjef, referert til situasjonen og sagt at jeg nå sletter applikasjon og at jeg kan nås via telefon fremover. 

 

Det er selvfølgelig ikke greit å drive med slik overvåkning. 

 

Jeg hadde ikke giddi å jobbe under sånne forhold.

 

Disse to postene oppsummerer det jeg tenker om saken. Om appen blir brukt slik (eller for den del har muligheter for å bli brukt slik) så er det uakseptabelt. Om bedriften ikke innser dette så er det ikke et sted som er verdt arbeidskraften din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...