Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Overvåket på jobb


Rayen99

Anbefalte innlegg

Hei.

På jobben har vi nylig tatt i bruk et system som har et stemplingsur, for at vi skal stemple oss inn og ut av appen bruker vi gps med mobilen slik at appen kan se at vi er innen en viss radius fra jobb. Nå viste det seg at jobben kan se hvor vi er til en hver tid, selv når vi ikke er på jobb. Dette er ikke noe vi har blitt informert om på noen måte.

 

Er det lovlig?

 

Tusen takk for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan deaktivere og aktivere, men er så fort gjort å glemme. Vi er 100% avhengig av appen, vi søker vakter, sjekker kalender, sender mld osvosv med den. Gps virker bare når appen er aktiv, men det er jo så og si hele tiden.

 

Nei, jeg er ikke fagorganisert, og det er min telefon

 

De spurte en på jobben om hun kunne ta ekstra vakt, da sa hun st hun jobbet på den andre jobben sin, da svarte de at «nei, du er hjemme».

Lenke til kommentar

Man kan deaktivere og aktivere, men er så fort gjort å glemme. Vi er 100% avhengig av appen, vi søker vakter, sjekker kalender, sender mld osvosv med den. Gps virker bare når appen er aktiv, men det er jo så og si hele tiden.

 

Nei, jeg er ikke fagorganisert, og det er min telefon

 

De spurte en på jobben om hun kunne ta ekstra vakt, da sa hun st hun jobbet på den andre jobben sin, da svarte de at «nei, du er hjemme».

 

 

Det der er et ganske alvorlig brudd, da de ikke bare har overvåket lokasjonen på ansatte, men aktivt gått inn for å se hvor den ansatte befinner seg også utenfor vedkommendes arbeidstid.

Selv om akkurat du ikke er fagorganisert kan det være andre på jobben din er det. Jeg vil anbefale at dere tar kontakt med fagorganisasjonen og legger dette frem for dem.

Lenke til kommentar

Dette ville jeg meldt til arbeidstilsynet umiddelbart. Finnes en egen paragraf om kontrolltiltak/overvåkning i arbeidsmiljøloven:

 

§ 9-1.Vilkår for kontrolltiltak i virksomheten

(1) Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstaker når tiltaket har saklig grunn i virksomhetens forhold og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren.
 

(2) Personopplysningsloven gjelder for arbeidsgivers behandling av opplysninger om arbeidstakere i forbindelse med kontrolltiltak med mindre annet er fastsatt i denne eller annen lov.

Endret av PongPing
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror nok Datatilsynet er interessert i slike saker.

 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/veiledere/personvern-pa-arbeidsplassen/?id=6214

 

 

Det er derimot ikke tillatt å bruke mobilovervåking for å gjøre innsyn i e-post, spore arbeidstakeren, sjekke privat innhold eller liknende, dersom det gjøres av annet enn sikkerhetsgrunner, se blant annet personopplysningsforskriften § 9-2 siste ledd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

§ 9-1.Vilkår for kontrolltiltak i virksomheten

(1) Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstaker når tiltaket har saklig grunn i virksomhetens forhold og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren.

 

Man kan vel argumentere for at bedriften her hadde grunn til å tro at den ansatte løy og forsøkte å lure seg unna vaktjobben og derfor hadde saklig grunn til å kontrollere om det den ansatte sa var sant?

Lenke til kommentar

 

§ 9-1.Vilkår for kontrolltiltak i virksomheten

(1) Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstaker når tiltaket har saklig grunn i virksomhetens forhold og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren.

 

Man kan vel argumentere for at bedriften her hadde grunn til å tro at den ansatte løy og forsøkte å lure seg unna vaktjobben og derfor hadde saklig grunn til å kontrollere om det den ansatte sa var sant?

 

 

Bedriften har absolutt ingenting med om man lyver, eller hvor man befinner seg utenfor arbeidstida.

Man kan lyve huden full utenfor arbeidstid. Man kan også velge å ikke svare.

 

Grunn til å tro at den ansatte løy? Dette er jo en helt ikke-mistenksom situasjon, da må jo de jo sjekke om absolutt alt er sant da.

Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/norge/i/KvXpX/100000-i-bot-for-ulovlig-GPS-overvaking-av-soppelbilsjafor

 

Det er ikke lovlig å overvåke ansatte, heller ikke med gps eller lignende. Arbeidsgiver kan bruke hva de finner ved ulovlig overvåking, mot arbeidstaker i tvister, men risikerer samtidig store overtredelsesgebyr for overvåkingen.

 

Mistanke om hvit løgn for å slippe å ta ekstra vakter kvalifiserer neppe som saklig grunn for å iverksette overvåkingstiltak.

 

Er to åpenbare muligheter å angripe problemet på. Den ene er å forsøke dialog med arbeidsgiver, i et forsøk på å finne en felles forståelse for hvordan man skal ha det på arbeidsplassen, og eventuelt finne andre måter å registrere innlogging på, som for eksempel manuell stempling. Den andre er datatilsynet, og eventuelt også arbeidstilsynet. Dersom man forsøker dialog først, kan det være vanskelig å gå videre med saken anonymt. Arbeidsgivere som synes ulovlig overvåking er greit, har en tilbøyelighet til å ta seg til rette overfor ansatte på andre måter også for å bli kvitt brysomme arbeidstakere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

§ 9-1.Vilkår for kontrolltiltak i virksomheten

(1) Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstaker når tiltaket har saklig grunn i virksomhetens forhold og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren.

 

Man kan vel argumentere for at bedriften her hadde grunn til å tro at den ansatte løy og forsøkte å lure seg unna vaktjobben og derfor hadde saklig grunn til å kontrollere om det den ansatte sa var sant?

 

Det settes strenge krav til overvåkning. Med overvåkning tenker man som regel på kameraovervåkning, som f.eks. er ment som ransbevis osv. GPS-overvåkning går langt over grensa, og dette innebærer absolutt en "uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

§ 9-1.Vilkår for kontrolltiltak i virksomheten

(1) Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstaker når tiltaket har saklig grunn i virksomhetens forhold og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren.

 

Man kan vel argumentere for at bedriften her hadde grunn til å tro at den ansatte løy og forsøkte å lure seg unna vaktjobben og derfor hadde saklig grunn til å kontrollere om det den ansatte sa var sant?

 

Det settes strenge krav til overvåkning. Med overvåkning tenker man som regel på kameraovervåkning, som f.eks. er ment som ransbevis osv. GPS-overvåkning går langt over grensa, og dette innebærer absolutt en "uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren".

 

Så vidt vi vet er denne rapporteringen av den enkeltes posisjon kun aktiv når den ansatte bruker app'en og bruker man app'en er det vel i en jobbrelatert aktivitet.  TS var selv innepå at de ansatte utmerket kan slå av/på dette, men at de glemmer det. 

Lenke til kommentar

Takk for mange svar!

Om appen må være i bruk for å ha gps er jeg ikke sikker på, men appen er i bruk stort sett jevnt over.

Vi får alt av meldinger og beskjeder i appen, alt av vakter skjer i appen osvosv.

Det at de har sjekket hvor en arbeidstaker er krenker jo privatlivet veldig.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar!

Om appen må være i bruk for å ha gps er jeg ikke sikker på, men appen er i bruk stort sett jevnt over.

Vi får alt av meldinger og beskjeder i appen, alt av vakter skjer i appen osvosv.

Det at de har sjekket hvor en arbeidstaker er krenker jo privatlivet veldig.

 

Jeg hadde sendt mail til min nærmeste sjef, referert til situasjonen og sagt at jeg nå sletter applikasjon og at jeg kan nås via telefon fremover. 

 

Det er selvfølgelig ikke greit å drive med slik overvåkning. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...