Gå til innhold

3000 meter


Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år gammel gutt og har flaut nok gjerne tenkt på meg selv som litt ''naturlig atletisk'', som ofte er god i sport og atletiske ting etc uten noe særlig trening. Fikk et slag i trynet da jeg løp 3000 meter på 20:50 med en gjennomsnittspuls på 170. Løp det på 24 min for litt siden, men skyldte på forkjølelse og prøvde igjen nå.

 

Er dette sånn VIRKELIG dårlig, eller er det normalt for en utrent, etter hva jeg har lest på nett er tiden min omtrent bekymringsverdig? Kunne tenke meg å klare å holde 12 km/t gjennom hele løpet og få tid på 15 min eller bedre, da er man i ''god nok'' form i mine øyne. Har noen andre prøvde testen og fått i nærheten av like dårlig resultat?

 

Hvordan burde man trene for å bli bedre på slikt, er det intervaller som gjelder? Hvor mye utbytte får man av langdistanse utholdenhetstrening f eks? Hvor mye kunne man klart å kutte ned på en sånn tid på f eks en måned?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20 Min tilsvarer 9 km/t gjennomsnittsfart, som ikke er veldig imponerende. Jeg er rundt 1 95 og 88 kilo, og har egentlig ingen grunner til å score så dårlig på en slik test. Tok testen med en annen som løp på 17:50, han er ca samme høyde og vekt, og jeg føler jeg har vært i bedre form en han på kayak-padling, skiturer, sykkelturer etc vi har hatt for en stund siden. Jeg har også veldig lav hvilepuls, ofte på 50, som visstnok skal peke mot god helse, samme har mange i familien, og noen har målt høye O2 opptak i familien uten særlig trening.

 

Jeg trener mye styrke, men aldri utholdenhet, og får heller ikke så mye naturlig utholdenhetstrening om vinteren. Men jeg følte at musklene i bena får syre og ''svikter'' før pusten gir seg på høy intensitet. Og det kommer nesten med en gang jeg prøvde å sette på 12 km/t, holdt ut i 4 min før jeg måtte ned i gå hastighet en stund for at bena skulle fungere igjen, Dette var med oppvarming på forhånd. 

 

Ellers har jeg hatt anstrengelsastma, ikke vært hos legen med det på lenge, får ikke noen ekstreme symptomer, kanskje bare at innpusten stopper litt tidlig. Fikk rota fram en astma medisin før testen, så burde egentlig ikke være noe å skylde på tror jeg ?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...