Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Utføre arbeid selv - serviceheftet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg gjør en del arbeid på bilen min selv for å spare penger, og fordi jeg synes det er morsomt. Det jeg lurer på er hvordan vil dette se ut for serviceheftet og ved eventuelt salg av bil. Det blir jo "hull" fordi det står ikke oppført at for eksempel registerreim er byttet. Det jeg har byttet i det siste som har serviceintervall på seg er: regreim, dieselfilter, bremsevæske og olje.

 

Hvordan kan jeg forsikre en eventuelt kjøper at dette er gjort?

Endret av Cocola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fint ut det. Er dette godt nok hvis man skal selge bilen? Jeg trodde alt måtte være dokumentert i det originale serviceheftet.

 

Hvor viktig er det at stemplene er nøyaktig på kilometerintervall som det originale serviceheftet sier? To av stemplene er fra 1000 - 5000 km over.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe krav til at servicer skal være gjort av autoriserte verksted, men mange som skal kjøpe bil ønsker jo den ekstra tryggheten det gir.

De vet jo ikke om du er kompetent mekaniker, eller en gjøk med ti tommeltotter, så kan bli vanskeligere å få solgt den.

Lenke til kommentar

Service intervall kan være forskjellig fra bil til bil, mange har 1 år eller 20000km, det som kommer først.

Om jeg skal kjøpe en bruktbil så er det en fordel om servicene er fulgt opp omtrent når de skal. Jeg tenker at både om du fyller inn selv i serviceheftet eller lager din egen liste over hva som er gjort og når og km-stand, så vil det være bra. Husk også å ta vare på kvitteringer for deler og olje.

Lenke til kommentar

Så lenge du vet nøyaktig hva som inngår i servicen og får gjort dette på skikkelig vis så er det vel greit. Som kjøper så ser jeg an selgeren og bilen, og kjøper utfra inntrykket jeg får og det jeg ser. Jo raskere et verksted får gjennom bilene dess større inntjening. Gjør du det selv så kan du ta deg litt tid til å gjøre ting pedantisk som f.eks å kjøre bilen skikkelig varm, og få tappet ut hver en dråpe av den gamle og forurensede oljen. 

 

Et minus er om du ikke er erfaren nok til å sjekke andre ting, som f.eks slitedeler og oppdage svakheter i understellet på bilen osv som et verksted ville oppdaget når bilen er løftet opp.

 

Men som forsikring.. tja, kvitteringer og evt. bilder holder vel. Hva slags bil er det snakk om og hvor gammel er den? Det har også litt å si.

Lenke til kommentar

Jeg vil si jeg føler meg tryggere på å kjøpe en bruktbil av en som kan litt om bil og gjøre enkle ting selv, enn en som bare svinger innom verksted hver gang service lampa lyser og ellers knapt kan å fylle drivstoff og spylerveske.

Utover den vanlig service, som man kan gjøre selv, kan man ikke hoppe over PKK. Der sjekkes alt sikkerhetsmessige som hobbymekanikeren kanskje overser, så jeg ser ikke helt ulempen med å skifte slitedeler og annet selv. Ellers er vel også noen av service intervallene litt lange for få service kostnadene til å ikke se så store ut, bl.a. min bil har intervall på 90 000 km for skifte av luftfilter, selv foretrekker jeg å skifte hvert annet år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det er litt forskjellige meninger angående dette. Så alt i alt er det nok opp til kjøper og vurdere om dette er godt nok. 

Jeg skal bruke serviceheftet.net. Det så ut som en fin side. Bilder har jeg allerede tatt en god del av, og jeg skriver ned når jeg bytter de forskjellige delene. Kvitteringer har jeg elektronisk fordi alt er kjøpt på nett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...