Gå til innhold

Slik blir de nye nettleieprisene


Anbefalte innlegg

 

"Målt effekt - avregnet etter topplasttimen/kundemaks (pr år/mnd/døgn) og betalt pr kWh/h."

 

Noen som vet hvor lang eller kort tid som skal til, for hva som registreres som topp i utregningen?

 

dvs. hvis man f.eks. ved en feil setter komfyrplata på full effekt (eller en varmeovn etc) men oppdager det etter et par minutter, er det da denne toppen som vil danne grunnlag for utregningen? (selv om den var ytterst kortvarig)

Som skrevet er det den timen med høyest forbruk som teller. Det å sette på komfyr eller varmeovn ved en feil i noen minutter vil ha veldig lite å si.

Stemmer, men dette kan endre seg senere da de har muligheten til å avlese langt hyppigere. Men, står elbilen på mens en lager mat og vasker klær så blir det dyrt uansett da alt tar relativt lang tid. Noe som er helt fair, da det er unødvendig bruk. De som ikke gidder er selvfølgelig uenig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

"Målt effekt - avregnet etter topplasttimen/kundemaks (pr år/mnd/døgn) og betalt pr kWh/h."

 

Noen som vet hvor lang eller kort tid som skal til, for hva som registreres som topp i utregningen?

 

dvs. hvis man f.eks. ved en feil setter komfyrplata på full effekt (eller en varmeovn etc) men oppdager det etter et par minutter, er det da denne toppen som vil danne grunnlag for utregningen? (selv om den var ytterst kortvarig)

 

Som skrevet er det den timen med høyest forbruk som teller. Det å sette på komfyr eller varmeovn ved en feil i noen minutter vil ha veldig lite å si.

 

 

jau, ser det står "time"

 

Er/blir litt skeptisk når jeg ser slike eksempler

 

https://www.f-b.no/nyheter/hvaler/hytteliv/betalte-500-kroner-i-strom-for-n-natt-pa-hytta/s/5-59-268427

 

muligens ikke relevant til min problemstilling, men det viser jo at nye utregningsmetoder kan være lunefulle

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Målt effekt - avregnet etter topplasttimen/kundemaks (pr år/mnd/døgn) og betalt pr kWh/h."

 

Noen som vet hvor lang eller kort tid som skal til, for hva som registreres som topp i utregningen?

 

dvs. hvis man f.eks. ved en feil setter komfyrplata på full effekt (eller en varmeovn etc) men oppdager det etter et par minutter, er det da denne toppen som vil danne grunnlag for utregningen? (selv om den var ytterst kortvarig)

Som skrevet er det den timen med høyest forbruk som teller. Det å sette på komfyr eller varmeovn ved en feil i noen minutter vil ha veldig lite å si.

jau, ser det står "time"

 

Er/blir litt skeptisk når jeg ser slike eksempler

 

https://www.f-b.no/nyheter/hvaler/hytteliv/betalte-500-kroner-i-strom-for-n-natt-pa-hytta/s/5-59-268427

 

muligens ikke relevant til min problemstilling, men det viser jo at nye utregningsmetoder kan være lunefulle

Det der er fra ett prøveprosjekt og etter hva jeg husker slapp han å betale da prisingen var for aggressiv.

Lenke til kommentar

 

Du konstruerer behov som ikkje er reelle. Varmvasstanken har ikkje "behov" for straum berre fordi termostaten på botnen fell under 70°. I praksis er det termostaten som styrer, ikkje ditt behov for varmt vatn. Tanken er godt isolert. Du kan få varmt vatn heile døgeret, sjølv om du varmar vatnet til andre tider enn du brukar det.

 

De som designet termostaten på varmvannstanken vet forhåpentligvis mye bedre hvordan den burde reguleres enn meg og en timer fra Clas Ohlson (som bare tåler <3.7kw maksimal effekt)
Varmtvasstanken din brukar sannsynlegvis 2,2 kW. Det finst dei som brukar meir, men då går dei ikkje i ein vanleg stikkontakt.

 

Du har rørande stor tru på ei enkel bimetallfjør. Nei, ein varmtvasstank er ikkje smart. Han er stokk dum. Det same er bimetallfjøra. Nesten uansett kva du gjer, kan du styre straumen smartare. Termostaten er viktig for å slå av varmen før vatnet kokar, men han eignar seg ikkje til smart styring av straumen.

 

og jeg har lest at det trengs mer energi å varme opp enn å holde oppvarmet.

Nettopp! Difor kan du utsetje oppvarminga av vatnet som erstatta det du brukte om morgonen til du har reist på jobb, og oppvarminga av det du brukte rundt middsagstid til kvelden. Å halde tanken varm kostar svært lite energi. Han held seg varm lenge utan å få tilført energi i det heile. Du tappar ut varmt vatn frå toppen, og han dreg inn kaldt vatn på botnen. Det varme vatnet er lettare enn det kalde, og legg seg difor på toppen. Sjølv om du tappar ut halve tanken utan straum på, tek det mange timar før det varme vatnet på toppen vert lunka.

 

Det er sikkert feil, men det som virkelig hadde monnet hadde helt sikkert å bytte ut varmvannstanken med en som er tredve år nyere. Men det er en investering jeg altså ikke kan prioritere. Eller kanskje jeg kan - jeg har ikke hatt tid til å sjekke kostnaden.

 

Det løner seg neppe. Ein 30 år gammal tank er like effektiv som ein ny. Eg ville ikkje skifta, med mindre du har tenkt å integrere han med eit nytt system for varming av heile huset.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg bruker 10kWh mellom kl 16 og 17 en tirsdag ettermiddag? Hvor mye bør jeg betale for det i forhold til en nabo som bare bruker 5kWh i samme tidsrom?

 

Om du trekker 40 kW i et kvarter og ingenting de neste 45 minuttene mens naboen trekker 5 kW hele timen, hvor mye skal du betale da?

Lenke til kommentar

Kan man kanskje se en bruk av triac styring av VVB etterhvert? Eller kanskje vi skal tilbake og bruke reguleringsbrytere igjen?

 

Strømprisen- og nettleie prisøkningen ligger nok bare i starten. Her er det masse å tjene:

 

 https://www.nettavisen.no/na24/strmprisen-til-himmels---vil-stoppe-nye-strmkabel-til-utlandet/3423423154.html

 

Og vi forbrukere skal stå for 100% av kostnaden av tilpasninger som egentlig er fullstendig unødvendige - hvis nettselskapene hadde brukt nettleien vi betaler - til det den er ment for.

 

I stedet bruker de disse pengene til å montere utstyr som gjør det mulig å kreve enda mer penger av oss - og bygge utenlandskabler som gjør strømmen enda dyrere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan man kanskje se en bruk av triac styring av VVB etterhvert? Eller kanskje vi skal tilbake og bruke reguleringsbrytere igjen?

 

Strømprisen- og nettleie prisøkningen ligger nok bare i starten. Her er det masse å tjene:

 

 https://www.nettavisen.no/na24/strmprisen-til-himmels---vil-stoppe-nye-strmkabel-til-utlandet/3423423154.html

 

Og vi forbrukere skal stå for 100% av kostnaden av tilpasninger som egentlig er fullstendig unødvendige - hvis nettselskapene hadde brukt nettleien vi betaler - til det den er ment for.

 

I stedet bruker de disse pengene til å montere utstyr som gjør det mulig å kreve enda mer penger av oss - og bygge utenlandskabler som gjør strømmen enda dyrere.

 

Det er åpenbart at du ikke har satt deg inn i situasjonen, AMS er installert for å redusere utgifter, for å redusere sløsing. Dette gagner oss alle, det er trossalt vi som betaler for nettet. De som må betale, det er storforbrukerne. noe som er helt fair, disse har betalt det "samme" som alle andre før. 

 

Å overdimensjonere nettet er idiotisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvordan skal effekt-abonnement forhindre at nettet blir overbelastet? Skal nettselskapene selge en begrenset kvote med effekt-abonnement? Skal de få lov til å 'overbooke' effekt?

 

Når man har abonnementene på plass, så ser en jo behovet. I tillegg til data om overforbruk, begrensningen ligger i at folk ikke liker å sløse penger og derfor får en reduksjoner i effekt. Dette er en godt utprøvd metode her til lands...

 

Vil en abonnementsløsning kunne gjøre noe med en akutt effektmangel?

 

 

Det vill heller ikke "din" løsning, så jeg ser virkelig ikke poenget?

 

Da må du finne lesebrillene..

 

'Time of use' vil føre til at det blir dyrt når forbruket er problematisk høyt. Bransjen driver allerede med avansert forecast basert på værmelding, forventet og historisk bruksmønster, fyllingsgrad i magasiner, innmeldte begrensninger i produksjon, distribusjons osv. Høye priser vil med andre ord sjelden komme overraskende.

 

Som forbruker vil du sannsynligvis få tilbud om prisvarsel fra din strømleverandør. Kjenner jeg dem rett skal du jobbe hardt for å *slippe* prisvarsel.. Dessuten så vil varianter av 'PRISSJOKK PÅ STRØM'

lyse mot deg i alle medier når ting ser til å bli sånn passe ille.

 

Til sist så er det sånn at den store stygge ulven hva angår effekt, lading av elbil, er banalt enkel å automatisere. Om du har 4 elbiler som deler en lastbalansert 22kW-lader og setter alle til lading mens du fyrer i gang vaskemaskin og induksjonstopp, så kan ladestasjonen sjekke effektsituasjonen *før* den trekker en eneste Watt fra nettet. Og hvis det er tilgjengelig kapasitet? Hvorfor i all verden skal vi *ikke* kjøre på? Opp til 100% er effekt 'gratis'.

Lenke til kommentar

 

Da må du finne lesebrillene..

 

'Time of use' vil føre til at det blir dyrt når forbruket er problematisk høyt. Bransjen driver allerede med avansert forecast basert på værmelding, forventet og historisk bruksmønster, fyllingsgrad i magasiner, innmeldte begrensninger i produksjon, distribusjons osv. Høye priser vil med andre ord sjelden komme overraskende.

 

Som forbruker vil du sannsynligvis få tilbud om prisvarsel fra din strømleverandør. Kjenner jeg dem rett skal du jobbe hardt for å *slippe* prisvarsel.. Dessuten så vil varianter av 'PRISSJOKK PÅ STRØM'

lyse mot deg i alle medier når ting ser til å bli sånn passe ille.

 

Til sist så er det sånn at den store stygge ulven hva angår effekt, lading av elbil, er banalt enkel å automatisere. Om du har 4 elbiler som deler en lastbalansert 22kW-lader og setter alle til lading mens du fyrer i gang vaskemaskin og induksjonstopp, så kan ladestasjonen sjekke effektsituasjonen *før* den trekker en eneste Watt fra nettet. Og hvis det er tilgjengelig kapasitet? Hvorfor i all verden skal vi *ikke* kjøre på? Opp til 100% er effekt 'gratis'.

 

 

Igjen, hva er det som er positivt med dette for deg som forbruker? Å forholde deg til noe som kommer helt plutselig? Noe du ikke kan forutse? Det er nettopp det abonnement modellen kan tilby, noe som en alltid kan ha kontroll på. 

 

Og ja, det du legger frem høres veldig bra ut men det er ekstremt komplekst å få på plass, både for de som skal levere dette og forbrukerne og forholde seg til. 

 

Har jeg sagt det er vanskelig? Jeg lager SW til tesla for å kunne styre dette via API, så jeg vet akkurat hvor enkelt det er. Problemet er det du nevner, å ha kontroll på nettet til enhver tid og forutse. Det hjelper ikke at alle regulerer ned, når det allerede er for sent og trafo har trippet. Det krever enorme kontroll systemer for å få dette opp på ett godt nivå, der er vi ikke i 2019.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er den 'ekstreme kompleksiteten'? Forecast er på plass allerede, du har selv demonstrert at lading av elbil lett kan automatiseres. Det største uløste problemet ser ut til å være å lage en fornuftig prismodell for når effektsituasjonen blir anstrengt..

 

 

Eller kanskje et regelverk for når nettselskapene *må* oppgradere kapasiteten. For det er ikke til å komme fra at dette ikke utelukkende er forbrukernes skyld. Som andre har poengtert så styres forbruket vår i høy grad av døgnrytmen vår. Vi vasker ikke klær på ettermiddagen for å være vrange, vi gjør det fordi det er da vi er våkne og hjemme.

 

Det er ikke mange strømlaster som kan automatiseres. Varmtvannsbereder kunne vært en av dem men da jeg måtte bytte min 40 år gamle varmtvannstank i fjor så fant jeg ingen 'smarte' varmtvannsberedere. (eller kanskje de jeg fant var urimelig dyre)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er den 'ekstreme kompleksiteten'? Forecast er på plass allerede, du har selv demonstrert at lading av elbil lett kan automatiseres. Det største uløste problemet ser ut til å være å lage en fornuftig prismodell for når effektsituasjonen blir anstrengt..

 

 

Eller kanskje et regelverk for når nettselskapene *må* oppgradere kapasiteten. For det er ikke til å komme fra at dette ikke utelukkende er forbrukernes skyld. Som andre har poengtert så styres forbruket vår i høy grad av døgnrytmen vår. Vi vasker ikke klær på ettermiddagen for å være vrange, vi gjør det fordi det er da vi er våkne og hjemme.

 

Det er ikke mange strømlaster som kan automatiseres. Varmtvannsbereder kunne vært en av dem men da jeg måtte bytte min 40 år gamle varmtvannstank i fjor så fant jeg ingen 'smarte' varmtvannsberedere. (eller kanskje de jeg fant var urimelig dyre)

 

Kompleksiteten ligger i å ha kontroll på alle områdene, og definere områdene. Og så må en ha varslingssystemer på plass, osv. Å forecaste noe er en ting, å treffe er noe annet. Det er det store problemet for meg, hva gjør du når du kommer hjem og alle i nabolaget styrer på med sitt? Venter til alle gir seg, eller styrer på med ditt og håper de blir "skremt" og skrur av sitt? Jeg for min del liker best å vite at jeg ikke trenger å ta hensyn til slike uforutsette ting. 

 

Det er jo ganske lett å "vite" når en må oppgradere med abandonment systemet, er en innenfor det kundene betaler for eller ikke? 

 

De aller fleste enheter kan styres, VVB er jo en av de lettere. Den er av/på, temperaturen stiger/synker stabilt osv. 

Lenke til kommentar

 

Kan man kanskje se en bruk av triac styring av VVB etterhvert? Eller kanskje vi skal tilbake og bruke reguleringsbrytere igjen?

 

Strømprisen- og nettleie prisøkningen ligger nok bare i starten. Her er det masse å tjene:

 

 https://www.nettavisen.no/na24/strmprisen-til-himmels---vil-stoppe-nye-strmkabel-til-utlandet/3423423154.html

 

Og vi forbrukere skal stå for 100% av kostnaden av tilpasninger som egentlig er fullstendig unødvendige - hvis nettselskapene hadde brukt nettleien vi betaler - til det den er ment for.

 

I stedet bruker de disse pengene til å montere utstyr som gjør det mulig å kreve enda mer penger av oss - og bygge utenlandskabler som gjør strømmen enda dyrere.

 

Det er åpenbart at du ikke har satt deg inn i situasjonen, AMS er installert for å redusere utgifter, for å redusere sløsing. Dette gagner oss alle, det er trossalt vi som betaler for nettet. De som må betale, det er storforbrukerne. noe som er helt fair, disse har betalt det "samme" som alle andre før. 

 

Å overdimensjonere nettet er idiotisk. 

Storforbrukere? Går ikkje kraftkrevande industri på 12års fastpris?

Lenke til kommentar

 

Ser man på statistikken fra Nordpool er det kun noen veldig få dager hvor det potensielt har vært problemer.

Korleis kan du sjå lasta i det lokale distribusjonsnettet der du bur på Nordpool, eller kor mykje meir transformatoren huset ditt er tilkopla toler før han må oppgraderast?

Det enkelte lokalnett må dimensjoneres som Hafslund gjør for eksempel. Det skal klare de tre sammenhengende dager med høyest effekt siste ti år. Gå gjerne ned til nettet skal klare bare 90% av dette. Men ikke bruk effekttariff for å slippe å bygge ut nødvendig kapasitet etter som stadig flere kopler seg på samme transformator!

 

En ny netttariff kan også utformes på en helt annen måte, i stedet for å straffe folk i 95% av tiden det ikke er nødvendig, kunne netteieren premiere de som avtaler å ha lav belastning når effektkapasiteten i nettet er stresset. Industrien har allerede slike løsninger!

 

En abonnementbasert ordning ville være latterlig. Si at en et par ganger i året vil bruke hele sin ladeeffekt på 22 kW for å lade 100 kWh (ingen deler særlig realistisk). Så må en betale overforbruk på hver kW over 4 kW, og 10 kr per kWh. Det vil da koste 100/22x18x10 = kr 818 (antall timer 100/22, effekt 18 (22-4), pris per kWh kr 10). Er det noen som tror at en abonnent i løpet av 4,5 timer med 22 kW vil sprenge transformatoren? Er det noen som tror at alle andre abonnenter på samme trafo vil gjøre det samme, samtidig? Nei ingen (unntatt NVE kanskje). Tallene jeg har brukt (10 kr per kWh overforbruk) finnes i eksisterende effekttariff og grense på 4 kW før overforbruk vil være typisk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Kan man kanskje se en bruk av triac styring av VVB etterhvert? Eller kanskje vi skal tilbake og bruke reguleringsbrytere igjen?

 

Strømprisen- og nettleie prisøkningen ligger nok bare i starten. Her er det masse å tjene:

 

 https://www.nettavisen.no/na24/strmprisen-til-himmels---vil-stoppe-nye-strmkabel-til-utlandet/3423423154.html

 

Og vi forbrukere skal stå for 100% av kostnaden av tilpasninger som egentlig er fullstendig unødvendige - hvis nettselskapene hadde brukt nettleien vi betaler - til det den er ment for.

 

I stedet bruker de disse pengene til å montere utstyr som gjør det mulig å kreve enda mer penger av oss - og bygge utenlandskabler som gjør strømmen enda dyrere.

 

Det er åpenbart at du ikke har satt deg inn i situasjonen, AMS er installert for å redusere utgifter, for å redusere sløsing. Dette gagner oss alle, det er trossalt vi som betaler for nettet. De som må betale, det er storforbrukerne. noe som er helt fair, disse har betalt det "samme" som alle andre før. 

 

Å overdimensjonere nettet er idiotisk. 

Storforbrukere? Går ikkje kraftkrevande industri på 12års fastpris?

 

 

Nå snakker vi jo om privatmarkedet her, men i bedriftsmarkedet er jo effektleddet allerede på plass. Men, nå er det altså snakk om det private og at de som krever mye må betale for sitt. 

Lenke til kommentar

 

Kan man kanskje se en bruk av triac styring av VVB etterhvert? Eller kanskje vi skal tilbake og bruke reguleringsbrytere igjen?

 

Strømprisen- og nettleie prisøkningen ligger nok bare i starten. Her er det masse å tjene:

 

 https://www.nettavisen.no/na24/strmprisen-til-himmels---vil-stoppe-nye-strmkabel-til-utlandet/3423423154.html

 

Og vi forbrukere skal stå for 100% av kostnaden av tilpasninger som egentlig er fullstendig unødvendige - hvis nettselskapene hadde brukt nettleien vi betaler - til det den er ment for.

 

I stedet bruker de disse pengene til å montere utstyr som gjør det mulig å kreve enda mer penger av oss - og bygge utenlandskabler som gjør strømmen enda dyrere.

 

Det er åpenbart at du ikke har satt deg inn i situasjonen, AMS er installert for å redusere utgifter, for å redusere sløsing. Dette gagner oss alle, det er trossalt vi som betaler for nettet. De som må betale, det er storforbrukerne. noe som er helt fair, disse har betalt det "samme" som alle andre før. 

 

Å overdimensjonere nettet er idiotisk. 

 

 

Jeg sliter med å se dette opplegget så positivt som du gjør det.

 

Men det er kanskje litt "gammel grinebiter" og sitte å beklage noe som ble bestemt for mange år siden og er alt for langt på vei for å få snudd.

 

Får håpe at du har rett - at dette vil gagne oss alle.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg sliter med å se dette opplegget så positivt som du gjør det.

 

Men det er kanskje litt "gammel grinebiter" og sitte å beklage noe som ble bestemt for mange år siden og er alt for langt på vei for å få snudd.

 

Får håpe at du har rett - at dette vil gagne oss alle.

 

 

Ja, vi er heldigvis laget på forskjellige måter og reagerer ulikt. Det er bra på mange måter :) 

 

Jeg snakker kun for meg selv så klart, jeg skjønner at mange ikke kommer til å like dette systemet da det øker deres utgifter. Men jeg mener det er fair, de krever mye av nettet som igjen fører til at det kreves utbygging, som igjen krever høyere innbetaling osv. I tillegg liker jeg forutsigbarheten og at jeg selv kan bestemme om jeg ønsker billigere kraft. Pr i dag har jeg liten til ingen mulighet for å regulere dette. 

Lenke til kommentar

Jeg håper vi ikke kommer i en situasjon der man må betale overpris for å f.eks. lade en elbil om natten 2300-0600 med 8-11kW. Da er det ingen belastning på nettet og evt overpris/effekt pris kun er for at nett selskap skal tjene penger.

Endret av Daywalker
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg håper vi ikke kommer i en situasjon der man må betale overpris for å f.eks. lade en elbil om natten 2300-0600 med 8-11kW. Da er det ingen belastning på nettet og evt overpris/effekt pris kun er for at nett selskap skal tjene penger.

 

Det gjør vi, det er åpenbart ett problem om alle gjør dette om natten da 8-11kW er relativ høy belastning. Jeg ser ikke helt hvorfor en skal gjøre dette heller, det tilsvarer rundt 300-400km med kjøring eller 10x normalt kjøremønster for det norske folk. 

Lenke til kommentar

 

Jeg håper vi ikke kommer i en situasjon der man må betale overpris for å f.eks. lade en elbil om natten 2300-0600 med 8-11kW. Da er det ingen belastning på nettet og evt overpris/effekt pris kun er for at nett selskap skal tjene penger.

Det gjør vi, det er åpenbart ett problem om alle gjør dette om natten da 8-11kW er relativ høy belastning. Jeg ser ikke helt hvorfor en skal gjøre dette heller, det tilsvarer rundt 300-400km med kjøring eller 10x normalt kjøremønster for det norske folk.

Hvorfor skal man ha rushtid avgift når det ikke er rushtid? Da mister hele systemet troverdighet. Jeg et med på at man kan lage ett system der insentiver kan være ett virkemiddel for å dempe toppene. Men jeg ser virkelig ikke hvorfor samme system skal straffe brukere når det ikke er nødvendig. Da er det kun griskhet som teller. Det er jeg imot.
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...