Gå til innhold

Sjefens oppførsel på jobb


Anbefalte innlegg

Som sagt, du trenger ikke å lese langt ut i arbeidsmiljøloven før du finner brudd.

 

§ 1-1.Lovens formål

Lovens formål er:

 

a) å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet,

b) å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet,

c) å legge til rette for tilpasninger i arbeidsforholdet knyttet til den enkelte arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon,

d) å gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomhetene selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø i samarbeid med arbeidslivets parter og med nødvendig veiledning og kontroll fra offentlig myndighet,

e) å bidra til et inkluderende arbeidsliv.

Og så kan vi se videre på kapittel 4.

§ 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

(1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.

(2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten.

(3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.

(4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.

(5) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av kravene i denne paragraf.

 

 

Selv med en stor porsjon godvilje kan jeg ikke se annet enn at du kanskje mener 4.3 punkt 3 kommer i spill her?  Jeg vet ikke hva domstolen har sagt rundt definisjonen av trekassering, hvor man har satt streken, men jeg kan ikke se at noe i TS's tilfelle kvalifiserer for det vanlige folk vil kalde for trekassering.  Det er neppe ulovlig å nevne at en ansatt gjør en dårlig jobb, det er jo nærmest nødvendig å kunne diskutere det og eventuelle tiltak med andre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en trist arbeidshverdag.

Hadde selv en jobb tidligere hvor jeg fra dag 1 ble mobbet/trakassert av teamlederen. Tok det opp med sjefen for bedriften, men da vedkommende spurte TL om noe hadde skjedd så sa h*n bare "jeg skjønner ikke hvorfor vi er her/hva som har skjedd". Samme skjedde hver dag i litt over 1 mnd, så måtte jeg bare slutte. Ingen tok tak og dagene ble ikke bedre :/

Lenke til kommentar

Ja, det er ofte triste arbeidsdager.. En gang noen ansatte tok opp dette med baksnakking på arbeidsplassen fikk de beskjed om å slutte å kritisere sjefen ellers ville de få oppsigelse i postkassen. På denne tiden var det forøvrig to sjefer, og den andre sjefen var med i dette møtet for å forhindre baksnakking på arbeidsplassen. 

Jeg selv synes det er vondt å høre nedlatende ord om mine medarbeidere eller kunder, dette gjør at jeg prøver å ta litt avstand til sjefen.. Dessverre tror jeg det har gjort så jeg har blitt en slags hakkepinne når det er noe.. Det at vi ansatte har organisert oss ble ikke godt tatt imot, virker som sjefen tror vi prøver å ødelegge plassen. Såklart ønsker vi ikke det, men det er greit å ha en organisasjon i ryggen om det skulle være noe.

Senest forrige uke ble jeg fortalt at jeg er svak og kom til å ha et vanskelig liv, da jeg spurte om jeg kunne gå 1time tidligere om to uker pga en legetime. Jeg ble såret, unnskyldte meg og flyttet timen min. Det var første gang jeg noen gang har spurt om å gå tidligere, og jeg forstår at det aller helst skal legges utenom arbeidstider, men tenkte at det ikke skadet å spørre ettersom jeg har arbeidet der en god stund. 

Lenke til kommentar

virker som sjefen tror vi prøver å ødelegge plassen. Såklart ønsker vi ikke det, men det er greit å ha en organisasjon i ryggen om det skulle være noe.

 

Dere ønsker bare at han skal ødelegge dere?

 

Er vel bare å sette i gang prosessen med å få noen eksterne til å bistå, og dokumenter så mye som mulig av hva sjefen holder på med (spesielt det som åpenbart er ulovlig, som å nekte pause/lunch o.l.).

 

Det høres jo helt sykt ut det du sier, så skjønner ikke viljen til å jobbe der men ikke prøve å bedre forholdene (få ham til helvete ut, og forhåpentligvis få en bedre franchisetaker)?

Kjeden som har gir tillatelse til å bruke firmanavnet må da ha visse føringer for hvordan bedriften skal drives?

Lenke til kommentar

[--snip]

Det at vi ansatte har organisert oss ble ikke godt tatt imot, virker som sjefen tror vi prøver å ødelegge plassen. 

Det at en leder har noe imot at ansatte organiserer seg, noe som er grunnlovsberettiga (Gr.Loven paragraf 101) burde jo alene vitne litt om det skurrer. En arbeidsgiver som holder seg til lovverket har absolutt ingenting å frykte fra en fagforening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Senest forrige uke ble jeg fortalt at jeg er svak og kom til å ha et vanskelig liv, da jeg spurte om jeg kunne gå 1time tidligere om to uker pga en legetime. Jeg ble såret, unnskyldte meg og flyttet timen min. 

 

Undskyld meg, men du "ble såret" av at du ikke bare kunne dra til legen i arbeidstiden?  

 

Lenke til kommentar

virker som sjefen tror vi prøver å ødelegge plassen. Såklart ønsker vi ikke det, men det er greit å ha en organisasjon i ryggen om det skulle være noe.

 

Det virker temmelig motstidende det der... 

 

Hvorfor ikke bare ta konsekvensen av at du ikke liker bedriftseieren og finn en annen jobb?  Det blir garantert ikke noe bedre stemning om dere eskalererer problemerne.   Sjefen er eier og kan således ikke fyres, men begge parter kan gjøre det å være på jobben utrolig lite trivelig og jeg kan ikke se hvordan det kan løses uten av dere som er misfornøyde finner en annen jobb.

Lenke til kommentar

Skulle du tro du ser deg selv i denne sjefen, tigerdyr..

 

 

Senest forrige uke ble jeg fortalt at jeg er svak og kom til å ha et vanskelig liv, da jeg spurte om jeg kunne gå 1time tidligere om to uker pga en legetime. Jeg ble såret, unnskyldte meg og flyttet timen min. 

 

Undskyld meg, men du "ble såret" av at du ikke bare kunne dra til legen i arbeidstiden?  

 

Var det det du leste ut av det? At det var det at hen måtte flytte timen som gjorde hen såret? Altså, prøv å sett deg litt inn i situasjonen (og les det som faktisk skrives), i stedet for å prøve å fremstå som så jævla hard.

Uansett helt utrolig å ikke kunne gi ok på den, med 2 UKERS varsel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skulle du tro du ser deg selv i denne sjefen, tigerdyr..

 

 

Senest forrige uke ble jeg fortalt at jeg er svak og kom til å ha et vanskelig liv, da jeg spurte om jeg kunne gå 1time tidligere om to uker pga en legetime. Jeg ble såret, unnskyldte meg og flyttet timen min. 

 

Undskyld meg, men du "ble såret" av at du ikke bare kunne dra til legen i arbeidstiden?  

 

Var det det du leste ut av det? At det var det at hen måtte flytte timen som gjorde hen såret? Altså, prøv å sett deg litt inn i situasjonen (og les det som faktisk skrives), i stedet for å prøve å fremstå som så jævla hard.

Uansett helt utrolig å ikke kunne gi ok på den, med 2 UKERS varsel.

 

Jeg leser det som faktisk skrives og du er helt feil på den for det som er utrolig er å ikke kunne plassere en time 2 uker frem i tid på et tidspunkt der du ikke må jobbe.  Hadde personen måtte dra til legen i morgen derimot, så ville alle ha forståelse for at det nok hastet å komme til legen og derfor måtte ta den tidspunkt som er tilgjengelig.  Det burde være enkelt å forstå syns jeg. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...