Gå til innhold

Sjefens oppførsel på jobb


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg arbeider i en liten faghandel. Saken er den at vi har en sjef som tar sine friheter. I arbeidstidene legger sjefen opp til flere diverse legetimer og møter, shopping, lunsj med venner osv osv. Dette gjør så vi andre ansatte må stå igjen alene på jobb, ofte med tunge vareløft og uten matpause. Sjefen mener at siden h*n er sjef så kan h*n gjøre som h*n vil. 

 

Sjefen er også en sånn som går å baksnakker oss ansatte, til kunder, andre ansatte og familie/venner. Kjeft får vi også foran kunder, og det er ofte pga småting. Sjefen har også ett sinneproblem, for da det koker over kan h*n ta den nærmeste gjenstanden å kaste i veggen. Og blir spydig i kjeften. Jeg har blitt fortalt at jeg ikke er verdt noe og ingen andre bedrifter ønsker å ansette meg, til tross for positive tilbakemeldinger av kunder. 

 

Når det kommer til taushetsplikt er det som om sjefen liker å bryte den. Blir noen sykmeldte skal aller helst alle kunder og ansatte vite hvorfor. H*n elsker sladder, og kan stå i flere timer åpenlyst i butikken å sladre med kunder. Det værste er at sjefen kan stå å baksnakke andre kunder eller folk til de handlende kundene. Jeg har opplevd at sjefen står bak kassadisken å baksnakker min egen familie, og det sårer. 

 

Ovenfor kunder står ofte sjefen å lager grimaser eller gi fingeren fordi sjefen tydeligvis ikke liker kunden h*n hjelper.

 

Alt dette har nå gjort så flere av oss gruer oss for å dra på jobb.. Har sjefen en dårlig dag, da vet du at du får et helvete på jobb.. 

 

Vi har prøvd å ta opp i møter om hvordan vi ansatte føler det, da gjør sjefen narr av oss og kommenterer "åå, se dere prøver å være seriøse" eller at h*n har så mye å tenke på og forsøker å få sympati istedet. 

 

 

Er det virkelig greit av en sjef å oppføre seg slik? og er det slik på andre arbeidsplasser og?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pkt 1: Hvordan sjefen fordeler sin egen arbeidstid er opp til han. Han er ved sin fulle rett tli å gå til legen, ta lunchpauser etc. Men det bør tilrettelegges ovenfor de ansatte. Hvis det blir et problem og merbelastning bør det uten tvil tas opp med vedkommende.

 

Han har (såvidt meg bekjent) ingen lovpålagt taushtsplikt slik som f.eks. leger og arbeidere i helse og opplæringssektoren. Men det er god folkeskikk å ikke spre sladder om ansatte. Hvis du ikke vil at han skal plapre, så anbefaler jeg at du ikke forteller noe av privat karakter til ham. F.eks. trenger du ikke nødvendigvis å fortelle ham hvorfor du er syk. En sykemelding er legens vurdering, og dette skal være god nok dokumentasjon på fravær.

 

Generelt sett høres han ut som en drittsekk. Det er ikke greit, men tviler på at noe av dette er ulovlig.

Ville heller sett meg om etter et nytt arbeidssted!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjefen er dessverre eier av bedriften.. Butikken er innenfor en kjede, men hver butikk er selvstendige.. Har så vidt vært i kontakt med kjedeleder, og han syntes ikke dette var greit, men visste ikke hva han fikk gjort. 

 

Vi føler ikke vi kommer så langt med å ta det opp med vedkommende, så vi har nå organisert oss for å få Handel og Kontor i ryggen.. Synes det er utrolig trist å tenke på at om vi skulle få ny jobb, så må noen andre slite med dette.. 

Lenke til kommentar

Det må vel finnes noe etikkforbund eller ett eller annet som det går an å melde fra til som jobber med det her?? Psykisk helse er like viktig som fysisk helse, og hver sårende kommentar er som et slag i ribbeina.

 

Det største kortet dere har, er at dere er flere som opplever det samme. Kanskje bli enige om å ta kontakt med advokat og gå til rettssak mot han, bli enige/skrive kontrakt om å dele utgiftene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da er det bare å innordne seg eller finne noe annet. 

 

Ja, han er jo sjef så arbeidsmiljøloven gjelder ikke for bedriften hans eller? Sjefen sjøl liksom.

 

Jeg ser ingen brudd på loven her, gjør du? 

 

Iøvrig ganske fantastisk at de andre ansatte finder det helt urimelig at eieren av en bedrift ikke er på jobben 100% av tiden...  det står ham selvfølgelig fuldstendig fritt å ikke være der i det hele tatt hvis det er det han vil.  Hele grunnen til at han ansatte andre var jo for at han ikke har tid å gjøre alt selv.  

 

Det kan godt være han ikke er nogen ideel sjef, men jeg mistenker at de ansatte er meget langt fra ideelle ansatte heller. 

Lenke til kommentar

Eg ser ingen grunn til å prøve å premiere håplause ledarar med å bruke energi på å forbetre situasjonen. Det er uansett såpass lite du får gjort med elendig ledelse at det beste er å finne seg ein anna jobb.

 

Du kan sjølvsagt sortere ut det som er åpenbare brudd på f.eks. arbeidsmiljlølova og deretter gå til arbeidsrettsak eller tipse arbeidstilsynet, men det er ingen som har myndigheit til å få sjefen til å endre holdning.

Og sjølv om du klarer å tvinge gjennom holdningsendringar så skal det mykje til at arbeidsmiljøet blir særleg godt i ettertid.

 

Den einaste løysninga utover det å bytte jobb som eg ser her, er at sidan dette er butikk i ei kjede så kan prøve å gå rett til toppledelsen i den kjeda. Eg er heilt sikker på at dei ikkje er fornøgd med at nokon representerer deira butikkjede så dårlig med tanke på kundebehandling og liknande.

Det er mulig sjefen endrar seg dersom kjeda kjem med påpakning, men det er kanskje like sannsynleg at kjeda berre kuttar samarbeidet med butikksjefen, som igjen fører til at butikken ikkje klarer å drifte utan innkjøpsavtalane og merkenavnet.

 

 

Som arbeidsgiver har sjefen store friheiter til å både gjere og bestemme som han/ho vil, samt friheit til å oppføre seg slik som han/ho vil. Eg forstår at sjefen gjer mykje dumme ting, men eg kan ikkje sjå særleg mange eksempel på oppførsel som er i konflikt med lov og forskrift.

Lenke til kommentar

 

 

Da er det bare å innordne seg eller finne noe annet.

 

Ja, han er jo sjef så arbeidsmiljøloven gjelder ikke for bedriften hans eller? Sjefen sjøl liksom.

 

Jeg ser ingen brudd på loven her, gjør du?

 

Merkelig nok så trenger man ikke å lese langt ut i arbeidsmiljøloven for å forstå at det sjefen her driver med ikke er i tråd med lovverket.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen brudd på loven her, gjør du? 

 

Ja, jeg ser flere.

 

Som The Avatar sier er det enkelste å finne en ny jobb, men om du klarer å distansere deg på det personlige så syns jeg det er all grunn å sette igang en prosess.

Skulle være mulig å få hjelp fra Arbeidstilsynet og organisasjonen dere har meldt dere inn i.

Noen må ta sånne psykopatiske ledere (dessverre store mengder av dem) i nakkeskinnet, for de ødelegger hverdagen veldig for mange som kanskje ikke har så mange andre muligheter til jobb.

 

Lurer fortsatt på om dette er en viss lekebutikk på Oslo vest?

Lenke til kommentar

Tusen takk for deres meninger! 

 

 

 

Jeg ser ingen brudd på loven her, gjør du? 

 

Ja, jeg ser flere.

 

Som The Avatar sier er det enkelste å finne en ny jobb, men om du klarer å distansere deg på det personlige så syns jeg det er all grunn å sette igang en prosess.

Skulle være mulig å få hjelp fra Arbeidstilsynet og organisasjonen dere har meldt dere inn i.

Noen må ta sånne psykopatiske ledere (dessverre store mengder av dem) i nakkeskinnet, for de ødelegger hverdagen veldig for mange som kanskje ikke har så mange andre muligheter til jobb.

 

Lurer fortsatt på om dette er en viss lekebutikk på Oslo vest?

 

 

Nei, dette gjelder nok ikke den butikken, dette her er på en litt annen kant av landet. Vi vurderer å manne oss opp til et møte med noen utenforstående, kanskje det kan hjelpe. Vi kan vel også få hjelp fra organisasjonen. 

 

 

 

Da er det bare å innordne seg eller finne noe annet. 

 

Ja, han er jo sjef så arbeidsmiljøloven gjelder ikke for bedriften hans eller? Sjefen sjøl liksom.

 

Jeg ser ingen brudd på loven her, gjør du? 

 

Iøvrig ganske fantastisk at de andre ansatte finder det helt urimelig at eieren av en bedrift ikke er på jobben 100% av tiden...  det står ham selvfølgelig fuldstendig fritt å ikke være der i det hele tatt hvis det er det han vil.  Hele grunnen til at han ansatte andre var jo for at han ikke har tid å gjøre alt selv.  

 

Det kan godt være han ikke er nogen ideel sjef, men jeg mistenker at de ansatte er meget langt fra ideelle ansatte heller. 

 

 

Det er igrunn helt greit at sjefen er så mye borte, men det hender seg det blir kjipt da du står igjen alene og tar i mot X antall vareleveringer. Synes det er mer kjedelig med all baksnakkingen og hvordan sjefen behandler enkelte kunder. 

 

Også noe jeg er litt mer nysgjerrig på, er om dette er vanlig praksis hos sjefer i andre bedrifter?

Lenke til kommentar

En sjef jeg hadde var ikke direkte sånn, men likevel hadde visse tendenser. Jeg var alltid 15-30 minutter tidlig ute, og startet dagen før den skulle. Èn eneste dag kom jeg 2 minutter for sent, så fikk jeg huden full av kjeft i 15 minutter og en sur holdning hele dagen. Han var generelt i dårlig humør hele tiden. Det var greit å unnskylde alle andre for deres laster, men jeg var bare en liten drittunge som fortjente å bli mobbet. Så ja, du er ikke alene.

 

Det beste er å spre ordet. Hvis flest mulig vet om det, så vil ingen jobbe for han til slutt. Ellers blir det bare en gjeng med bøller, og da vil ingen handle der til slutt.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser ingen brudd på loven her, gjør du?

Merkelig nok så trenger man ikke å lese langt ut i arbeidsmiljøloven for å forstå at det sjefen her driver med ikke er i tråd med lovverket.

 

 

 

 

Jeg ser ingen brudd på loven her, gjør du? 

 

Ja, jeg ser flere.

 

 

Ser flere her skriver at sjefen bryter loven. Men ingen viser til noe konkret.

Kan noen vise spesifikt til hvilke paragrafer som her er brutt, og hva som er ulovlig?

Lenke til kommentar

Som sagt, du trenger ikke å lese langt ut i arbeidsmiljøloven før du finner brudd.

 

§ 1-1.Lovens formål

Lovens formål er:

 

a) å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet,

b) å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet,

c) å legge til rette for tilpasninger i arbeidsforholdet knyttet til den enkelte arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon,

d) å gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomhetene selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø i samarbeid med arbeidslivets parter og med nødvendig veiledning og kontroll fra offentlig myndighet,

e) å bidra til et inkluderende arbeidsliv.

Og så kan vi se videre på kapittel 4.

§ 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

(1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.

(2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten.

(3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.

(4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre.

(5) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av kravene i denne paragraf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...