Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Modem og ruter eller hva? Fiber


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et spørsmål som jeg håper noen luringer kan svare på her. Har fått fiber fra Enivest nylig. Og i den pakken fra de er det en Tilgin ruter som følger med. Denne fungerer ikke etter mitt ønske i form av rekkevidde på Wifi.

 

Har nå kjøpt en ny ruter, en slik Asus sak. Denne må jeg da koble fra ene LAN-porten på den Tilgin-ruteren til WAN på Asus-ruteren. Jeg hadde sett for meg å kunne bytte ut den Tilgin-saken, men i følge Enivest var det slik jeg måtte gjøre det. 

 

Er den Tilgin-saken et modem? Eller sitter Enivest på noen innstillinger som de ikke vil gi vekk for å få Asus-ruteren til fungere?

 

Eller er det bare slik? Sitter nå med 2 rutere i tillegg til inntaksboksen(fiberconverteren?)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den du har fra Enivest kalles en hjemmesentral og det er via den de styrer tv og nett. Du kobler det nye modemet/ruteren via hjemmesentralen og da tar den seg av jobben med og fordele trådløst nett. Den vil ikke levere noe dårligere nett. Selv har jeg Viken Fiber/Altibox og jeg kan ikke bytte ut hjemmesentralen, men jeg kan koble en trådløs ruter til den med kabel, for så og bruke den trådløse ruteren som tilknyttingspunkt for mitt trådløse nett. 

Du kommer nok til og se 2 elle flere trådløse nettverk siden du da har koblet på fler sendere.

 

Husk også forskjellen på 2.4 Ghz og 5 GHz . 2,4 kan levere 450 til 600 Mbps og 5 kan levere op til 1300 Mpbs. Men det kommer litt an på hva utstyret du har støtter. 

 

2,4 er også bedre for lang rekevidde eller gjennom solide gjenstander,vegger osv.

 

5 er bedre for åpne soner og rom, Om modemet/ruteren er i samme rom som der du har maskinen er det bedre og bruke.

 

2,4 ghz frekvensen brukes også av mye andre ting som Trådløse telefoner, babycall, Garasjedør åpnere og slike ting, men det er uhyre liten sannsynlighet for at dette setter noen demper på hastigheten i et privat hjem

 

Kilde:https://www.howtogeek.com/222249/whats-the-difference-between-2.4-ghz-and-5-ghz-wi-fi-and-which-should-you-use/

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Er fiberen koblet direkte til Tilgin-boksen?

 

Fiberen er koblet inn i en egen boks. Fra den er tilgin-ruteren tilkoblet med nettverkskabel til WAN i Tilgin-ruteren.

 

Jeg har nå koblet den nye Asus-ruteren fra en LAN-port på tilgin til WAN på Asus.

 

Men er vel sånn det fungerer, en haug med nettverk :p 

Lenke til kommentar

Tilgin ruteren kobles til LAN port på ASUS (LAN til LAN).

Asus konfigureres deretter som aksesspunkt.

 

Fordel å slå av WiFi på Tilgin etter det, ellers vil du se to nett og muligens få noe interferens.

 

Men det fungerer nå med LAN til WAN ? Men får se om jeg ikke kan se på det senere.

 

Har du mulighet å sette opp Tilgin-ruteren i bridge-mode?

Da kobles ruter- og wifi-funksjonene ut, og den sender bare signalet videre til Asus-ruteren din.

Så slipper du å ha subnett etter subnett.

 

Har ikke sjekket ut dette, men har googlet litt og forstått det slik at Tilgin-ruteren kan ikke brukes som bridge. Men kan også undersøke dette litt nærmere. 

 

Viss den ikke kan settes i bridge, da blir det som han over sa da? LAN til LAN og Asus som aksesspunkt.

Viss den kan settes i bridge? Akkurat det samme?

 

Men slik det er nå, så fungerer det jo. Får farten jeg skal ha (150/150) på wifi (i samme rom), dette på 5 GHz båndet som jeg bruker på min laptop. Alt annet utstyr blir koblet på 2.4GHz.

 

Men jeg ville jo egentlig ha vekk den ene boksen. Har nå 3 bokser på veggen ved inntaket. Et monster (i følge dama) av en Asus og en ubrukelig Tilgin og inntaksboksen. Mye rot...

Endret av aXept
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg foreslår LAN-LAN er at du nå har en dobbel NAT (2 brannmurer), som ikke alltid er like heldig.

Du kan f.eks. oppleve at ting som Playstation/Xbox ikke får koblet til nett, eller får begrenset kobling, da de kun får åpnet UPnP kobling gjennom første brannmur (Asus).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Ser det ca slik ut av deg? 

 

33398507766_d39eb0ad8d_k.jpg

 

 

Fibertermineringsboks --> Tilgin router  også kobler du klienter og switcher og ap's til Tilgin router. 

Trur ikkje du får sett Tilgin routern i bridge mode, men om du kjenner oppsettet med kva vlan internet går på kan du jo sette opp eigen router.  Har du TV via fiber blir det jo straks meir styr. 

 

Eg har kun valgt å bruke Tilgin routern som den er, skru av wifi, og sette opp Airties trådlaust mesh nettverk i huset. Det blir jo som å sette opp Asus routern som accesspoint. 

 

Om du har lang avstand fra Tilgin router til Asus routern  din kan du jo ha begge trådlause aktivert, du får 2 nettverk og må skifte mellom dei, men får bedre dekning i heile huset med den haken at klientene kanskje henger igjen på det andre accesspointet. 

 

 

Lenke til kommentar

Hei.

 

Ser det ca slik ut av deg? 

 

33398507766_d39eb0ad8d_k.jpg

 

 

Fibertermineringsboks --> Tilgin router  også kobler du klienter og switcher og ap's til Tilgin router. 

Trur ikkje du får sett Tilgin routern i bridge mode, men om du kjenner oppsettet med kva vlan internet går på kan du jo sette opp eigen router.  Har du TV via fiber blir det jo straks meir styr. 

 

Eg har kun valgt å bruke Tilgin routern som den er, skru av wifi, og sette opp Airties trådlaust mesh nettverk i huset. Det blir jo som å sette opp Asus routern som accesspoint. 

 

Om du har lang avstand fra Tilgin router til Asus routern  din kan du jo ha begge trådlause aktivert, du får 2 nettverk og må skifte mellom dei, men får bedre dekning i heile huset med den haken at klientene kanskje henger igjen på det andre accesspointet. 

 

Det er slik det ser ut ja :)

 

Har koblet Asus'en som et aksesspunkt nå og det fungerer greit. Men irriterende å måtte ha begge boksene. Har Asus'en rett ved siden av så og si, men ideen om å plassere Asus'en en annen plass og bruke 2 nett (svitsje mellom alt etter hvor jeg er i huset) var egentlig ikke en dum ide. Minuset er jo da at jeg må trekke nettverkskabel :p

 

Men er det altså helt umulig å fjerne den tilgin routeren? Har ikke TV via fiberen da alt på den blir streamet.

Endret av aXept
Lenke til kommentar

Det er mulig å fjerne den tilsvarende boksen her med Altibox og erstatte den med en Asus router. Det vil sannsynligvis være mulig hos deg også. Man trenger vlan id på internett trafikken og legge den inn rett sted på Asus routeren.

 

Hvilken Asus router har du?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Sannsynligvis trenger du såkalt vlan id/tag. Det overrasker meg ikke dersom leverandøren ikke ønsker å opplyse dette. Slik var det med Altibox, men informasjonen har lekket eller noen luringer fant det ut ved å bruke programmer som analyserer nettverkstrafikk. Evt. trenger du også mac adressen til tilgin routeren.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Litt gammel thread dette, men eg fekk levert Enivest for en veke siden og hadde også ønske om å bruke egen ruter.

 

Men eg har nå funnet ut at VLAN ID er 10. Du må også spoofe MAC addressen til tilgin boksen for å motta IP addresse, heldigvis står MAC addressen på ruteren sitt klistermerke, sammen med nettverksnavn og passord. Mer info her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1721952&page=1&do=findComment&comment=25086938

 

Edit: Og ja,det er korrekt at Enivest bare sitter på disse opplysningene og ikke vil gi de vekk. Alternativt er 1. linje support bare opplært til å tro at det er umulig.

Endret av Dominik V. Salonen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...