Gå til innhold

Her er AMDs nye prosessor-generasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nye Ryzen-prosessorer får også offisiell støtte for høyere DDR4-minnehastigheter, opp fra 2666 MHz hos Ryzen 1000-serien til 2933 MHz.

Kan du forklare dette? For hypix ram klarer kun 2666 mhz stabilt ved bruk av 4 minnebrikker på nyeste bios versjon?

 

Vil det bli bedre på x470?

Hva med flere m.2 slots?

 

Nå har ikke ryzen pro 1700X

kommet i butikkene ennå.

 

Hvordan er overklokking for ryzen 7 1700 klarer ikke særlig over 4,1 ghz på luft hvis man er heldig.

Vil nye cpuene være bedre der? Hjelper lite å sammenligne mot i7 8700k:

For intel har vel bedre ytelse per kjerne uansett. kun multitaksing AMD er bedre.

AMD-Ryzen-2000-Series-Desktop-CPUs_Offic

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

-snip-

Har min 1700 på 3.6 ghz stabilt, men er heldig om man får den på 3.8-4.0 ghz i det hele tatt.. (silicon lotterly -_-)

Men uansett, tror ikke de nye cpu'ene er "veldig" mye bedre til og oppgraderes med.. 5% gain med 2700x fra 1800x? 5%.. Whats the point.

Å det er sant det du sier, Intel er bedre på ytelse per kjerne (som vil si mye bedre på spill) i forhold til amd, skulle nok ikke gått for 1700 jeg når cities: skylines er cpu-avhengig.. (intel would be best.. i see now :S)

-Multi aka John

 

edit: quote'n kom ikke inn riktig, fikset.

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

 

Nye Ryzen-prosessorer får også offisiell støtte for høyere DDR4-minnehastigheter, opp fra 2666 MHz hos Ryzen 1000-serien til 2933 MHz.

Kan du forklare dette? For hypix ram klarer kun 2666 mhz stabilt ved bruk av 4 minnebrikker på nyeste bios versjon?

 

Vil det bli bedre på x470?

Hva med flere m.2 slots?

 

Nå har ikke ryzen pro 1700X

kommet i butikkene ennå.

 

Hvordan er overklokking for ryzen 7 1700 klarer ikke særlig over 4,1 ghz på luft hvis man er heldig.

Vil nye cpuene være bedre der? Hjelper lite å sammenligne mot i7 8700k:

For intel har vel bedre ytelse per kjerne uansett. kun multitaksing AMD er bedre.

 

 

Her garanterer de at de nye cpuenes minnekontroller støtter høyere hastighet. Du har forrige generasjon cpu, ergo støtter den offisielt ikke høyere hastighet, de nye cpuene skal garantert støtte det gitt at hk og minnebrikker er kompatible. 

 

Dette er en lekkasje fra Internt i AMD, ytelse og overklokkingstester eksisterer derfor ikke meg bekjent, ganske logisk siden de offisielt enda ikke er lansert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her garanterer de at de nye cpuenes minnekontroller støtter høyere hastighet. Du har forrige generasjon cpu, ergo støtter den offisielt ikke høyere hastighet, de nye cpuene skal garantert støtte det gitt at hk og minnebrikker er kompatible. 

 

Dette er en lekkasje fra Internt i AMD, ytelse og overklokkingstester eksisterer derfor ikke meg bekjent, ganske logisk siden de offisielt enda ikke er lansert.

AMD kan ikke garantere noe ting, ryzen har hatt mye bios oppdateringer siste året for å fikse minnefeilene.

Så tviler på ny ryzen gjør samme nytte.

Både ryzen og bulldozeren ble fiasko, men de klarte vertfall å gi litt konkuranse.

RX Vega 56 og RX Vega 64 klarer ikke helt å utkonkurere

gtx 1080 TI. Så når 1180 kommer henger AMD etter.

 

Sikkert ikke lenge til https://hothardware.com/news/intel-core-i9-9700k-9th-gen-flagship-cpu-8-cores-16-threads

Lenke til kommentar

 

Her garanterer de at de nye cpuenes minnekontroller støtter høyere hastighet. Du har forrige generasjon cpu, ergo støtter den offisielt ikke høyere hastighet, de nye cpuene skal garantert støtte det gitt at hk og minnebrikker er kompatible. 

 

Dette er en lekkasje fra Internt i AMD, ytelse og overklokkingstester eksisterer derfor ikke meg bekjent, ganske logisk siden de offisielt enda ikke er lansert.

AMD kan ikke garantere noe ting, ryzen har hatt mye bios oppdateringer siste året for å fikse minnefeilene.

Så tviler på ny ryzen gjør samme nytte.

Både ryzen og bulldozeren ble fiasko, men de klarte vertfall å gi litt konkuranse.

RX Vega 56 og RX Vega 64 klarer ikke helt å utkonkurere

gtx 1080 TI. Så når 1180 kommer henger AMD etter.

 

Sikkert ikke lenge til https://hothardware.com/news/intel-core-i9-9700k-9th-gen-flagship-cpu-8-cores-16-threads

Ryzen var da vel på ingen måte fiasko?...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvor mange % kjøper Ryzen vs cabylake?

Tror ryzen er i mindretall gjenerielt på verdenbasis.Omtrent på samme nivå som linux\OSX mot windows 10.

Er nok flere som har bulldozer\haswell\sandybridge en ryzen tror jeg.

 

Problemet med ryzen er den ikke overklokker så bra som man håper, hatt en del ramproblemer, en del kjølere må man kjøpe am4 sett det slipper man med intel. Siste problemet er vel spill\mulitiasking kommer man vel bedre ut med i7 8700k.Siste som kanskje ikke er overraskene er linux støtten er fraværende.

Skulle jeg kjøpt pc nå hadde det blitt intel. Selv om jeg liker konkuranse så mener jeg intel er bedre kjøp.

 

Nå legger jeg ikke skjul på jeg fikk ryzen cpuen billig på nyåpning på power i olso til 2000 kr.

hadde jeg ikke fått den billig hadde jeg neppe kjøpt den heller. Ikke det den er dårlig men kunne ønske meg bedre ytelse.

 

Da du vil fort merke selv med 16 tråder, skal det lite til å belaste disse.

Blir jo som core 2 duo E8500 også gange det med 8.

Mot i7 8700k blir som å ganger i3 8350k med 3. Så er ikke antall tråder som har noe å si.

Er vel heller kraften hver tråd. Så intel er nok raskere her. Selv mot 12 vs 16 tråder. Vil intel cpuen være mere efffektiv på tunge oppgaver.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor mange % kjøper Ryzen vs cabylake?

Tror ryzen er i mindretall gjenerielt på verdenbasis.Omtrent på samme nivå som linux\OSX mot windows 10.

Er nok flere som har bulldozer\haswell\sandybridge en ryzen tror jeg.

 

Problemet med ryzen er den ikke overklokker så bra som man håper, hatt en del ramproblemer, en del kjølere må man kjøpe am4 sett det slipper man med intel. Siste problemet er vel spill\mulitiasking kommer man vel bedre ut med i7 8700k.Siste som kanskje ikke er overraskene er linux støtten er fraværende.

Skulle jeg kjøpt pc nå hadde det blitt intel. Selv om jeg liker konkuranse så mener jeg intel er bedre kjøp.

 

Nå legger jeg ikke skjul på jeg fikk ryzen cpuen billig på nyåpning på power i olso til 2000 kr.

hadde jeg ikke fått den billig hadde jeg neppe kjøpt den heller. Ikke det den er dårlig men kunne ønske meg bedre ytelse.

 

Da du vil fort merke selv med 16 tråder, skal det lite til å belaste disse.

Blir jo som core 2 duo E8500 også gange det med 8.

Mot i7 8700k blir som å ganger i3 8350k med 3. Så er ikke antall tråder som har noe å si.

Er vel heller kraften hver tråd. Så intel er nok raskere her. Selv mot 12 vs 16 tråder. Vil intel cpuen være mere efffektiv på tunge oppgaver.

 

1. Gjerne sett at Ryzen har overklokket bedre, selv kjører jeg 3.9 på min stabilt.

2. Ram problemer, her var vel problemet at det var støtte for lite typer brikker. Men dette har kommet seg veldig.

3. Man må kjøpe seg nye brakketer til sine kjølere for å få de til å passe til am4 brikkesettet, Selvsagt er dette ikke noe problem hos Intel, for her må du i 85% av tilfellene faktisk kjøpe deg et nytt hovedkort når du vil oppgradere cpu. Da er selvsagt påkrevd med en helt ny kjøler også.

4. Spilling og multitasking er 2 forskjellige ting. Innen spilling er Intel helt klart i ledelsen. Men multitasking er det mer enn et blandet resultat som denne testen viser. https://www.youtube.com/watch?v=s0O3MxolJ7s&t=498s

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nye Ryzen-prosessorer får også offisiell støtte for høyere DDR4-minnehastigheter, opp fra 2666 MHz hos Ryzen 1000-serien til 2933 MHz.

Kan du forklare dette? For hypix ram klarer kun 2666 mhz stabilt ved bruk av 4 minnebrikker på nyeste bios versjon?

 

Vil det bli bedre på x470?

Hva med flere m.2 slots?

 

Nå har ikke ryzen pro 1700X

kommet i butikkene ennå.

 

Hvordan er overklokking for ryzen 7 1700 klarer ikke særlig over 4,1 ghz på luft hvis man er heldig.

Vil nye cpuene være bedre der? Hjelper lite å sammenligne mot i7 8700k:

For intel har vel bedre ytelse per kjerne uansett. kun multitaksing AMD er bedre.

AMD-Ryzen-2000-Series-Desktop-CPUs_Offic

Kanskje det ikke burde fokuseres så mye på mHz, men mer på ytelse ? Leser at dobbeltsidig minne gir høyere ytelse. Det er vel kanskje ikke HyniX brikker.

 

http://www.overclock.net/forum/18051-memory/1656425-3000mhz-ddr4-beats-4600mhz-ddr4-intel-cpus-memory-rank-more-important-than-mhz.html

 

https://www.gskill.com/en/press/view/g-skill-announces-flare-x-series-and-fortis-series-ddr4-memory-for-amd-ryzen

 

https://www.golem.de/news/ram-overclocking-getestet-ryzen-profitiert-von-ddr4-3200-und-dual-rank-1704-127262.html

 

 

Spørs jo hvor mye minne man trenger da.

Lenke til kommentar

 

 

Nye Ryzen-prosessorer får også offisiell støtte for høyere DDR4-minnehastigheter, opp fra 2666 MHz hos Ryzen 1000-serien til 2933 MHz.

Kan du forklare dette? For hypix ram klarer kun 2666 mhz stabilt ved bruk av 4 minnebrikker på nyeste bios versjon?

 

Vil det bli bedre på x470?

Hva med flere m.2 slots?

 

Nå har ikke ryzen pro 1700X

kommet i butikkene ennå.

 

Hvordan er overklokking for ryzen 7 1700 klarer ikke særlig over 4,1 ghz på luft hvis man er heldig.

Vil nye cpuene være bedre der? Hjelper lite å sammenligne mot i7 8700k:

For intel har vel bedre ytelse per kjerne uansett. kun multitaksing AMD er bedre.

AMD-Ryzen-2000-Series-Desktop-CPUs_Offic

Kanskje det ikke burde fokuseres så mye på mHz, men mer på ytelse ? Leser at dobbeltsidig minne gir høyere ytelse. Det er vel kanskje ikke HyniX brikker.

 

http://www.overclock.net/forum/18051-memory/1656425-3000mhz-ddr4-beats-4600mhz-ddr4-intel-cpus-memory-rank-more-important-than-mhz.html

 

https://www.gskill.com/en/press/view/g-skill-announces-flare-x-series-and-fortis-series-ddr4-memory-for-amd-ryzen

 

https://www.golem.de/news/ram-overclocking-getestet-ryzen-profitiert-von-ddr4-3200-und-dual-rank-1704-127262.html

 

 

Spørs jo hvor mye minne man trenger da.

Hastighet har mye å si pga den bestemmer hastigheten til "infinity fabric" Altså komunikasjonen mellom kjernene. Minnebåndbredden blir også høyere, noe som Ryzen trenger med bare 2 minnekanaler :)

Lenke til kommentar

Ryzen 7 2700X 8/16 3,7 GHz 4,35 GHz 105W DDR4 2933 MHz 369$

 

Økt TDP til 105W og fått turbo til 4,35

GHz. Klarer kanskje 4,5 med overklokk da.

Turbo (xfr) på 1800x er 4.1 ghz på 2? Kjerner, men langt ifra alle klarer dette på alle kjerner. Til sammenlikning :)

Lenke til kommentar

Husk også at tdp ikkje = faktisk strømforbruk :)

Hva er da vitsen å oppgi watt i så fall?

Finnes jo peak watt (Normalt bruk) og overklokking\ekstrem bruk som prime 95?

Så det burde nok sies. Det som kan sies er høy TDP krever bedre kjøling og blir varmere.

Man klarer ikke å kjøle ned 220 watt bulldozer\Threadripper med en Noctua NH-L9i. med mindre viftehastigheten er over 3000-4000 RPM.

 

Ryzen trenger ikke mye strøm, kunne ønske vi så 45 watt cpuer som er bedre en ryzen 7 1800x i spill.

Hvorfor det er så stor forskjell på Ryzen 7 2700 og Ryzen 7 2700X 65 watt vs 105 watt.

Kun 500 mhz raskere, tydligvis begynner cpuen å kreve mere strøm kanskje 1.4 volt på slike hastigheter?

Fordelen om den hadde klart 1.2 volt fordi da antakelig hadde strømkravet blitt mye mindre?

Hva er grunnen til AMD er så mere strømkrevende en intel?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...