Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan bankfilial kreve penger?


Anbefalte innlegg

Jeg var nylig på ferie og veklset valuta hos en bankfilial. Jeg la aldri merke til det da jeg selv aldri telte pengene, og brukte dem i utlandet uten å tenke mer på det.

 

Jeg fikk nå en faktura der de sier at de ga meg en 100 eurolapp for mye. De sendte meg kontonummer deg jeg skulle betale det tilbake.

På kvitteringen står det at jeg ikke mottok den 100 euroen, og jeg husker ikke det da jeg også tok ut litt ekstra på flyplassen og bare brukte alt samlet. Men de sier at på opptaket så bekrefter de at de ga meg for mye.

 

Jeg lurer da på de har rett til å kreve dette tilbake? Jeg vil jo tro at de ikke lyver om dette håper jeg, men jeg ville helst hatt det bekreftet. Men det er et stykke unna og blir for mye styr for meg. Er det noe jeg som forbruker skal måtte stå ansvarlig for at de gjorde en feil og ga meg for mye? Kan de for eksempel gå videre til inkasso osv med dette dersom jeg ikke betaler tilbake?



Anonymous poster hash: cfa29...a5f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres nokså merkelig ut.

 

Her ville jeg spurt dem om hvilke beviser de har for at de har gitt deg for mye. De må jo ha noe som linker den 100 euroen de mangler til deg og ikke til en annen kunde eller en annen grunn til at den kan ha blitt borte.

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sladdet kopi av fakturaen jeg mottok nå, der de ønsker jeg skal betale den norske verdien av 100 euro til dem, eller kopi av kvittering jeg fikk som viste at jeg vekslet til 350 euro?

Skjønner ikke helt hvorfor det å legge den ut her har noe med om det har skjedd eller ikke. De hevder de ga meg 100 euro lapp for mye, men dette har jeg ikke merket.

 

De første jeg tenker er hvorfor jeg som "kunde" skal måtte bruke tid for å fikse opp i en feil de har gjort. Hvis det faktisk er sant at jeg har fått 100 euro for mye, kan de kreve dette tilbake? Betaler jeg ikke denne fakturaen (som faktisk har en forfallsdato), kan de gå videre med inkasso?

 

Jeg har ikke tenkt å bruke så mye krefter på dette. Som sagt er dette et stykke unna, ja jeg kan ringe men da igjen må jeg bruke unødvendige krefter på å forklare eller høre forklaringer, få disse bevisene som de mener de har osv. Jeg akter selvfølgelig ikke å betale noe jeg ikke vet stemmer, men hvorfor må jeg være den som bruker krefter å finne ut om det stemmer i utgangspunktet 100% eller ikke?



Anonymous poster hash: cfa29...a5f
Lenke til kommentar

Hensikten med denne tråden er egentlig rett og slett en ting:

Skal jeg betale tilbake? Bruke unødvendig krefter og tid med å ta kontakt med dem og finne ut av ting?

Eller

Skal jeg ikke betale tilbake? Hva vil så konsekvensene være når de gjorde denne feilen?

 

Jeg ville egentlig bare finne ut fort og ikke bruke noe mer tid eller tenker mer på dette.



Anonymous poster hash: cfa29...a5f
Lenke til kommentar

Dette høres ut som scam. 

 

Jeg har aldri hørt om at noen krever personalia for veksling av så små beløp. 

 

Og man må da merke at man har fått 100 euro for mye på et så lite beløp. 

 

Hvis de faktisk har billedbevis på at du har fått 100 euro for mye så har de en sterk sak. Hvis ikke så kan du droppe det. MEN, som det gjelder med alle krav så må du bestride kravet. Hvis du ikke bestrider kravet så har du i realiteten akseptert det. 

 

Jeg tipper du har vært "naiv nordmann på tur" og det perfekte scam offer. Du lar deg lure til å oppgi personalia slik at de kan sende deg et slikt brev. Du er nok ikke alene. Det koster veldig lite å sende ut slike brev, og hvis bare noen få prosent sender penger så har de tjent penger. 

 

Skriv til dem at du ber om dokumentasjon. Selv ville jeg nok også skrevet at jeg talte over pengene og at det ikke var for mye penger. 

Lenke til kommentar

Kanskje jeg skulle gjort tydelig at dette er en verdenskjent firma, og denne bankfilialen jeg vekslet i ligger i Oslo. Med andre ord vekslet jeg norsk valuta til euro i Norge.

 

Fakturaen og brevet jeg fikk er alt på norsk.

 

Føler det bare er så tidskrevende, jeg bruker kanskje 1 time for å komme til den bankfilialen, så får og bruke mer tid på kø og få snakke med en leder for å se opptak osvosv. I tillegg tar det 1 time hjem, så la oss si at jeg må 3 timer på dette. Jeg forstår ikke hvorfor jeg måtte bruke krefter for deres feil? Selvfølgelig betaler jeg ikke blindt tilbake. Å ringe dem tar som sagt trolig også en del tid, for så å veksle mer informasjon for å eventuelt se opptak. 

 

Jeg lurer på om de rettslig kan gjøre noe, som for eksempel en sak eller gå videre med et inkassokrav. Hvis ikke velger jeg nok bare å droppe å dra til dem eller tilbakebetale.

 

For ordens skyld:

Jeg vekslet fra norsk til 350 euro. Det er det som står på kvitteringen jeg fikk fra dem, pluss vekslekursen. De ba om legitimasjon og adresse på meg. Jeg la ikke merke til om jeg mottok 450 euro (altså 100 euro mer) eller ikke, fordi jeg stolte på at de gjorde ting rett. Jeg brukte opp penger fort og telte de ikke så jeg kan ikke huske om jeg hadde mer enn jeg skulle eller ei.

 

Jeg nevner forresten ikke navn på bankfilialen grunn av å ikke spre et eventuelt dårlig rykte.



Anonymous poster hash: cfa29...a5f
Lenke til kommentar

Jeg skal forklare hva som skjedde så godt hukommelsen min går.

 

Jeg ventet i kø en stund, hørte på musikk. Det ble min tur, tok av den ene proppen, for å høre bedre tok jeg av den andre også. Jeg ønsket å veksle til euro, det gikk fint. Behandleren i skranken trengte legitmiasjon (ga bankkort) og at jeg skrev under på en kvittering med navn og adresse. Hun gikk og hentet penger, jeg tok tilbake musikk og nynnet. Etter at hun kom tilbake så jeg bare penger i hånden og tenkte det så riktig ut, var derfor fortsatt i min egen verden med litt musikk. Enten med proppene eller ikke, så tenkte jeg på teksten og nynnet i hodet. Hun telte pengene (fulgte ikke så godt med), og hun overleverte det til meg med kvittering. Jeg så kjapt i det hun telte og samlet dem i orden. Jeg dro litt rundt i Oslo så hjem igjen.

 

Med andre ord så telte hun jo pengene før hun ga de til meg. Da må hun jo ha telt med de ekstra 100 euro, og likevel av en merkelig grunn fortsatt gi meg mer penger enn det jeg ga til dem i norsk valuta for å veksle, noe de nå ønsker å få tilbake.

 

 



Anonymous poster hash: cfa29...a5f
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Banken telte mens du så på, det er standard prosedyre for din og bankens sikkerhet. Hvis banken likevel teller feil, er det banken som må blø.

Lenke til kommentar

Du skal selvsagt ikke glemme fakturaen, da går den til inkasso!

 

Bestrid fakturaen. Krav som er omtvistet kan ikke sendes til inkasso, med mindre innsigelsen er åpenbart grunnløs.

 

Skriv ganske enkelt noe lignende:

 

Angående faktura nummer ###

Jeg bestrider fakturaen.

Jeg har ikke lagt merke til at jeg har fått for mye, så da må jeg gå ut ifra at jeg har fått riktig mengde. Jeg så selv at kassereren telte pengene før hun ga dem til meg. Jeg fikk kvittering på riktig mengde. Pengene er nå brukt opp uten at jeg merket at det var unormalt mye. Jeg bestrider å ha fått for mye, og derfor bestrider jeg fakturaen.

Mvh

Navnet ditt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har plassert deg i en situasjon hvor du ikke vet om de har et krav eller ikke. Å skrive at man ikke har lagt merke til at man har fått for mye, så derfor går man ut fra at man har fått riktig er en absurd kommentar, da kan man like gjerne ikke si noe som helst.

 

Hvis de rent faktisk har gitt deg 100 euro for mye vil de i noen tilfeller kunne kreve det tilbakebetalt etter en regel kalt condictio indebiti.

 

Det det må føres bevis for er:

1) At det er utbetalt 100 Euro for mye

2) At du er den (av hvor mange mulige) som faktisk har mottatt for mye, og

3) at særlige grunner tilsier at det er rimelig å kreve beløpet tilbakebetalt. For dette punktet legges det vekt på hva du burde ha forstått hvis du var så oppmerksom som forholdene tilsa, beløpets størrelse, hensynet til endelig oppgjør, og andre forhold om hvem som bør bære risikoen ved denne feilen.

 

Hvis disse tre vilkårene er oppfylt kan banken kreve beløpet tilbake fra deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...