Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er dette et godt bruktbiltilbud? '13 V70 Summum D2


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått et tilbud om å kjøpe en Volvo V70 til 160 000,- av et voksent familiemedlem med vegring for å selge privat på finn.no. Det er en 2013-modell, gått snart 80 000 km, har den minste D2-motoren og Summum utstyrsnivå (pluss sånne ventilerte skinnseter og noe greier). Den har fulgt alle servicer på merkeverksted.

 

Lurer litt på:

1. om det er et godt tilbud,

 

2. hvordan disse bilene er mtp feil og hva som må byttes de neste 40 000 km,

 

3. hvordan den lille D2-motoren er? Har kjørt bilen og vet det ikke er noe monster, men mer mtp. slitasje om slikt på en liten 1,6-liter på en såpass stor bil og

 

4. hvor mye den kommer til å falle i verdi de neste 3 år (mtp videresalg), gitt ca. 40 000 km tillegg på telleren.

 

Håper på noen fornuftige svar da bilkunnskapen er ganske begrenset. Jeg vet bare at vi trenger en ordentlig familiebil som vi kan ta med på langturer i blant.

 

På forhånd takk!

Endret av SecoY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2: Har nøyaktig samme motor i min bil. Veldig bra og har nå gått snart 200' km uten feil med motoren selv. Disse motorene ble forbedret fra 2011, da de tidligere hadde en tendens til å drepe turboen. (dårlig design). Dessuten er forbruket svært hyggelig, men kjører du ofte med litt last i bilen ville jeg vurdert å få bilen tunet.

 

MEN: Motoren er kresen på service. Riktig olje må brukes, og på min bil (Mondeo) er serviceintervall satt til hver 20.000km. Selv får jeg oljen byttet hver 15.000km MAX. Dette er en billig forsikring, og understreker: Kjør ikke en meter over oppgitt serviceintervall med den motoren. Motoren er liten i forhold til bilen, men den er solid.

 

4: Vanskelig å si, men V70 er en populær modell så altfor gale vil det ikke være.

Endret av SuperBlackBird
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Har googlet litt siden i går og fant også annensteds tips om hyppig oljeskift (og at man skal være påpasselig med å ikke fylle for mye, tydeligvis). Det samme med "flushing" (som jeg har forstått det er oljeskift?) av automatgirkassene på disse bilene. Er vel ikke veldig kostbare ekstratiltak for å holde bilen i form.

 

Uansett er jeg fristet av tilbudet mtp. den fantastiske plassen i bilen og nydelig komfort; den er tross alt rimelig strøken og påkostet innvending dette eksemplaret. Samt sånn cruisekontroll som følger bilen foran, som jeg elsker. Føles dog litt som å kjøre båt, denne store tralla.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har fått et tilbud om å kjøpe en Volvo V70 til 160 000,- av et voksent familiemedlem med vegring for å selge privat på finn.no. Det er en 2013-modell, gått snart 80 000 km, har den minste D2-motoren og Summum utstyrsnivå (pluss sånne ventilerte skinnseter og noe greier). Den har fulgt alle servicer på merkeverksted.

 

Lurer litt på:

1. om det er et godt tilbud,

 

2. hvordan disse bilene er mtp feil og hva som må byttes de neste 40 000 km,

 

3. hvordan den lille D2-motoren er? Har kjørt bilen og vet det ikke er noe monster, men mer mtp. slitasje om slikt på en liten 1,6-liter på en såpass stor bil og

 

4. hvor mye den kommer til å falle i verdi de neste 3 år (mtp videresalg), gitt ca. 40 000 km tillegg på telleren.

 

Håper på noen fornuftige svar da bilkunnskapen er ganske begrenset. Jeg vet bare at vi trenger en ordentlig familiebil som vi kan ta med på langturer i blant.

 

På forhånd takk!

1. Tilbudet er godt, du får en praktisk bil med masse godt utstyr. Ventilasjon i setene er nydelig og et stort savn om sommeren.

 

2. om 40k km har bilen gått 120k km. Umulig å si hva som ryker, jeg tipper at du klarer deg med servicer og kanskje kommer til å måtte bytte noen bremseskiver som ruster, småtterier. Eneste jeg har måtte bytte motormessig på 1.6 literen var ved 160.000km. drivreim,strammer og løpehjulet som sitter nederst (har en gummidemper inni og motoren begynte å vibrere litt under visse turtall). Dette var en rimelig reparasjon. 

 

3. Jeg undersøkte ETTER jeg kjøpte bilen, og ble litt paranoid med turbogreiene før jeg fant ut at det gjaldt de før 2011. Jeg har byttet oljen etter max 15.000km på alle mine biler, og aldri hatt motorproblemer. Denne motoren stoler jeg også på nå da den har vært ganske bra hittil uten feilslag. Har dradd bilhenger med bil på over fjelloverganger, opp undersjøiske tunneler der den har fått kjørt seg godt. Har også kjørt gjennom Tyskland på autobahn der gasspedalen var konstant i bunn og motoren jobbet det den var god for over lenger tid. Ingen problem i det hele tatt og dette har gjort at jeg stoler skikkelig på den nå. Stemmer det du sier at oljenivået helst ikke skal ligge helt på max, men heller et par kryss under på peilepinnen. Etter alle oljeskiftene jeg har hatt på verksted så har jeg lagt merke til at det er slik verkstedene praktiserer oljeskiftet og, de fyller den ikke helt opp til max. Jeg trenger ikke etterfylle olje mellom oljeskiftene.

 

Når det gjelder flushing av automatkasse så er dette som regel anbefalt hver 60.000km. greit å få det skikkelig gjort om det skal gjøres så alt blir skiftet ut, billig forsikring. Ellers er det alltid lurt med motor&drivverkforsikring på moderne dieselbiler med utløpt garanti! Går noe galt kan det fort bli kostbart.

 

4. Hvertfall ikke så mye verditap som en Mondeo. Jeg fikk min kastet etter meg og det var mye bil for pengene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå ble dessverre ikke dette kjøpet noe av, av diverse grunner. Men vil bare bruke et innlegg til å takke deg SuperBlackBird. Merker jeg blir så himla glad av folk som gidder å hjelpe ordentlig som deg på et nettforum. Rett og slett skikkelig tøft.

Takker for den, stas å få god tilbakemelding for innsatsen!  :)

 

Du får ha lykke til med neste bilkjøp selv om det ikke ble den bilen denne gangen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...