Gå til innhold

SAMLETEST: Beste treningsklokke til under 2500 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Garmin 235 har flere sportsprofiler bare man setter seg inn i det, blant annet ridning, turgåing og langrenn. Ulempen er at det er vanskelig å finne ut hvordan du skal legge dette til. I tillegg kan man faktisk laste ned bl.a Tetris ?

 

Enig her. Vil si at dette er den beste og mest avanserte klokken. Virker ikke som at klokkene er brukt så mye hvis de kun er brukt på en treningsøkt for kondisjon og en for styrke, og toppen to dager.

Lenke til kommentar

Vi trenger altså en bedre klokke for å trene bedre. Det er ingen grenser på hvor lat vi er når det gjelder trening.

 

Du trenger ikke en avansert smartklokke. Men man er avhengig av nøyaktig pulsmåler for å trene riktig. Jeg har en 12 år gammel Polar s725x som fungerer utmerket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som ikke fremgår av denne testen er nøyaktigheten til klokkenes GPS-data. Det er det selvsagt ikke mulig å gi et fullgodt svar på når man bare har testet i et par dager. Heldigvis er det andre som har gjort den jobben. Jonathan Savage aka "fellrnr" har testet en mengde GPS-klokker og evaluert nøyaktigheten med et datagrunnlag på over 19.000 km: http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy
 
Kort oppsummert kan man si at eldre GPS-klokker er bedre enn nye. Dette kommer sannsynligvis av økt fokus på at klokkene skal være minst mulig, så det blir mindre plass til en god antenne. Når det gjelder Garmin sine klokker, må det også nevnes at Garmin gikk over til MediaTek-chipset (i stedet for SiRF) for noen år siden, og det viser seg jevnt over at MediaTek rett og slett ikke er like bra. F.eks. er Garmin Forerunner 910XT (toppmodellen fra 2012) mye mer nøyaktig enn dagens toppmodeller (Forerunner 935 og Fenix 5X). Det viser seg også at bruk av GLONASS bare gjør saken verre. Dette er litt overraskende, men det finnes en plausibel forklaring.
 
Når det gjelder klokkene på første- og andreplass i Tek.no sin test, ser vi fra fellrnrs tester at Garmin Forerunner 235 er skikkelig elendig på GPS-nøyaktighet, mens Polar M430 er ganske bra. Så det tipper vekten enda mer i Polars favør i denne sammenligningen.
 
Dårligere GPS-nøyaktighet medfører at man ikke i like stor grad kan stole på tilbakelagt distanse og hastighet som rapportert av klokka. Det gjør også at man får svært synlige feil når man studerer GPS-sporet på et kart etter trening.
 
Jeg kjøpte en Garmin Forerunner 235 i fjor, dessverre før jeg var klar over hvor dårlig den er på GPS-nøyaktighet. Jeg er orienteringsløper, og løper derfor mye i skogen. Her har Forerunner 235 vist seg nærmest ubrukelig. På hver eneste økt skjer det minst en gang at klokka mister GPS-signalet (nesten) fullstendig, noe som resulterer i enorme krumspring i GPS-sporet. Noe slikt har jeg aldri opplevd med den mye eldre Forerunner 910XT eller den enda eldre Forerunner 405. Selv når man ser bort fra de enorme feilene som oppstår innimellom, er det også lett å se at 910XT tegner et langt mer nøyaktig spor enn 235. Her har jeg løpt med Forerunner 235 på den ene armen og den mye eldre Forerunner 910XT på den andre armen.

 

Hvis du bare løper der det er relativt åpent, vil du sannsynligvis ikke oppleve slike enorme krumspring i særlig stor grad, men du bør likevel ikke ha kjempetillit til den rapporterte distansen og hastigheten, i følge testene til fellrnr.
 
Det kan være verdt å merke seg at den mest nøyaktige klokka på markedet (med forbehold om at det kan ha kommet til noen nye som fellrnr ikke har testet) er Polar V800. Den er flere år gammel, men er fortsatt Polars toppmodell. Den koster ca 3000 kr med pulsbelte inkludert. Selv er jeg altfor godt vant med Garmin sitt økosystem til at jeg orker å bytte til Polar, så jeg håper virkelig at Garmin øker fokuset på dette området i fremtiden.

Endret av odds0ck
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det gjelder Polars pulsbelte så er det ræva. Har hatt tre belter nå på godt under to år. Etter ca. 4-6 mnd så slutter det å gi korrekt pulsmålinger. Ingen har 220 i puls det ene øyeblikket og så 60 i det neste når man jogger rolig. Holder rett og slett ikke mål. Styr unna Polar er mitt råd.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Polars pulsbelte så er det ræva. Har hatt tre belter nå på godt under to år. Etter ca. 4-6 mnd så slutter det å gi korrekt pulsmålinger. Ingen har 220 i puls det ene øyeblikket og så 60 i det neste når man jogger rolig. Holder rett og slett ikke mål. Styr unna Polar er mitt råd.

 

Har du husket å vaske pulsbeltet innimellom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan disse ha så elendig batteritid? Har en Garmin Fenix 3 Sapphire HR, og med GPS, blåtann og wifi aktiv på den 24/7, så holder den omtrent to uker.

Tror utvikling av batteriløsninger bør prioriteres fremfor å få mennesker til Mars ;-)

Lenke til kommentar

Ser vi på de tre på topp her hos dcrainmaker får vi et litt annet bilde:

 

https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator?type=watch&ids=51128%2C75766%2C77401#results

 

Av disse er det kun Sunnto Spartan som kan tracke svømming i basseng. Dette er også den eneste som kan følge et GPS spor, noe som er praktisk om du skal ut på løpetur et ukjent sted.

 

Barometrisk høydemåling har ingen av de tre, det hadde jeg heller ikke forventet i denne prisklassen.

 

Som klokke til trening er jeg ikke i tvil om hvilken av de tre på topp her jeg hadde valgt, det hadde helt klart vært Suunto klokken.

Lenke til kommentar

Hvordan kan disse ha så elendig batteritid? Har en Garmin Fenix 3 Sapphire HR, og med GPS, blåtann og wifi aktiv på den 24/7, så holder den omtrent to uker.

Tror utvikling av batteriløsninger bør prioriteres fremfor å få mennesker til Mars ;-)

 

Det blir litt som å sammenligne en Tesla med en e-Golf. Garmin Fenix 3 er en veldig stor klokke med plass til stort batteri. Klokkene i denne testen er av mindre fysisk størrelse.

 

Edit: Må vel også bemerke at batteritiden som er oppgitt i testen her gjelder for faktisk treningsbruk med GPS. Når du sier din Fenix 3 varer i to uker med alle funksjoner aktivert, så er det likevel noe helt annet enn batteritiden under trening. (Der klarer vel Fenix 3 HR opptil 50 timer, avhengig av sample rate og andre instillinger.)

 

Digresjon: Når du først tar opp dette med å få mennesker på Mars: Utvikling av bedre batteriteknologi er essensielt hvis Mars-prosjektet skal lykkes, så disse to tingene er i et synergiforhold. Så kunne jeg begynt å ramse opp en masse eksempler på teknologi vi tar for gitt i dag, men som vi ikke ville hatt hvis det ikke var for romkappløpet på 60- og 70-tallet, men det skal jeg la være. ;)

Endret av odds0ck
Lenke til kommentar

Ser vi på de tre på topp her hos dcrainmaker får vi et litt annet bilde:

 

https://www.dcrainmaker.com/product-comparison-calculator?type=watch&ids=51128%2C75766%2C77401#results

 

Av disse er det kun Sunnto Spartan som kan tracke svømming i basseng. Dette er også den eneste som kan følge et GPS spor, noe som er praktisk om du skal ut på løpetur et ukjent sted.

 

Barometrisk høydemåling har ingen av de tre, det hadde jeg heller ikke forventet i denne prisklassen.

 

Som klokke til trening er jeg ikke i tvil om hvilken av de tre på topp her jeg hadde valgt, det hadde helt klart vært Suunto klokken.

 

Suunto-klokka gjør det veldig bra i GPS-nøyaktighetstestene til fellrnr også. Faktisk bedre enn Polar M430.

Lenke til kommentar

Nå bør det vel også nevnes at Forerunner 235 har en fordel som Polar og Suunto ikke har: Man kan laste ned apper fra Garmin Connect IQ. Det finnes mye å velge mellom der, og finner man ikke akkurat den funksjonaliteten man ønsker seg, kan man lage det selv (hvis man kan litt om programmering).

 

Dessverre støtter ikke Forerunner 235 den nyeste versjonen av Connect IQ-api-et. Det er forbeholdt nyere modeller.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Polars pulsbelte så er det ræva. Har hatt tre belter nå på godt under to år. Etter ca. 4-6 mnd så slutter det å gi korrekt pulsmålinger. Ingen har 220 i puls det ene øyeblikket og så 60 i det neste når man jogger rolig. Holder rett og slett ikke mål. Styr unna Polar er mitt råd.

Hvilket belte er det snakk om? Dette har skjedd hos meg også, men det er bare at batteriet er blitt dårlig. Batteriet i mitt belte holder 2-3 år etter min bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...