Jump to content
NTB - digi

Milliardsprekk for samferdselsprosjekt: Prisen økte 5 milliarder på tre måneder

Recommended Posts

Prosjektet kommer 25 år for sent. I dag er det skjematisk 20 000+ færre daglige brukere enn da dette ble planlagt og vedtatt. I utgangspunktet er dette en vesentlig økonomisk faktor i seg selv for de som skal betale for gildet. I tillegg øker kostnadene betydelig.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Tja, så lenge det er eiendomskjøp som er største utgiftspost vil jeg konkludere med følgende: Man har priset verdi av eiendom for lavt i tidligere faser. At plaster til grunneiere utgjør største sprekk, er i mine øyne minst kritisk.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hvor mye utgjorde eiendomkjøp av den totale orginale kostnadsbergningen?

 

Det må jo ha sprekt med 100-200%

 

Komplett inkompetanse eller bevist lurepris for å få godkjent prosjektet?

  • Like 4

Share this post


Link to post

Hvor mye utgjorde eiendomkjøp av den totale orginale kostnadsbergningen?

 

Det må jo ha sprekt med 100-200%

 

Komplett inkompetanse eller bevist lurepris for å få godkjent prosjektet?

 

Eiendomsprisene i Stavanger har eksplodert i løpet av de 10 siste årene, som forøvrig i de store byene her til lands.

Share this post


Link to post

 

Hvor mye utgjorde eiendomkjøp av den totale orginale kostnadsbergningen?

 

Det må jo ha sprekt med 100-200%

 

Komplett inkompetanse eller bevist lurepris for å få godkjent prosjektet?

Eiendomsprisene i Stavanger har eksplodert i løpet av de 10 siste årene, som forøvrig i de store byene her til lands.

 

Hvis det er eiendomsprisene som står for utgiftsøkningen  er jo ikke dette reelle kostnader for samfunnet. Det er  betaling  (tall) som beskattes, og pengene brukes antagelig til å skaffe annen bolig eller nydyrke annet land.

Bedre veier  gir reelle intekter og bedre velferd til samfunnet og den enkelte.

Edited by Fri diskusjon og kunnskap
  • Like 1

Share this post


Link to post

 

Hvor mye utgjorde eiendomkjøp av den totale orginale kostnadsbergningen?

 

Det må jo ha sprekt med 100-200%

 

Komplett inkompetanse eller bevist lurepris for å få godkjent prosjektet?

Eiendomsprisene i Stavanger har eksplodert i løpet av de 10 siste årene, som forøvrig i de store byene her til lands.

 

 

Endrer egentlig ikke noe som helst. Fremdles inkompetanse dersom man "glemte" å ta med at eiendommer stiger i verdi.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Steng ned prosjektet og start det opp opp igjen om 3 år med betydelige mindre omfang.

 

Enig! Stopp hele prosjektet for tre år og sett andre mennesker til å planlegge. Samferdselssjef Gottfried Heinzerling har gjennom alle år kun hatt et mål, få inn trikk og legg sviller i veien for privatbilismen. Med flere stengte innfartsårer og det totale trafikkaos må snart folk våkne, men beklageligvis skjer vel ikke det før til høstens utvidelse av bomringen sperrer av sentrum og bydelene! Allerede i tidlig fase av bussveien, ble det stilt spørsmål ved logikken ved å legge bussveien langs dobbeltsporet, når transportbehovet er Stavanger sentrum, dagens SUS, Universitetet på Ullandhaug, Forus vest, Forus øst og Sandnes sentrum. Når man i tillegg velger å plassere nytt sykehus på Ullandhaug, faller bussveien på egne forgylte sviller!! Hvorfor ble ALDRI T-bane og Monorail vurdert? Dårlig fantasi, manglende teknisk innsikt, manglende geologisk kunnskap til Stavangers berømmelige "råtefjell" hvor man kan drive tuneller med fres 8-10 meter i døgnet? Det er noen dyre kjepphester Gottfried rir på vegne av Rogalands 472 000 innbyggere!!!

  • Like 2

Share this post


Link to post

36,8mrd skal vel totalprisen på Bypakke Nord-Jæren være.

 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/yvKg6x/Kostnadssprekken---Kan-ikke-sammenlignes-med-stortingsgarasjen

 

Men, bare bussveien kommer på 14,1 milliarder. Noe som tilsvarer nesten 64000kr per innbygger i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg (totalt 221000 innbyggere.

Eller 167000kr per person for hele bypakken på 36,8mrd...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Denne saken har blitt alt for ensporet for lenge siden. Skjønner ikke hvorfor monorail ikke har blitt seriøst vurdert. Monorail har blitt etablert med hell i flere andre storbyer. Elementer leveres ferdige og kobles sammen på stedet, byggetiden vil minimeres og man beholder matjorda og slipper kjøp av eiendom. Togsettene vil være enklere å gjøre førerløse slik at små vogner kan gå med hyppige avganger.

Share this post


Link to post

36,8mrd skal vel totalprisen på Bypakke Nord-Jæren være.

 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/yvKg6x/Kostnadssprekken---Kan-ikke-sammenlignes-med-stortingsgarasjen

 

Men, bare bussveien kommer på 14,1 milliarder. Noe som tilsvarer nesten 64000kr per innbygger i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg (totalt 221000 innbyggere.

Eller 167000kr per person for hele bypakken på 36,8mrd...

 

14,1+det som allerede er bygget på dagens bomring.

 

Tåpeligste er hvordan de legger strekningen fra Luravika og inn til Sandnes sentrum enda lenger bort fra der hvor folk bor... Fine sirkler som viser hvor mange som bor innenfor 200m og 500m og slikt rundt stopp, men halve er i sjøen, og andre halvdel er en skråning få gidder forsere til fots....i tillegg må de enten flytte eller kappe nesten alle bygninger på østsiden, og jager bort lokale bedrifter...

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...