Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiet vil ikke hjelpe meg


heluryou

Anbefalte innlegg

Hei! Var hos politiet i dag og ble ikke så glad når jeg forlot stedet. Før sommeren var det noen som lurte på om jeg vill være med på musikkvideoen deres. Det hørtes gøy ut, men når venninnen min ikke ville bli med meg, fikk jeg ikke lyst. Han som ville ha meg med på musikkvideoen sa at jeg MÅ komme siden jeg sa ja. Så jeg ble med. Angret som faen. Det var det noen jenter jeg ikke kjente og de var jo veldig glade for å være med. Men når jeg hørte musikken, så var det ikke musikk i mine ører, med andre ord sugde sangen og handlet om at han vil gi henne alt. Hehe(kan misforstås) jentene badet i bikini, filmet lårene våres osv. Etter at vi filmet sa jeg ifra at jeg vil ikke være med. Ble tvunget under filmingen, følte meg utpresset til å gjøre ting jeg nektet først. I hvertfall har han ikke min samtykke, men likevel legger ut videoen. Jeg sendte meldinger på Facebook og Instagram men får ingen svar. Jeg dro til politiet med samme forklaring, men da sa politimannen at hele musikkvideoen må bli lagt ut først og komme tilbake da. Eller så kan jeg betale for advokat. Alt jeg ønsket var om politiet kunne skremme dem. JEG VIL IKKE VÆRE PÅ SOSIALE MEDIER! Kan noen si meg rettighetene mine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet skremme dem ? Tror du at du lever i en amerikansk B-film eller ?

 

Det at du du møtte opp selv om du ikke ville, er helt og holdent ditt problem, var vel ingen som holdt en pistol mot hodet ditt.

Takk for svar, selv om det var en unødvendig kommentar. som du sikkert ikke forstår, sa jeg nei, men han maste. Jeg ville ikke ødelegge for alle sammen. Det er kanskje lett for deg, men for meg var det ikke så lett å si nei på en frekk måte. Og ja jeg vet at det er mitt problem, men hvordan faen får jeg meg ut av det. Hvis du ikke kan svare på det, så er alt annet unødvendig fra din side :)

Lenke til kommentar

Hei. 

 

Synd at noen ikke kan prøve og sette seg inn i situasjonen din, men jeg skjønner problemstillingen din. 

 

Som nevnt ovenfor er å kontakte https://slettmeg.no 

Videre så kan du kontakte en advokat, du vil sansynligvis ha rett på fri rettshjelp hvis du har lav inntekt/ er student osv.

Du kan hvert fall forhøre deg, som regel er første samtale gratis hos de fleste. 

 

De har ikke lov og legge ut noe uten ditt samtykke, og siden du ikke har signert noe så kan de bli straffet for offentliggjøring av deg i sosiale medier uten samtykke. 

 

Lykke til :)

Endret av KongWilly
Lenke til kommentar

Hei.

 

Synd at noen ikke kan prøve og sette seg inn i situasjonen din, men jeg skjønner problemstillingen din.

 

Det du kan gjøre er og kontakte https://slettmeg.no som ble nevnt her.

Videre så kan du kontakte en advokat, du vil sansynligvis ha rett på fri rettshjelp hvis du har lav inntekt/ er student osv.

Du kan hvert fall forhøre deg, som regel er første samtale gratis hos de fleste.

 

De har ikke lov og legge ut noe uten ditt samtykke, og siden du ikke har signert noe så kan de bli straffet for offentliggjøring av deg i sosiale medier uten samtykke.

 

Lykke til :)

Ååå, tusen takk! Det var det jeg ønsket å høre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge de ikke har publisert bilder eller videoer av det uten ditt samtykke har de vel ikke gjort noe ulovlig, så uansett er det lite Politiet får gjort.

Skrev du under på en kontrakt? I så fall kommer du nok ikke så veldig langt med å nekte dem å publisere videoen av deg.

 

P.s Håper det ordner seg for deg!

Lenke til kommentar

Så lenge de ikke har publisert bilder eller videoer av det uten ditt samtykke har de vel ikke gjort noe ulovlig, så uansett er det lite Politiet får gjort.

Skrev du under på en kontrakt? I så fall kommer du nok ikke så veldig langt med å nekte dem å publisere videoen av deg.

 

P.s Håper det ordner seg for deg!

De har lagt ut litt av videoen uten min samtykke. Jeg signerte heller ikke under noe kontrakt. Takk:)

Lenke til kommentar

 

Så lenge de ikke har publisert bilder eller videoer av det uten ditt samtykke har de vel ikke gjort noe ulovlig, så uansett er det lite Politiet får gjort.

Skrev du under på en kontrakt? I så fall kommer du nok ikke så veldig langt med å nekte dem å publisere videoen av deg.

 

P.s Håper det ordner seg for deg!

De har lagt ut litt av videoen uten min samtykke. Jeg signerte heller ikke under noe kontrakt. Takk:)

Hvis jeg har forstått lovverket riktig da, så tror jeg du har en god sak. Hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar

Er kontrakt nødvendig da? Trådstarter fremstår sikkert som deltakende i videoen og det er nok ikke vanskelig å argumentere for at han/hun visste hva den skulle brukes til og samtykket.

 

Jeg spør fordi jeg ikke er jurist.

 

 

Politiet skremme dem ? Tror du at du lever i en amerikansk B-film eller ?

Det at du du møtte opp selv om du ikke ville, er helt og holdent ditt problem, var vel ingen som holdt en pistol mot hodet ditt.


Takk for svar, selv om det var en unødvendig kommentar. som du sikkert ikke forstår, sa jeg nei, men han maste. Jeg ville ikke ødelegge for alle sammen. Det er kanskje lett for deg, men for meg var det ikke så lett å si nei på en frekk måte. Og ja jeg vet at det er mitt problem, men hvordan faen får jeg meg ut av det. Hvis du ikke kan svare på det, så er alt annet unødvendig fra din side :)

 

 

Et enkelt, ikke-frekt "nei" hvorpå du forlater stedet, holder nok. Som du erfarer, er det i hvert fall ikke lettere å trekke seg etterpå og nå ender du kanskje med å ødelegge for alle sammen likevel.

 

Lykke til uansett.

Lenke til kommentar

Er kontrakt nødvendig da? Trådstarter fremstår sikkert som deltakende i videoen og det er nok ikke vanskelig å argumentere for at han/hun visste hva den skulle brukes til og samtykket.

 

Jeg spør fordi jeg ikke er jurist.

 

 

Politiet skremme dem ? Tror du at du lever i en amerikansk B-film eller ?

 

Det at du du møtte opp selv om du ikke ville, er helt og holdent ditt problem, var vel ingen som holdt en pistol mot hodet ditt.

Takk for svar, selv om det var en unødvendig kommentar. som du sikkert ikke forstår, sa jeg nei, men han maste. Jeg ville ikke ødelegge for alle sammen. Det er kanskje lett for deg, men for meg var det ikke så lett å si nei på en frekk måte. Og ja jeg vet at det er mitt problem, men hvordan faen får jeg meg ut av det. Hvis du ikke kan svare på det, så er alt annet unødvendig fra din side :)

Et enkelt, ikke-frekt "nei" hvorpå du forlater stedet, holder nok. Som du erfarer, er det i hvert fall ikke lettere å trekke seg etterpå og nå ender du kanskje med å ødelegge for alle sammen likevel.

 

Lykke til uansett.

Da jeg kom dit og hørte sangen for første gang, og hele konseptet, var det ikke fristende. Mine utenlandske foreldre blir nok ikke så stolte over dattera si for å si det sånn. Det er vel lov til å angre? De visste at jeg ikke hadde lyst, men tydeligvis vAr det ikke e alternativ fordi de allerede har betalt over 100 000,- så, det var en ekkel situasjon.

 

Det var ikke et enkelt nei. Det var mer: jeg har ikke lyst til å gjøre det, kan jeg sitte her. Nei. Nei. Nei. HELLNO, Svar. Og de kjørte oss 2 timer unna Oslo og ingen hadde tid til å kjøre meg hjem. Det var ikke lett da, og heller ikke lett nå.

Lenke til kommentar

 

 

Så lenge de ikke har publisert bilder eller videoer av det uten ditt samtykke har de vel ikke gjort noe ulovlig, så uansett er det lite Politiet får gjort.

Skrev du under på en kontrakt? I så fall kommer du nok ikke så veldig langt med å nekte dem å publisere videoen av deg.

 

P.s Håper det ordner seg for deg!

De har lagt ut litt av videoen uten min samtykke. Jeg signerte heller ikke under noe kontrakt. Takk:)
Hvis jeg har forstått lovverket riktig da, så tror jeg du har en god sak. Hold oss oppdatert!

Takk, det skal jeg:)

Lenke til kommentar

Da kan du nok bare glemme det. Du har er et voksent menneske som var med på noe fullt lovlig og så angret du etterpå. Ikke akkurat en politisak. Skrev du under på noen skriftlig kontrakt? Er de som lagde musikkvideoen et selskap eller en person?

Selv om jeg er en "voksen" jente har jeg rett til å ombestemme meg. Det er snakk om at identiteten min er ute på sosiale medier, på en ekkel og flau måte som gjør meg nervøs hver dag. Det er ikke et selskap men kun noen få enkelte. Jeg fikk ikke betalt eller kontrakt e.l. Da kan jeg gå til politiet med det, om og om igjen, til de fjerner ansiktet mitt fra videoen.

Lenke til kommentar

Selv om jeg er en "voksen" jente har jeg rett til å ombestemme meg. Det er snakk om at identiteten min er ute på sosiale medier, på en ekkel og flau måte som gjør meg nervøs hver dag. Det er ikke et selskap men kun noen få enkelte. Jeg fikk ikke betalt eller kontrakt e.l. Da kan jeg gå til politiet med det, om og om igjen, til de fjerner ansiktet mitt fra videoen.

Ikke sikkert du kan angre deg.

Du burde visst ved deltagelse at dette kunne bli lagt ut. Når du først har gjennomført det, er det ikke sikkert du kan angre, så lenge det var åpenbart at dette på et tidspunkt kunne bli lagt ut.

 

Hvis man f.eks. tar en video sammen med kjæresten i en åpenbart privat setting, har man rettigheter og kan nekte at det legges ut. Men dette var for meg ikke en slik "privat" setting, men mer et "ubetalt oppdrag".

 

Det er dessverre mye man ikke kan angre seg på i ettertid, det være seg kjøre i fylla, ha sex, utføre hærverk etc. Gjort er gjort, og så lenge man gjorde det av fri vilje, er det mange ting man ikke kan unnskylde seg med at man "angrer på".

 

 

Men, jeg kjenner jo ikke hele saken, og er ikke jurist, så mulig jeg tar feil...

 

Uansett, håper det løser seg for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da kan du nok bare glemme det. Du har er et voksent menneske som var med på noe fullt lovlig og så angret du etterpå. Ikke akkurat en politisak. Skrev du under på noen skriftlig kontrakt? Er de som lagde musikkvideoen et selskap eller en person?

Selv om jeg er en "voksen" jente har jeg rett til å ombestemme meg. Det er snakk om at identiteten min er ute på sosiale medier, på en ekkel og flau måte som gjør meg nervøs hver dag. Det er ikke et selskap men kun noen få enkelte. Jeg fikk ikke betalt eller kontrakt e.l. Da kan jeg gå til politiet med det, om og om igjen, til de fjerner ansiktet mitt fra videoen.

Det eksisterer ingen dokumenterbar dialog hvor du avtaler at du skal være med? Ingen messenger chat, sms eller lignende?

 

Jeg har sett og lest om mange eksempler hvor to personer gjør noe hvor situasjonen er avtalt og det er enighet men der en av partene i ettertid angrer seg og anklager den andre for noe kriminelt. Jeg har sett slike saker vinne men hvis den andre part kan vise til en utskrift hvor du tydelig gir uttrykk for at du er med av fri vilje i forkant så kan det nok bli vanskelig å overtale noen om at du ble tvunget I etterkant med mindre du har noe konkret å vise til.

 

Produsenter er vel veldig påpasselige med å få på plass kontrakter i slike engasjementer nettopp for å beskytte seg mot slike situasjoner som dette

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...