Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fagprøve Elektriker


Anbefalte innlegg

Hei. Skal snart ha fagprøve for å fullføre utdanningen som elektriker. Tenker egentlig at dette skal gå bra, men slitter veldig med en viktig del. 

 

Slitter med å koble opp et sikringsskap, og da hvordan forskjellen er dersom det er et IT - eller TN nett. 

 

Vet at man må splitte PEN lederen i et TN, men hvordan?  

 

Trenger at noen gir meg en forklaring på hvordan jeg går fra 1 og til ferdig skap i IT og TN nett. Hadde vert til stor hjep dersom noen vill laget en tegning som viste oppsettet. 

 

Vet at noen vil si "snakk med montør, eller si at du vil på service". Det er ikke så enkelt. Har mast mye om å få komme på service, men uansett hva jeg gjør kommer jeg ikke så langt. 

 

Montøren har prøv å forklarer meg, man han husker dårlig. Vi jobber for det meste på store bygg hvor tavler kommer ferdig bygd. 

 

Så, vær så snill og hjelp meg. Trenger en tegning som er innenfor NEK 400:2018, eller en grundig forklaring på hva jeg må gjøre. Gjerne tilføy ting jeg må huske spesielt på, og som er veldig viktig under prøven. 

 

Har fagprøve om en måned, og vil helst kunne dette får det er for sent. 

 

Takk til de som svarer 

 

Ha en god kveld 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo ikke elektriker men automatiker men mener å ha jukset litt med elenergi også. Hvis man skal lese elektrikerpensum på et par kvelder så synes jeg at Eatons store blå ikke er så verst. Det står jo svar på noen av spørsmålene der.

 

http://www.eaton.no/ecm/groups/public/@pub/@norway/documents/content/pct_471368.pdf

 

I dag på nye bygg som er boliger, så har man jo fått inntaksskap etter NEK 399. 

 

Husker i farta ikke om man for TN skal splitte PEN leder i PE og N i inntaksskapet etter NEK 399, men det ser ut som om man skal det:

http://www.sinusmagasinet.no/artikler/2017/august/nyheter_i_nek_399_og_nek_400/1785

 

NEK 400:2018 skal vel lanseres først den 30 Mai, så den gjelder vel ikke nå, før den er gitt ut.

 

Hvis det skulle passere en barmhjertig lavspentsamaritan forbi denne tråden, så legges det kanskje ut litt mer info.

 

Edit: Splitting av PEN leder i inntaksskap, side 16.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...