Gå til innhold

Lover Android-oppdateringer i to år, selv til billigmodellene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2900 for en iPhone 5S 16gb (lansert 2013) hos Power i skrivende stund. Jeg regner med at den vil være oppdatert i 1,5 - 2 år til. Jeg ser ikke helt hvorfor Nokia tilsynelatende presenterer 2 år som feature - det er vel omtrent circa anslagsvis LITT i overkant av det som er vanlig for Android. Å levere Android One med 2 år stimulerer ihvertfall ikke meg til å handle.

 

Android ligger langt, langt under iPhone på dette området, og det er ikke noe som tyder på at det endrer seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2900 for en iPhone 5S 16gb (lansert 2013) hos Power i skrivende stund. Jeg regner med at den vil være oppdatert i 1,5 - 2 år til.

Det der er kanskje litt optimistisk å tro, uten at jeg sitter med noen fasit. Power har nok bare et lite restlager i noen få, fysiske butikker, for Apple sluttet selv å selge 5S for snart to år siden. Følger Apple mønsteret til iPhone 5, får 5S den aller siste oppdateringen allerede til sommeren.

 

Uansett ligge Apple et godt stykke foran de fleste leverandørene av Android-enheter, inkludert Google selv (som støtter dem i minimum tre år etter salgsstart).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2900 for en iPhone 5S 16gb (lansert 2013) hos Power i skrivende stund. Jeg regner med at den vil være oppdatert i 1,5 - 2 år til. Jeg ser ikke helt hvorfor Nokia tilsynelatende presenterer 2 år som feature - det er vel omtrent circa anslagsvis LITT i overkant av det som er vanlig for Android. Å levere Android One med 2 år stimulerer ihvertfall ikke meg til å handle.

 

Android ligger langt, langt under iPhone på dette området, og det er ikke noe som tyder på at det endrer seg.

iPhone 4 fikk 4 år støtte.

iPhone 4S fikk 5 år støtte.

iPhone 5 fikk 5 år støtte.

Hva får deg til å tro at iPhone 5S får 7 år støtte?

 

Dessuten er Android fortsatt brukbart selv om man ikke kjører siste utgave, min HTC One (m8) fungerer fortsatt helt fint i dag, til tross for at den fortsatt kjører Android 6. De som bryr seg om å kjøre siste utgave av Android eller iOS vil uansett sjeldent være interessert i å bruke en tre år gammel mobil.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

To år fra kjøpsdato og to år fra lanseringsdato er to helt forskjellige ting.

 

Hvis bare sikkerhetshull ble vurdert som produksjonsfeil og ga reklamasjonsrett...

Det og i tillegg står det at de skal få fulle systemoppdateringer i 2 år. Det står ingen ting om sikkerhetsoppdateringer (som er det som faktisk er viktig), hvor mange oppdateringer (alle?) eller hvor lang tid det tar fra Google slipper oppdateringen til den blir tilgjengelig.

 

Samsung oppdaterer telefonene sine i lang tid de også (jeg får fremdeles sikkerhetsoppdateringer til Note 4 som ligger i skuffen), men jeg får på langt nær alle oppdateringene.

Lenke til kommentar

Kommer det sikkerhetsoppdateringer etter disse to årene mon tro? Ingen bør benytte telefoner hvor leverandøren har sluttet å sende ut sikkerhetsoppdateringer.

 

Dette nye utspillet passer helt overens med det forrige, der Nokia sa de nye Android-telefonene deres skulle være med i Android One-programmet. Nokia får lov til å sette på Android One-haka og da er to år med sikkerhetsoppdateringer implisitt. Dette løftet gir dermed ingenting nytt over det fra forrige uke.

 

 

With Android One, your phone will receive at least two years of OS upgrades to the latest version of Android.

 

 

Spørsmålet jeg stiller meg er, er det Android One-leverandørene eller Google som vil levere sikkerhetsoppdateringene? Der ligger forskjellen mellom akkurat 2 år og 2++ år. Google har jo allerede gjort endel grep for å kunne få enkelte oppdateringer gjennom Play Store. Mer av det, så kan man håpe på stadig bedre levetid. 

 

Edit: jeg fant det. 

 

They'll all be running stock Android and receive automatic updates straight from Google

 

 

2 år fra lanseringsdato er enda ganske dårlig. Ingen ville kjøpt en spillerny PC som sluttet sikkerhetsoppdateringene etter 2 år. Og nå koster jo mobiler gjerne mer enn PCer også. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det og i tillegg står det at de skal få fulle systemoppdateringer i 2 år. Det står ingen ting om sikkerhetsoppdateringer (som er det som faktisk er viktig), hvor mange oppdateringer (alle?) eller hvor lang tid det tar fra Google slipper oppdateringen til den blir tilgjengelig.

 

 

 

Samsung oppdaterer telefonene sine i lang tid de også (jeg får fremdeles sikkerhetsoppdateringer til Note 4 som ligger i skuffen), men jeg får på langt nær alle oppdateringene.

 

 

Om ikke Nokia sier noe om det, kan jeg si noe om det ;)

 

Android One skal ha månedlige oppdateringer i to år. En Xiaomi Android One-telefon ikke fikk den månedlige oppdateringen i februar 2018 før i mars, og da ble det sure kunder.  

 

Men jeg får det ikke helt til å stemme overens med påstanden om at oppdateringer skal komme rett fra Google. Det er tydeligvis noen deler som fortsatt skal pakkes om. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

2900 for en iPhone 5S 16gb (lansert 2013) hos Power i skrivende stund. Jeg regner med at den vil være oppdatert i 1,5 - 2 år til. Jeg ser ikke helt hvorfor Nokia tilsynelatende presenterer 2 år som feature - det er vel omtrent circa anslagsvis LITT i overkant av det som er vanlig for Android. Å levere Android One med 2 år stimulerer ihvertfall ikke meg til å handle.

 

Android ligger langt, langt under iPhone på dette området, og det er ikke noe som tyder på at det endrer seg.

iPhone 4 fikk 4 år støtte.

iPhone 4S fikk 5 år støtte.

iPhone 5 fikk 5 år støtte.

Hva får deg til å tro at iPhone 5S får 7 år støtte?

 

Dessuten er Android fortsatt brukbart selv om man ikke kjører siste utgave, min HTC One (m8) fungerer fortsatt helt fint i dag, til tross for at den fortsatt kjører Android 6. De som bryr seg om å kjøre siste utgave av Android eller iOS vil uansett sjeldent være interessert i å bruke en tre år gammel mobil.

 

 Fra  en iPhone er oppdatert for siste gang med ny versjon til den versjonen er utgått på dato og ikke mottar fixer mer er 5+ år bra synes jeg. Jeg har ikke tatt meg bryet med å sjekke i detalj, men det er rimelig åpenbart at Apple er langt langt bedre på dette enn Androids leverandører. Når Nokia presenterer en modell med Android One dvs standardisert Android på temmelig standard maskinvare og nøyer seg med 2 år sier det sitt.

 

For å eksemplifisere det bruker jeg daglig en Android ex-toppmodell som er av nyere dato enn iPhone 5S, og OS er utdatert for lenge siden.

 

Det er ikke nødvendigvis at det er siste versjon som har betydning, men mht Android har nyere versjoner bedre strømstyring som har betydning i tillegg til sikkerhetsfixer naturligvis.

 

Så selv om jeg modererer meg litt og sier at iPhone 5S holdes oppdatert 1 år til (ut IOS 11 eller no') så er det allikevel laaangt bedre enn hva man kan forvente med Android. Jeg hadde et Nexus brett kjøpt uten voldsomme forventinger til oppdateringer, men selv der skuffet de.

 

Jeg er svært lite imponert over Android i så måte.

Lenke til kommentar

 

2900 for en iPhone 5S 16gb (lansert 2013) hos Power i skrivende stund. Jeg regner med at den vil være oppdatert i 1,5 - 2 år til.

Det der er kanskje litt optimistisk å tro, uten at jeg sitter med noen fasit. Power har nok bare et lite restlager i noen få, fysiske butikker, for Apple sluttet selv å selge 5S for snart to år siden. Følger Apple mønsteret til iPhone 5, får 5S den aller siste oppdateringen allerede til sommeren.

 

Uansett ligge Apple et godt stykke foran de fleste leverandørene av Android-enheter, inkludert Google selv (som støtter dem i minimum tre år etter salgsstart).

 

Ja, det er nok litt optimistisk - jeg spisset det LITT for å illustrere poenget. For Apple er disse gamle mobilene (knapt noen ville funnet på å kjøpe så gammel Android) en billig måte å hanke inn nye brukere til økosystemet sitt. Å selge gamle modeller "på halen" er god butikk så lenge de kan holde de oppdatert uten alt for mye pes.

 

Personlig tror jeg nok at eldste noenlunde vettuge modell å kjøpe er 6S eller en pent brukt 7'er. Jeg er ihvertfall kurert mht Android. Jeg har kun kjøpt modeller som har vært vel ansett, men samtlige har sviktet mht oppdatering - inkludert mye sommer og mange brutte løfter.

 

Når det gjelder nettbrett så pusher Apple og kjedene et fra 2017 med 32gb til 3400, og for hvermansen holder nok det i massevis og i årevis. Jeg ser ihvertfall ingen spesielle grunner til å velge et Androidbrett som utdateres fort fremfor det.

Lenke til kommentar

Det er jo litt ironisk at nettopp Google klarer å lage et operativsystem med så katastrofalt dårlig system for distribusjon av systemoppdateringer mens Microsoft, som ble hatet for at deres oppdateringer krevde omstart, har i en liten evighet hatt en arkitektur som gjør det mulig å pushe ut oppdateringer til alle Windows-installasjoner, uansett produsent, på plass.

 

Hvis det ikke kommer noen store, strukturelle endringer i Android P, så håper jeg at det dukker opp et nytt, åpent OS for telefoner som et alternativ til Android, eller kanskje Tizen gjenoppstår på mobil? :green:

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

2900 for en iPhone 5S 16gb (lansert 2013) hos Power i skrivende stund. Jeg regner med at den vil være oppdatert i 1,5 - 2 år til. Jeg ser ikke helt hvorfor Nokia tilsynelatende presenterer 2 år som feature - det er vel omtrent circa anslagsvis LITT i overkant av det som er vanlig for Android. Å levere Android One med 2 år stimulerer ihvertfall ikke meg til å handle.

 

Android ligger langt, langt under iPhone på dette området, og det er ikke noe som tyder på at det endrer seg.

 

Det er vel fordi den iPhone 5S og iPhone 8/X er samme telefon? Ikke mye fremgang fra den siden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt ironisk at nettopp Google klarer å lage et operativsystem med så katastrofalt dårlig system for distribusjon av systemoppdateringer mens Microsoft, som ble hatet for at deres oppdateringer krevde omstart, har i en liten evighet hatt en arkitektur som gjør det mulig å pushe ut oppdateringer til alle Windows-installasjoner, uansett produsent, på plass.

 

Hvis det ikke kommer noen store, strukturelle endringer i Android P, så håper jeg at det dukker opp et nytt, åpent OS for telefoner som et alternativ til Android, eller kanskje Tizen gjenoppstår på mobil? :green:

 

Forskjellen er at Android kan modifiserast av mobilleverandørane. Windows kan ikkje modifiserast. Dersom leverandørane hadde brukt standard Android, så ville kritikken din vera gyldig, men slik er det altså ikkje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

2900 for en iPhone 5S 16gb (lansert 2013) hos Power i skrivende stund. Jeg regner med at den vil være oppdatert i 1,5 - 2 år til. Jeg ser ikke helt hvorfor Nokia tilsynelatende presenterer 2 år som feature - det er vel omtrent circa anslagsvis LITT i overkant av det som er vanlig for Android. Å levere Android One med 2 år stimulerer ihvertfall ikke meg til å handle.

 

Android ligger langt, langt under iPhone på dette området, og det er ikke noe som tyder på at det endrer seg.

 

Det er vel fordi den iPhone 5S og iPhone 8/X er samme telefon? Ikke mye fremgang fra den siden..

hehe, Min sønn har 5S og jeg har en sjuer. De er ganske like ja. De kjører tilogmed samme iOS-versjon. Dette er egentlig bra.Det gir en stabil brukeropplevelse over tid. Også for apputvikling og testing er dette en fordel. Veldig spennende og nyskapende er det dog ikke.

Lenke til kommentar

En slik lovnad er verdiløs om det ikke spesifiseres om garantien om oppdateringer gjelder fra lansering eller fra kjøp. Dessuten er det alt for kort tid. Fordi sikkerhetsoppdateringer er helt avgjørende for å sikre brukerens data definerer denne garantien også produktets levetid. Jeg synes ikke hverken forbrukere eller markedets regulerende organer skal akseptere at produsenter selger elektroniske dingser som ikke er ment å vare i mer enn to år. I globalt perspektiv innebærer det en vanvittig sløsing med ressurser som ikke er bærekraftig.

Lenke til kommentar

Windows kan ikkje modifiserast. 

 

 

Poenget ditt er gyldig, men akkurat denne biten er faktisk ikke riktig. Hvis jeg ikke husker feil er det også slik at hardwareleverandører får utdelt Windows kildekode når en ny versjon er i RTM, slik at de kan gjøre sine modifikasjoner i forkant av OS-slippet. Mens Google er kjent for å holde kildekoden skjult til de slipper egne enheter, eller er dette overdrevet? 

 

I alle fall kan Windows modifiseres, men innenfor begrensninger. Android kan imidlertid modifiseres betydelig mer

 

Forøvrig er tredjepartsmodifikasjoner fine greier, det var slik mange overlevde Windows-8 tiden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...