Gå til innhold

[Løst] Microsoft Outlook 2007 og POP vs IMAP-mail - sammenslåing av profiler.


Anbefalte innlegg

post-207918-0-82722100-1520323609_thumb.jpg

 

Har sliti i litt over 1 år nå med import/visning av E-post etter overgang fra POP til IMAP.
 
Problemet startet med at jeg ikke kunne sende mail over en lengre periode. Omsider fant jeg ut via Telenorhjelpen at de hadde endret fra POP til IMAP. Fikk satt riktige porter og servertype osv osv... og da funka saker og ting, men plutselig havnet ikke meldingene i "innboksen" lenger.
 
Da jeg hadde POP innstillinger, så hadde jeg lagret/flyttet PST-fila slik at den ble synkronisert over Dropbox - og banen for dette rettet opp i Outlook'en. . Funket greit før, da denne maskinen jeg skriver på nå er den primære maskinen min.
 
Har en bærbar jobbmaskin med E-post fra en Exchange-server.
 
Sånn sett er det greit å operere med egne "profiler" for mail, så jeg ikke blander sammen E-post.
 
På jobbmaskina lasta jo Outlook'en inn .PST fila fra Dropbox og viste det samme som hjemme til enhver tid. Den moroa er det slutt på.........
 
Nå i helga oppstod det problemer med denne maskinen, av en slik art at jeg måtte legge inn Win10 på nytt på en annen disk, og kopiere over alle viktige filer fra den opprinnelige systemdisken (2 x SSD i R0), for igjen å resette R0-oppsettet og legge inn hele sulamitten på nytt. Kan jo nå si at jeg er heldig som kan starte fra scratch på et rent system - nok om det. I skrivende stund har jeg kun Windows 10, Office 2007 Ent (igjen) og Adobe Reader på maskinen. Alt er oppdatert til siste fix.
 
Nå har jeg sitti i 2 dager å prøvd å få E-post'en opp å gå igjen.
 
Selvfølgelig når jeg starter Outlook så skal den jo mates med "ny" bruker og kontoinnstillinger for E-post. Alt dette er i OK. Visningen her er den samme som på WEB-mailen til Telenor (mappestruktur etc) - På bilde anført som 2 i rødt.
 
Men så får jeg problemer: (se vedlagte bilde hvor del 1 er den gamle POP profilen og 2 er IMAP).
 
Det viser seg at de gamle E-postene (fra før jeg bytta til IMAP) mine ikke ligger i WEB-mailen.
 
Jeg importerer de E-postene (.PST-fila) jeg hadde synkronisert over Dropbox, og dette legger seg i en annen mappe - anført som 1 i rødt på bilde.
 
Dette viser seg å være innhold fra 2 forskjellige PST-filer. Den øvre (1) er den gamle Dropbox-synk'ede fra POP, mens den nedre er fra den siste IMAP'en som i 1 år har ligget på WEB-mailen.
 
Jeg får ikke spleiset dem sammen på noe hvis, eller importert fra den ene PST'en inn i den andre eller omvendt.
 
Så min lille forståelse strekker seg til å kopiere allt innhold fra del 1 og ned til 2 - eller omvendt. Jeg har prøvd litt forsiktig, men funnet ut at når jeg sender ny E-post, så legger kopi av sendt melding seg i "sendte elementer" på den øverste delen, mens mottatt E-post i innboksen på 2.
 
Når jeg sletter E-post fra 2, så havner den ikke i slettede elementer, hverken i 1 eller 2, men all tekst 
i ruta som sier noe om dato/fra/tittel/størrelse etc blir tonet ned og får en gjennomstreking.
Selv når jeg lukker og åpner Outlooken igjen, forblir teksten streket ut og meldingen ligger fremdeles der. Først når jeg går inn på WEB-mailen til Telenor og sletter den der, vil den om litt fjernes fra lista i Outlook....
 
Problemet jeg i grove trekk vil ha fikset er som føler:
-  All E-post samlet under 1 profil
-  Når jeg velger å slette E-post, skal det flytte seg til søplekassa
-  Er ikke så fortrolig med at all E-post ligger på Telenor sine servere i uoverskuelig fremtid, selv om jeg ser fordelen med at de ramler inn igjen ved evt reinstallering/ekstern pålogging. Synkronisering over Dropbox fungerte bra og føltes mer "privat"..
 
Nå tør jeg ikke å flytte/slette eller å lagre/eksportere mer til nye .PST-filer av frykt for å miste oversikten.
 
Noen som har opplevd lignende eller har en bankers løsning ?
 
Om det hjelper, så har jeg fast abbonement på 365 (5 lisenser/enheter for prisen av 1), men jeg kvier meg for å bruke den pga vanskeligere menyer og estetikken. Bruker 365 lisensen på nettbrett/TLF, samt laptopp'ene til ungene. Har 1 igjen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...