Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lovstridig å kjøpe elektronikk uten CE-merking fra utlandet?


grenness

Anbefalte innlegg

Som privatperson, gjør jeg noe lovstridig om jeg handler et elektronisk komponent fra en asiatisk nettbutikk som burde hatt en CE-samsvarserklæring og tar det i bruk?

 

Flere hevder så, jeg er usikker. Jeg mener CE-merking er for B2B, altså mellom produsent og de andre leddene ned til forhandler, men at jeg som privatperson ikke gjør noe ulovlig om jeg "konsumerer" en slik vare i Norge selvom den mangler CE-merking.

 

Men jeg sliter med å finne noe konkret om dette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan handle så mye falske CE produkt som du vil, men du kan ikke vidreselge de som et CE merket produkt...

 

Siden du handlet fra asia, vil du være importør av produktet, og da vil det som sedsberg ovenfor her lenker til tilfalle deg en rekke regler om du skulle vidreselge det..

 

Men som privatperson er det ingenting som skulle være problematisk for deg å handle, du kan kjøpe noe som er direkte ulovelig å selge her i landet.. Og kan aldri få ett CE merke.. Men du kan alikevell kjøpe og bruke det..  Så sant det ikke faller under andre lover som VHF radio etc..

 

Edit:

Må legge til at jeg kjøpte nylig noen ladekabler til iPhone på Ebay.. 5stk på 2meter, alle i "orginal" apple forpakning.. :p

 

Det som er litt tragikomisk er at så veldig bra ut, og det så orginalt ut også.. men det som gjorde at jeg viste at det ikke var orginalt.. Skriften, "Orginal" fint printet på det som ligner etuiet til 1m orginal kablene fra Apple..  og 1M hadde blitt endret til 2M :p

 

Til og med CE merket var godt forfalsket.. Det C sluttet inn i E som om det skulle være to sirkler som gikk inn i hverandre...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

Jeg var innom der selv, men det står ikke noe tydelig der om bruk av elektrisk utstyr som brukeren selv har innført til landet, slik mitt tilfelle er. Jeg tolker den teksten der til å omhandle B2B, altså fra produsent og ned til de leddene som skal videreomsette det elektriske utstyret.

 

 

Du kan handle så mye falske CE produkt som du vil, men du kan ikke vidreselge de som et CE merket produkt...

 

Det er det jeg også tror, men har du noe mer håndfast på dette utover hva du tror eller mener du vet?

 

 

 

CE står får "China Export"

 

Det er vel bare en myte som har spunnet ut fra en obvious vits for noen år siden?

Lenke til kommentar

CE står får "China Export"

 

 

ce-vs-china-export.jpg

 

Det er på ingen måte tilfeldig at disse to ser så like ut.

Dette er bare tøys, tror dere trenger en oppklaring i hva CE er. CE er IKKE en godkjenning, det er IKKE et testregime, det er IKKE en akkreditering eller et sertifikat.

CE er Conformité Européenne, eller samsvarserklæring på godt norsk. Det er altså kun en erklæring, og intet mer. Den som utsteder en CE(ikke nødvendigvis produsent, ofte importør), erklærer at produktet overholder europeisk norm for produktet. Det betyr ikke at produktet er testet eller gjennomgått av godkjent institutt, bare at utsteder hevder at produktet lever opp til relevant europeisk norm.

 

Hvem som helst kan altså lage en slik erklæring uten å gjøre noe ulovlig. Problemer dukker opp først hvis du utsteder en slik erklæring og det viser seg at produktet faktisk ikke lever opp til standarden, da kan relevante europeiske myndigheter forfølge saken. Vanligvis er det som nevnt den europeiske part(importør) som utsteder CE, gjerne på bakgrunn av testrapporter de selv eller fabrikken har sørget for å få utstedt av akkrediterte laboratorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bare tøys, tror dere trenger en oppklaring i hva CE er. CE er IKKE en godkjenning, det er IKKE et testregime, det er IKKE en akkreditering eller et sertifikat.

 

Det er da revnende likegyldig hva Conformité Européenne er. Det er fortsatt skrikende åpenbart at China Export logoen er spesielt laget for å kunne forveksles med Conformité Européenne.

Endret av henrikwl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Dette er bare tøys, tror dere trenger en oppklaring i hva CE er. CE er IKKE en godkjenning, det er IKKE et testregime, det er IKKE en akkreditering eller et sertifikat.

 

Det er da revnende likegyldig hva Conformité Européenne er. Det er fortsatt skrikende åpenbart at China Export logoen er spesielt laget for å kunne forveksles med Conformité Européenne.

 

Du misforsto meg - det jeg skrev er en utdypning av hvorfor det ikke finnes noe "China Export"-logo - det er en gammel spøk som noen tar seriøst. Poenget jeg prøvde å få frem er at en produsent/importør/selger fritt kan sette på CE-merke, og derfor ikke trenger å fake det ved å bruke "china export" - hadde dette vært tilfelle ville de uansett blitt forfulgt som merket med CE, da det er til forveksling likt og en beskyttet logo.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=P-2007-5938&language=EN

https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking#China_Export

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så, hvis vi kan legge "China Export"-spøken død...

 

La oss si at Peder Ås (for å spore dette tilbake inn på juss-sporet - de som har juridikum tar selvagt referansen) finner en mobillader på en kinesisk nettbutikk. Han kjøper kun én til eget bruk.

 

Scenario 1)

Mobilladeren har ingen CE-merking, verken på emballasjen eller på selve laderen.

En dag, mens Peder Ås og samboeren Marte Kirkerud heldigvis er på jobb, så brenner huset ned.

Etterforskningen viser at brannen startet i mobilladeren.

Vil Peder Ås risikere en anmeldelse?

Kan forsikringsselskapet kreve avkortning?

Grei ut...

 

Scenario 2)

Mobilladeren har CE-merking på emballasjen og på selve laderen.

En dag, mens Peder Ås og samboeren Marte Kirkerud heldigvis er på jobb, så brenner huset ned.

Etterforskningen viser at brannen startet i mobilladeren.

Etterforskningen videre viser at mobilladeren ikke er bygget i henhold til Conformité Européenne og at den aldri skulle hatt CE-merking. Det er også avdekket mangelfull dokumentasjon og annet som skulle vært på plass for at produsenten med rette kunne påberopt seg CE-samsvar på denne type mobillader.

Vil Peder Ås risikere en anmeldelse?

Kan forsikringsselskapet kreve avkortning?

Grei ut...

Lenke til kommentar

Jeg prøver meg uten juridikum på et par av spørsmålene:

 

Scenario 1, ang. anmeldelse

Det er lov å importere omtrent hva man vil til privat bruk, som ikke er eksplisitt forbudt(som narkotika og visse våpen) så denne ser jeg ikke - hva skal man bli anmeldt for, hvilken lov skal man ha brutt?

 

Scenario 1, ang. forsikring

Større fare for det, men det hviler vel mer på selskapets vilkår og avtalen du har enn jus. Jus blir vel forsåvidt involvert om det kommer ned til et spørsmål om uaktsomhet.

 

Scenario 2, samme svar ang anmeldelse

 

Scenario 2, forsikring:

Her vil jeg tørre å mene ganske sterkt at du har vært tilstrekkelig aktsom ved å aktivt søke etter et godkjent og trygt produkt. Forsikringsselskapet vil betale ut, og eventuelt forfølge den som har utstedet CE-merkingen uten å faktisk samsvare med relevant standard.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du misforsto meg - det jeg skrev er en utdypning av hvorfor det ikke finnes noe "China Export"-logo - det er en gammel spøk som noen tar seriøst. Poenget jeg prøvde å få frem er at en produsent/importør/selger fritt kan sette på CE-merke, og derfor ikke trenger å fake det ved å bruke "china export" - hadde dette vært tilfelle ville de uansett blitt forfulgt som merket med CE, da det er til forveksling likt og en beskyttet logo.

http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=P-2007-5938&language=EN

https://en.wikipedia.org/wiki/CE_marking#China_Export

 

 

Ahh… Det var oppklarende.

Lenke til kommentar

Når begynte Kina å bry seg om beskytta logoer og andre beskytta ting?

 

https://www.youtube.com/watch?v=K0bNf-jcVU0

De fleste store kinesiske produsenter er like seriøse som norske - men det du kjøper på eBay kommer ikke alltid fra de seriøse, og de har som du sier aldri brydd seg med kopibeskyttelse - ergo driter de i reglene for CE-logoen, de bare slenger den på. Og det var hele poenget, de trenger innen "China export"-logo.

 

Men nå er vel OP ferdig med dette sidesporet, så foreslår at du eventuelt kommenterer på det han faktisk lurer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan jeg jo legge til at selger må kunne legge fram CE-sertifikatet/samsvarserklæringen på forespørsel. Du kan ta kontakt på forhånd og be om denne. Får du det vil jeg si at du har ditt på det tørre uansett.

De MÅ jo ingenting hvis de selger på aliexpress eller eBay, men man kan selvsagt spørre, og som du sier har man da gjort sitt, selv om erklæringen som sagt er verdiløs(i form av å si noe om sikkerheten til det faktiske produktet) i seg selv uten en underliggende testrapport fra akkreditert laboratorie.

 

Det kan uansett nevnes at de fleste store selgerne nok eksporterer til Europa allerede, f.eks til Clas, Europris eller Apple for den saks skyld, og derfor har ting i orden. Det er stort sett en håndfull store produsenter som står bak 99% av varene i markedet om man snakker om f.eks usb-ladere, det sitter ikke folk på hvert gatehjørne og pusler dem sammen.

Lenke til kommentar

Det er forøvrig andre merker også som blir forfalsket eller satt på produkter feilaktig. F.eks. dette:

post-18544-0-78105200-1520373948_thumb.png

 

Ladere og lamper med berørlig metall som er strømførende med nettspenning, eller som kan bli strømførende er ikke så veldig uvanlig. Dette er ting man kan bli drept av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...