Gå til innhold

Valsel om øke av leie


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg ville gjerne sende varsel til leietakeren om å øke leie prisen. Men jeg lurer på om det finner noe spesielle skjema til det eller går det an å bare skrive slik : 

Jeg.... vil men dette varsle leietakeren om at jeg vil øke leie til X kr fra X dato. 

Hvordan formulerer jeg det? 

Takk på forhånd. 

Endret av Jente 1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når endret du leien sist? Er det mindre enn et år siden, kan ikke leien økes. Leien kan økes maks én gang per år.

 

Leien kan heller ikke økes mer enn konsumprisindeksen (ca. 1,8% pr år)

 

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/Annetnyttig/tabid/381/ID/927/Husleiekning-og-konsumprisindeks.aspx

 

 

 

Unntaksvis kan man endre til gjengs leie (justere leien i forhold til tilsvarende husrom i tilsvarende område), men dette kan først gjøres to år og seks måneder siden forrige husleie-justering, og må varsles minst seks måneder i forveien.

 

Så hvis leietaker har bodd i din leilighet i mindre enn 2,5 år, eller det er mindre enn 2,5 år siden forrige endring i husleien, kan du kun kreve økning i forhold til konsumprisindeksen (ca 1-2% pr år).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når endret du leien sist? Er det mindre enn et år siden, kan ikke leien økes. Leien kan økes maks én gang per år.

 

Leien kan heller ikke økes mer enn konsumprisindeksen (ca. 1,8% pr år)

 

https://www.leieboerforeningen.no/Rettigheter/Annetnyttig/tabid/381/ID/927/Husleiekning-og-konsumprisindeks.aspx

 

 

 

Unntaksvis kan man endre til gjengs leie (justere leien i forhold til tilsvarende husrom i tilsvarende område), men dette kan først gjøres to år og seks måneder siden forrige husleie-justering, og må varsles minst seks måneder i forveien.

 

Så hvis leietaker har bodd i din leilighet i mindre enn 2,5 år, eller det er mindre enn 2,5 år siden forrige endring i husleien, kan du kun kreve økning i forhold til konsumprisindeksen (ca 1-2% pr år).

 

 

Hei. 

Har ikke økt leien på 4 år og samme leietaker har leid i 4 år. men eg vet ikke hvordan eg skal skrive "varsel brevet" . 

Lenke til kommentar

Det relevante regelverket finner du i husleigelova:

 

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.
§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

 

 

 

 

Kort oppsumert:

 

Din fyrste anledning til å endre husleiga er etter at leigeforholdet har vart i 11 månedar.

Då kan du sende eit varsel med 1 måneds varsel om at du frå neste måned indeksregulerer husleiga.

Etter 11 månedar kan du sende ut nytt varsel.

Det er ikkje andre formelle krav til varselet om indeksregulering anna enn at det er skriftlig, gir leigetakaren minst ein måned varsel og beskriv kva den nye indeksregulerte husleiga blir. (PS, ved negativ konsumprisindeks har også leigetakaren tilsvarande anledning til å varsle endring i husleiga).

 

Kvart tredje år kan du justere husleiga til gjengs leige. Du må vente minst 2,5 år frå inngåelsen av leigeavtalen før du kan sende eit varsel om ny husleige tilpassa gjengs husleige med minst 6 månedars varsel.

Blir dere ikkje eininge om kva som er gjengs leige så kan dere kreve å få fastsatt gjengs leige av ei takstnemnd.

 

 

Dersom du kan gi opplysningar om når leigeavtalen fyrst blei inngått, og kva leigepris som blei avtalt så får du heilt sikkert hjelp til å sette opp eit brev med dei rette fristane og summane.

 

Dersom det er aktuelt med gjengs leige så må du sjå til kva andre likande boligar i ditt område blir leigd ut for.

 

 

PS, reint personleg så vil eg anbefale at du ikkje kun ser på økonomien og kva du kan kreve i husleige. Husk at ein stabil leigetakar som betalar kvar måned og behandlar boligen pent har også ein verdi kontra det å varsle ei husleigeendring som leigetakaren ikkje vil aksepterer. Med det resultat at leigetakaren flyttar ut og du risikerer lediggang eller ender opp med å få inn dårlege leigetakarar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. 

Har ikke økt leien på 4 år og samme leietaker har leid i 4 år. men eg vet ikke hvordan eg skal skrive "varsel brevet" . 

 

Du kan skrive f.eks. slik:

 

 

Hei

 

 

Viser til leigeavtale av 01.01.2014 om leige av [boligadresse].

 

I henhold til husleigelova § 4-3 justeres husleiga til gjengs leige med 6 månedars varsel.

Frå og med 1 oktober 2018 blir ny husleige XXXX kr i måneden.

 

 

Dato, sted, og signatur

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Men husk at gjengs leie ikke er det samme som markedsleie. Gjengs leie kan potensielt være mindre enn indeksjustert leie. Og utleier kan ikke bestemme en "gjengs leie" etter eget forgodtbefinnende.

 

Hvis det bare er snakk om 4 år (og leien ikke er uvanlig lav) er det tryggere og enklere å gjøre en vanlig indeksjustering. (Eksempel-mal: https://www.forbrukerradet.no/klagebrev/bokmal/bolig/leie-bolig/utleiers-krav-om-indeksregulering/ .)

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...