Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kreve inn gjeld fra fremmed


D3f4u17

Anbefalte innlegg

Hei

 

For rundt én uke siden ble jeg stoppet av en person på gata som påstod at han trengte penger til en togbillett. Beløpet han ba om var 150 kroner, som jeg vippset ham. Vi kommer raskt på siden vi ikke har samme bank vil jo ikke disse pengene havne på hans konto før neste virkedag. Lett beruset på den gavmildheten jeg allerede hadde vist, søker jeg nye høyder og lar ham dermed også få låne den hundrelappen jeg hadde i lomma.

 

Til alle dere som kommer hit for å uttrykke hvor naivt dette var: Ja, det kan godt kalles naivt, men jeg visste hva jeg drev med og tok en sjanse.

 

Hvilke muligheter har jeg nå til å kreve inn disse pengene? Jeg har telefonnummer og navn (via Vipps), og forholdet har blitt bekreftet av personen over sms. Han vil visstnok betale neste gang han får lønn. Men det skulle han allerede ha gjort, så jeg har mine tvil. Jeg har også en adresse som kan være hans. Dvs. ifølge gulindex.no har det bodd en person med samme navn på adressen, og postnummeret stemmer overens med det jeg finner på den eneste med riktig navn i skattelistene. Telefonnummeret er imidlertid ikke det samme, men det kan jo ha blitt skiftet.

 

Hva skal til for å føre en inkassosak? Og for å ta dette til namsmannen? I de veiledningene jeg finner er det skrevet om å sende faktura, inkassovarsel, osv. i posten. Er dette nødvendig? Hva gjør jeg dersom adressen jeg har funnet er feil?

 

Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hva sjansene er, men høres absolutt ikke ut som det er verdt bryderiet å prøve få disse pengene tilbake med verken inkasso eller namsmann da summen er så liten. Tror også det koster litt penger å starte en inkasso sak, men er ikke sikker.

 

Har du sendt han melding å etterspurt pengene?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tro noe annet enn at du gjør dette av andre grunner enn prinsipp. Dette fremfor at du faktisk har et reelt behov for 100 lappen. I prinsippet er jeg enig med deg at alle selvsagt skal betale tilbake det vi låner. Jeg mener også at vi må velge våre kamper og du må vurdere om du synes dette er en kamp som er viktig å ta.

Lenke til kommentar

Send en påminnelse når han har fått lønn, ellers er nok dette en kamp det neppe er verdt å ta.

Ellers en billig lærepenge om at penger du låner bort kan ansees som tapt, de som er avhengig av å låne penger av venner, familie eller helt ukjente er skjeldent de som har de pengene til overs slik at de kan betale deg senere..

Lenke til kommentar

Tenkt å bruke tid på dette? Det virker vel så interessant som andre uviktige ting jeg bruker tid på. Det ligger også et spørsmål i dette om det i praksis er fritt frem for å la være å betale tilbake så små beløp.

 

Som jeg skrev så har jeg fullt navn og nummer. Jeg har sendt ham flere meldinger med oppfordringer om å betale. Jeg har også forsøkt å ringe ham. Responsen uteble lenge, men jeg fikk etter hvert en erkjennelse av forholdet og en påstand om at han vil betale etter å ha fått lønn.

 

Selvfølgelig tror jeg ikke på ham. Jeg var også svært skeptisk da jeg først lot ham få låne pengene, men jeg ville være grei og tok sjansen.

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar

Det har allerede gått 3 1/2 time siden du startet denne tråden.

Nå kan du regne ut hvor mye tid du har brukt på dette uten å få en eneste krone igjen.

Tipper det timeantallet kan blir stort pga et prinsipp, og fortsatt kommer du ikke til å få igjen ei krone.

Selvsagt din tid du kaster bort i det lange løp, så du velger selv hva du vil prioritere her i livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det du ikke skjønner er at denne fyren er en uteligger eller narkoavhengig. De finner på de utroligste ting for å skaffe penger til neste dose. Idag står han sikkert på akkurat samme stedet og tigger penger til bussen.

 

Jeg så en kar som sto og masa om 40kr til bussen på Lysaker. Dum som jeg var rota jeg frem penger fra pengeboka. Han gikk rett i motsatt retning. Dagen etter sto han på samme sted igjen.

 

Han har ikke gitt deg sitt eget mobilnummer. Man trenger ikke å vente "til neste lønn" med å gi tilbake 250 kroner. Da er man blakk fra før og har ingen lønn.

 

Slutt å gi penger til fremmede.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...