Gå til innhold

Gigantisk bitcoin-brekk på Island


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er verdt å merke seg at maskinene ikke MÅ ha grafikkort for grave. Mest sannsynlig brukes det FPGA her også selv om strømmen er billig.

 

Skal man tro Google Translate, var det altså 600 grafikkort og 100 CPUer som ble stjælt, i 4 innbrudd i desember og januar.

Så hvis det er 6 GPU'er per enhet, kan det brukes for eksempel GTX 1070 eller 1060. Det bør være mulig innenfor et budsjett på 26000.

Du trenger bare en Celeron og 4 GB ram, noen riser kort.

 

http://www.visir.is/g/2018180229744

 

Mjolnir Data Center

Located near Keflavik International Airport.

Optimized for HPC and Mining

  • Three advanced data centres specialized for High Performance Computing (HPC) and Mining
  • Power availability: Up to 25MW
  • Highly efficient energy use is achieved by leveraging natural cooling where we can draw upon the cool Icelandic climate<
  • The PUE is a world class 1.05 or less and the Power Density per rack is 18KW
Lenke til kommentar

Takk og pris at OHJohansen endret tittelen til "Gigantisk bitcoin-brekk på Island" for oss idioter på diskusjon.no. Uten "bitcoin" i tittelen hadde jeg neppe forstått hva det var snakk om.. Så får det heller være at det neppe ble "gravd frem" en eneste bitcoin med disse grafikkortene, ettersom det er en kryptovaluta som det ikke er lønnsomt å mine etter med grafikkort..

Lenke til kommentar

Ja vi og har mye fornybar energi men her er prisen tåpelig høy

 

Strømmen i Norge er ca medium dyr, målt mot kjøpekraft er den relativt lav, men alt dette vil endre seg og prisene vil stige kraftig, dersom politikerne privatiserer produksjonen i Norge, og fjerner hjemfallsretten. Det er krefter som jobber for dette, f.eks Nikolai Astrup for Høyre.

Siden man har private selskaper som selger strøm, har man heller ikke noe forebyggende vedlikehold, fordi disse selskapene kjører til det ryker og så tar de opp lån for å fikse nettet. Alt overskudd er nemlig betalt ut til aksjonærene.

Dette påvirker hyppighet og varighet på disse strømbruddene vi ser om vinteren.

 

Man kan si det slik at dersom det finnes et marked eller en vare som ikke er privat, vil denne vare eller tjeneste stå under press for å privatiseres. Som f.eks helsetjenester, infrastruktur, kraftproduksjon osv.

 

Argumenter om at markedsøkonomi er best, eller at denne utvikling skaper arbeidsplasser eller er gunstig for samfunnet, er totalt bortkastet på meg.

 

Islendere bør vel få noe igjen for å bo på en frossen og forblåst vulkan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk og pris at OHJohansen endret tittelen til "Gigantisk bitcoin-brekk på Island" for oss idioter på diskusjon.no. Uten "bitcoin" i tittelen hadde jeg neppe forstått hva det var snakk om.. Så får det heller være at det neppe ble "gravd frem" en eneste bitcoin med disse grafikkortene, ettersom det er en kryptovaluta som det ikke er lønnsomt å mine etter med grafikkort..

 

Bitcoin har jo nesten blitt en fellesbetgnelse på kryptovalutta, står det noe sted at det var faktisk bitcoin og ikke en annen form for kryptovaluta som mines?

Lenke til kommentar

 

Takk og pris at OHJohansen endret tittelen til "Gigantisk bitcoin-brekk på Island" for oss idioter på diskusjon.no. Uten "bitcoin" i tittelen hadde jeg neppe forstått hva det var snakk om.. Så får det heller være at det neppe ble "gravd frem" en eneste bitcoin med disse grafikkortene, ettersom det er en kryptovaluta som det ikke er lønnsomt å mine etter med grafikkort..

Bitcoin har jo nesten blitt en fellesbetgnelse på kryptovalutta, står det noe sted at det var faktisk bitcoin og ikke en annen form for kryptovaluta som mines?

 

 

Det jeg kommenterte, er at artikkelen OHJohansen laget "clickbait" tittel for her på diskusjon.no, ikke var den samme som tittelen på selve artikkelen. Ei heller tittelen på artikkelen slik den så ut på tek.no's fremside. Kun når han skulle fiske etter lesere fra diskusjon.no, måtte den fordummende "bitcoin brekk" tittelen benyttes..

 

Ellers er det en kjent sak at man ikke kan utvinne bitcoin vha. skjermkort på en lønnsom måte i dag. Spesialkonstruerte minemaskiner gir så mye høyere ytelse/W, at selv de aller mest effektive skjermkortene likevel går i minus i forhold til strøm kostnaden ved utvinningen. Så når det meldes om at det er mine rigger med mangfoldige skjermkort som er stjålet. Så er den sikreste tingen vi vet om denne saken, at riggene garantert ikke ble brukt til å utvinne bitcoin valutaen med..

 

Nå er det også slik at bitcoin valutaen er dødsdømt i sin nåværende form. Men den holdes kunstig i live, blant annet av at folk likestiller bitcoin med all crypto valuta. Den får en høyere verdi enn den fortjener på grunn av dette. Og det er ikke positivt for crypto valuta bransjen om bitcoin dermed står i veien for bredere utbredelse av en annen valuta som eventuelt har livets rett.

 

Så det er en uting for crypto valuta bransjen selv, at folk likestiller bitcoin med crypto valuta. Blant annet derfor, bør i det minste ikke vi andre begynner å akseptere det, men heller korrigere folk når de uttaler seg feil.

 

Selv er jeg i mot hele dritten med cryptovaluta slik den fremstår i dag. Så jeg håper folk innser at verden er full av forskjellige crypto valutaer, som alle sammen er verdt nøyaktig det samme..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...