Gå til innhold

Arbeidsgiver trekker skatt av hele diett-beløpet.


Adrax

Anbefalte innlegg

Er i en liten bedrift hvor vi ansatte reiser mye og bor borte, og nå etter nyttår ble det jo nye regler der man må skatte av dietten. Mistenker at hun som kjører lønna ikke helt vet reglene.. Er ikke første gangen det har vært tull med lønna.

 

I forrige måned hadde jeg 14 dager diett som tilsvarer 4900 kr (350*14=4900 kr)

Det hun har gjort er å blande hele beløpet på 4900 kr med lønna mi, slik at jeg må skatte av hele beløpet på 4900 kr. Siden jeg har tabelltrekk vil jeg anta jeg måtte skatte 28-31% skatt av beløpet på 4900 kr...

 

Jeg mener det er et skattefritt beløp og et trekkpliktig beløp i dietten. Mener jeg har lest noe om at 200 kr eller 205 kr per døgn er skattefritt mens alt over det beløpet er trekkpliktig.

 

 

Er det noen her som vet reglene rundt hvordan diett skal skattes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i en liten bedrift hvor vi ansatte reiser mye og bor borte, og nå etter nyttår ble det jo nye regler der man må skatte av dietten. Mistenker at hun som kjører lønna ikke helt vet reglene.. Er ikke første gangen det har vært tull med lønna.

 

I forrige måned hadde jeg 14 dager diett som tilsvarer 4900 kr (350*14=4900 kr)

Det hun har gjort er å blande hele beløpet på 4900 kr med lønna mi, slik at jeg må skatte av hele beløpet på 4900 kr. Siden jeg har tabelltrekk vil jeg anta jeg måtte skatte 28-31% skatt av beløpet på 4900 kr...

 

Jeg mener det er et skattefritt beløp og et trekkpliktig beløp i dietten. Mener jeg har lest noe om at 200 kr eller 205 kr per døgn er skattefritt mens alt over det beløpet er trekkpliktig.

 

 

Er det noen her som vet reglene rundt hvordan diett skal skattes?

 

Kommer an på overnattingen deres: 

 

 

 

På reiser med overnatting er stedet der overnattingen skjer (type losji) avgjørende for hva du kan få utbetalt i trekkfri kostgodtgjørelse. Trekkfri kostgodtgjørelse er hva som kan utbetales uten at det skal gjennomføres forskuddstrekk.
Lenke til kommentar

 

Er i en liten bedrift hvor vi ansatte reiser mye og bor borte, og nå etter nyttår ble det jo nye regler der man må skatte av dietten. Mistenker at hun som kjører lønna ikke helt vet reglene.. Er ikke første gangen det har vært tull med lønna.

 

I forrige måned hadde jeg 14 dager diett som tilsvarer 4900 kr (350*14=4900 kr)

Det hun har gjort er å blande hele beløpet på 4900 kr med lønna mi, slik at jeg må skatte av hele beløpet på 4900 kr. Siden jeg har tabelltrekk vil jeg anta jeg måtte skatte 28-31% skatt av beløpet på 4900 kr...

 

Jeg mener det er et skattefritt beløp og et trekkpliktig beløp i dietten. Mener jeg har lest noe om at 200 kr eller 205 kr per døgn er skattefritt mens alt over det beløpet er trekkpliktig.

 

 

Er det noen her som vet reglene rundt hvordan diett skal skattes?

 

Kommer an på overnattingen deres: 

 

 

 

På reiser med overnatting er stedet der overnattingen skjer (type losji) avgjørende for hva du kan få utbetalt i trekkfri kostgodtgjørelse. Trekkfri kostgodtgjørelse er hva som kan utbetales uten at det skal gjennomføres forskuddstrekk.

 

 

 

Jeg bor vanligvis i en liten utleiehytte med kokemulighet. Har forstått det slik via Skatteetaten at 88 kr er trekkfri. Det skal bety at 262 kr skal skattes av? (350 kr i diettpenger hver dag)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...