Gå til innhold

Hvilken IT firma lønner det seg å skaffe jobb hos?


Anbefalte innlegg

Jeg studerer datateknologi med hovedretningen kunstig intelligens (AI) og er på siste året på NTNU.

Har fått et par intervju tilbud fra firma som Netcompany, Netlight og Junior/graduate.

Men kjenner ikke så veldig mye til disse firmaene. 

 

Noen som har anbefalings om hvilken IT firma lønner det seg å skaffe jobb hos etter studiet?

Helst et firma med god startlønn og muligheter for lønnsøkning.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dra på intervjuene, så får du mer informasjon der, og kan spørre direkte om ting du lurer på. Dette synes de også er positivt i en intervjusituasjon. Har ikke noen konkrete firmaer å anbefale deg, men vil jo foreslå at du i det minste søker hos firmaer som leverer produkter du er interessert i å jobbe med. Har hørt at store firmaer gjerne har mer strømlinjeformede opplæringsrutiner enn små firmaer, men det vil variere fra arbeidsplass til arbeidsplass. Det er jo også fint å ha et firma på CV-en som andre har hørt om.

 

Lønn kommer etterhv1ert, og starter ofte på rundt 450 000 med bachelor og ingen erfaring - avhengig av geografisk tilhørighet og om det er privat eller offentlig. Som du sikkert vet, så ligger det en fin tråd i forumet som indikerer hva andre tjener, med ulik bakgrunn og erfaring. Dersom det ikke er mulighet for lønnsøkning i firmaet du starter i, vil du sitter på verdifull kompetanse som noen andre er villig til å betale for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Startlønn har ikke så mye å si. Det er sjeldent snakk om mer enn 10% forskjell mellom ulike arbeidsgivere. Det som er langt viktigere er at du havner et sted du trives og tilegner deg tekniske ferdigheter slik at du bygger CV.

 

Dette er en bransje hvor folk gjerne bytter jobb ganske ofte, med tilhørende lønnshopp. Noen skarve titusener fra eller til akkurat nå blir relativt ubetydelig når du fort kan stige med flere hundre tusen på få år.

 

Jeg har hørt mye bra om Netlight. Å starte som konsulent er ikke dumt, da du får rask eksponering mot varierte kunder og oppgaver.

Lenke til kommentar

Startlønn har ikke så mye å si. Det er sjeldent snakk om mer enn 10% forskjell mellom ulike arbeidsgivere. Det som er langt viktigere er at du havner et sted du trives og tilegner deg tekniske ferdigheter slik at du bygger CV.

 

Veldig enig i dette budskapet. Jeg jobber i et firma som ga en ganske low-ball startlønn, men etter noen år med solide årlige økninger er jeg der jeg føler jeg burde være. Grunnen til at jeg forble i firmaet til tross for at lønna ikke var helt der jeg ville være, var pga. ekstremt gode arbeidsforhold og pga. kollegene. Dette er, i min mening, hakket mer viktig enn startlønn.

 

Men jeg skal innrømme at hvis jeg ikke hadde opplevd den lønnsøkninga jeg ønsket, så hadde jeg ikke blitt der. Når man planlegger å kjøpe hus/leilighet og denslags, så må man nesten prioritere lønn også. Men de første par årene du jobber kan det være greit å leie bosted mens du finner ut hvor du hører hjem på markedet, og finner ut hva slags lønn bedrifter er villig til å gi deg.

 

Ikke gå i fella av å hoppe inn i den første bedriften som gir deg høy startlønn. Det er ofte man starter høyt, men ikke opplever en årlig økning, som gjør at du med tiden går NED i kjøpekraft (altså dersom årlig økning ikke matcher inflasjon i kroneverdi).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...