Gå til innhold

SAMLETEST: BenQ EX3501R / Asus ROG XG35V


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har egentlig litt lyst på en 21:9 skjerm, men vil nok gå for 1080p. Synes det er litt i dyreste laget med over 8000 for en skjerm, og så vil det sette høyere krav til PCen for å oppnå 60-100 fps som igjen gjør det enda dyrere.

Endret av Tordal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Bare synd for de som ønsker å oppgradere skjermen sin, må samtidig kjøpe et overpriset og svært dyrt grafikkort samtidig (Vega64, 1080 eller 1080ti). Da blir totaltprisen plutselig mye mer krevende å godta, og man havner fort over 20 000kr totalt sett.

Lenke til kommentar

«Ikke alle spill er laget eller tilpasset for 21:9-formatet. Det betyr at du kan oppleve problemer med at spillgrafikken ikke blir proporsjonalt riktig.»

 

«Noen ganger kan du bruke en strekkefunksjon for å få bildet helt ut i kantene, men da mister du detaljer i høyden.»

 

Dette stemmer da ikke. Jeg har ennå ikke kommet over ett eneste spill som ikke har kunnet kjøre 21:9, eller hvor grafikken har blitt proporsjonalt ukorrekt. Både nye og eldre spill har alle fungert helt uten «feil» på min 21:9 skjerm. Noen spill trengte kanskje en patch eller mod, men da fungerte selv de spillene som i utgangspunktet ikke støttet 21:9 helt fint uten noen proposisjonene feil. Argumentet imot 21:9 om at noen spill vil få problemer i det formatet er en loslitt myte. Var kanskje slik i starten for 5 år siden, men ikke i dag.

 

At man neste alltid kan bruke strekkefunksjon er også delevis ukorrekt, fordi du kan kan alltid bruke strekkfunksjon. Med programtillegg kan alle videoer i nettleseren strekkes, og alle mediespillere har innebygd funksjoner for dette. At man mister i høyden av å strekke er også delevis ukorrekt. Man kan velge, både i mediespiller og nettleser å strekke bildet helt ut til kantene, da mister man ingenting i høyden, men bildet blir litt dratt.

 

Ville bare påpeke dette slik at ikke andre som vurderer 21:9 blir skremt bort av motargumentene til tek som ikke helt stemmer.

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

«Ikke alle spill er laget eller tilpasset for 21:9-formatet. Det betyr at du kan oppleve problemer med at spillgrafikken ikke blir proporsjonalt riktig.»

 

«Noen ganger kan du bruke en strekkefunksjon for å få bildet helt ut i kantene, men da mister du detaljer i høyden.»

 

Dette stemmer da ikke. Jeg har ennå ikke kommet over ett eneste spill som ikke har kunnet kjøre 21:9, eller hvor grafikken har blitt proporsjonalt ukorrekt. Både nye og eldre spill har alle fungert helt uten «feil» på min 21:9 spill. Noen spill trengte kanskje en patch eller mod, men da fungerte selv de spillene som i utgangspunktet ikke støttet 21:9 helt fint uten noen proposisjonene feil. Argumentet imot 21:9 om at noen spill vil få problemer i det formatet er en loslitt myte. Var kanskje slik i starten for 5 år siden, men ikke i dag.

 

At man neste alltid kan bruke strekkefunksjon er også delevis ukorrekt, fordi du kan kan alltid bruke strekkfunksjon. Med programtillegg kan alle videoer i nettleseren strekkes, og alle mediespillere har innebygd funksjoner for dette. At man mister i høyden av å strekke er også delevis ukorrekt. Man kan velge, både i mediespiller og nettleser å strekke bildet helt ut til kantene, da mister man ingenting i høyden, men bildet blir litt dratt.

 

Ville bare påpeke dette slik at ikke andre som vurderer 21:9 blir skremt bort av motargumentene til tek som ikke helt stemmer.

 

 

Har hatt Asus PG348Q siden lansering og det har vært flere spill som ikke har støttet 21:9 og bare tar 16:9 og strekker det så det passer inn på 21:9 så du mister bøttevis med oversikt i høyden. Helt forferdelig FoV, føles som du spiller i ultra-zoom modus.

 

Har dog blitt færre og færre av disse spillene.

Lenke til kommentar

Har hatt Asus PG348Q siden lansering og det har vært flere spill som ikke har støttet 21:9 og bare tar 16:9 og strekker det så det passer inn på 21:9 så du mister bøttevis med oversikt i høyden. Helt forferdelig FoV, føles som du spiller i ultra-zoom modus.

 

Har dog blitt færre og færre av disse spillene.

Men har dette vært et vedvarende problem, eller kun i tidligere tider? Har kun hatt 21:9 i 4 mnd, så vet ikke hvordan det var før, kun hvordan det er nå. For jeg har ennå ikke kommet over et eneste spill med dette problemet, verken av nye eller eldre. Og de spillene som har trengt mod har fungert helt fint uten zoom eller strekte proposisjoner etter litt mekking.

Lenke til kommentar

Byttet ut to 24" BenQ som dro på åra med en Dell U3417 senvåren 2017. Oppgraderte samtidig til et GTX1070. Hele pakka kom på 12K (8 for skjermen og 4 for grafikken) Den gang var det ingen alternativer i dette formatet med mindre man ville ha vesentlig dårligere skjerm med tanke på lavere oppløsning, byggekvalitet og tilkoblinger, eller betale 4-5 tusen ekstra for å få 100Hz panel med Acer eller Asus sine gaming modeller. Mye har skjedd på under ett år med 21:9 formatet.

Angrer ikke et sekund på overgangen og har ikke hatt et eneste problem.

Lenke til kommentar

«Ikke alle spill er laget eller tilpasset for 21:9-formatet. Det betyr at du kan oppleve problemer med at spillgrafikken ikke blir proporsjonalt riktig.»

 

«Noen ganger kan du bruke en strekkefunksjon for å få bildet helt ut i kantene, men da mister du detaljer i høyden.»

 

Dette stemmer da ikke. Jeg har ennå ikke kommet over ett eneste spill som ikke har kunnet kjøre 21:9, eller hvor grafikken har blitt proporsjonalt ukorrekt. Både nye og eldre spill har alle fungert helt uten «feil» på min 21:9 skjerm. Noen spill trengte kanskje en patch eller mod, men da fungerte selv de spillene som i utgangspunktet ikke støttet 21:9 helt fint uten noen proposisjonene feil. Argumentet imot 21:9 om at noen spill vil få problemer i det formatet er en loslitt myte. Var kanskje slik i starten for 5 år siden, men ikke i dag.

 

At man neste alltid kan bruke strekkefunksjon er også delevis ukorrekt, fordi du kan kan alltid bruke strekkfunksjon. Med programtillegg kan alle videoer i nettleseren strekkes, og alle mediespillere har innebygd funksjoner for dette. At man mister i høyden av å strekke er også delevis ukorrekt. Man kan velge, både i mediespiller og nettleser å strekke bildet helt ut til kantene, da mister man ingenting i høyden, men bildet blir litt dratt.

 

Ville bare påpeke dette slik at ikke andre som vurderer 21:9 blir skremt bort av motargumentene til tek som ikke helt stemmer.

 

Selv om du personlig ikke spiller spill som har problemer med ultrabrede skjermer betyr ikke at slike spill ikke finnes. Artikkelen påstår ikke at samtlige spill har slike problemer, bare at noen har det, noe som absolutt er korrekt. Din påstand er mindre korrekt enn hva Tek skriver.

Lenke til kommentar

Selv om du personlig ikke spiller spill som har problemer med ultrabrede skjermer betyr ikke at slike spill ikke finnes. Artikkelen påstår ikke at samtlige spill har slike problemer, bare at noen har det, noe som absolutt er korrekt. Din påstand er mindre korrekt enn hva Tek skriver.

Kan du komme med noen eksempler på spill som ikke går an å få til i ultrawide? Det hadde vært mer til hjelp enn å bare påpeke at jeg tar feil. Kan godt hende du har rett, men gi meg noen eksempler så kanskje jeg og andre kan bli litt klokere :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt ultrawide i to år nå og heller ikke erfart noe spill som ikke støtter det. Selv relativt gamle og ukjente indie-strategispill har vist seg å støtte det.... selvfølgelig vil det være noen eldgamle spill som f.eks Warcraft 3 som trolig ikke støtter det, men det føler jeg at man heller ikke kan forvente.
 

Har egentlig litt lyst på en 21:9 skjerm, men vil nok gå for 1080p. Synes det er litt i dyreste laget med over 8000 for en skjerm, og så vil det sette høyere krav til PCen for å oppnå 60-100 fps som igjen gjør det enda dyrere.

Anbefaler 3440x1440 så til de grader. Vegret meg også mot den høye prisen men jeg tror det er et av de beste kjøpene jeg har gjort i mitt liv. Jeg har riktignok ikke så høye krav til fps da jeg ikke ser stort forskjell på 60 og 100fps, og dessuten mener jeg at økt FOV og størrelsen på selve skjermen er verdt de 20-30 bildene i sekundet man mister

Lenke til kommentar

Tre spill som aldri funket for meg var Dead by Daylight, Friday The 13th The Game og Overwatch. Det siste har vel sikkert blitt forbedret siden da.

Alle de tre spillene funker i 21:9, med riktige proposisjoner.

Har en mistanke om at de som mener at det i mange spill er problemer med 21:9 ikke har gjort hjemmeleksa si, eller lever på gamle erfaringer. Selv om støtten i overwatch selvsagt er noe diskutabel da :)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Bare opplevd lavbudsjettspillet The Long Dark, men det kan endres i litt txt-filer og googling. Mulig det er fikset nå også seff.  

 

Nevner det mest fordi det er et bra spill (anbefaler sandbox mode og ikke vite en pøkk om spillet).  

 

 

Liker ultrawide til bil-sim og pubg pga sidesynet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...