Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dyrere å lade elbilen via hurtiglader om vinteren?


Anbefalte innlegg

Hvor mye dyrere er det å lade en elbil på en hurtiglader om vinteren? Hvor stor er forskjellen mellom f.eks. 25, 10, 5, 0, -5, -10, -15, -20 og -30? Slik jeg forstår det så lader nesten alle til 80% batterikapasitet ved en hurtigladestasjon og det kan ta ca. 30 min på en eGolf eller Leaf om temperaturen er over frysepunktet. Men hvor mye koster det om det er varmt eller veldig kaldt?

 

Hurtigladestasjonene tar betalt per minutt, ikke per kWt. Dermed lønner det seg å lade når det er varmt og ikke kaldt da batteriene lader saktere om det er kaldt. Kan en kort 5 min kjøretur varme opp batteriene? Finnes det varmeelement for batteripakkene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge ABB kan det ta opp mot tre ganger så lang tid å hurtiglade om vinteren, altså tre ganger så dyrt. Så om man har en ny Leaf med 40 kWt batteri og det koster 150 kr å lade om sommeren (fra 0 til 80%), så vil det altså bli 300 kr om vinteren for en rekkevidde på henholdsvis 240 km om sommeren og ~190 km om vintern. Til den prisen kan jeg jo like godt fylle diesel til 13 kr literen og ved 0,5l/mil være like billig som en hurtigladet elbil.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir noe varme når du kjører, men ikke mye. Bruker ca 45-60 min til 80% når det er -5 og kaldere. Dette er med 1. Gen E-golf. Når jeg har vært på langtur på vinteren har det første ladestoppet tatt lang tid, men når jeg kommer til neste har det blitt bra temp på batteriet og det er som å lade på sommeren. Pleier derfor å spise frokost på det første stoppet, så går tiden litt fortere.

 

Men ja, kjøpe elbil, og basere seg på hurtiglading om vinteren blir ikke noe billigere enn bensin eller diesel for de fleste.

Lenke til kommentar

Ifølge ABB kan det ta opp mot tre ganger så lang tid å hurtiglade om vinteren, altså tre ganger så dyrt. Så om man har en ny Leaf med 40 kWt batteri og det koster 150 kr å lade om sommeren (fra 0 til 80%), så vil det altså bli 300 kr om vinteren for en rekkevidde på henholdsvis 240 km om sommeren og ~190 km om vintern. Til den prisen kan jeg jo like godt fylle diesel til 13 kr literen og ved 0,5l/mil være like billig som en hurtigladet elbil.

Men, ved diesel så har en ikke muligheten til å lade hjemme. Hvor mesteparten av ladingen skjer.

Lenke til kommentar

Joda, men lading hjemme skal jo bli dyrere nå, om en ikke lader om natta. NVE ønsker at det skal være dyrt å lade om ettermiddagen. Og med vanlig stikkontakt så tar det temmelig lang tid å lade. Man kan jo kjøpe en raskere ladestasjon til å ha i hjemmet men det koster penger og elektrikerne jobber jo ikke gratis.

 

Så om man kommer hjem på ettermiddagen, og man trenger å lade, og man skal et sted på kvelden, så er det lettest å bare stikke innom en hurtigladestasjon langs veien.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Joda, men lading hjemme skal jo bli dyrere nå, om en ikke lader om natta. NVE ønsker at det skal være dyrt å lade om ettermiddagen. Og med vanlig stikkontakt så tar det temmelig lang tid å lade. Man kan jo kjøpe en raskere ladestasjon til å ha i hjemmet men det koster penger og elektrikerne jobber jo ikke gratis.

 

Så om man kommer hjem på ettermiddagen, og man trenger å lade, og man skal et sted på kvelden, så er det lettest å bare stikke innom en hurtigladestasjon langs veien.

Nei det er ikke slik det skal fungere, det skal bli dyrere p belaste nettet med høy effekt.

 

Du baserer dine "tanker" på at man er tom når en iommer hjem og skal kjøre en masse etterpå. Dette er helt ureelt for de aller fleste.

 

Det er ikke noe problem å lade på rundt 2kW for de fleste, og mindre.

Lenke til kommentar

2 kW lading høres ikke så mye ut, men når man i tillegg har varmtvannsberederen gående, man har vaskemaskinen gående, man har på tørketrommel, oppvaskmaskin, en varmepumpe eller to, varmekabler, komfyr, ovn, PC, etc så er man plutselig oppe i 10-12 kW forbruk om ettermiddagen. Ikke så gøy å sette elbilen til lading da, spesielt ikke om man straffes for høyt totalt effektforbruk.

 

En løsning på dette kan være å planlegge ladingen til bare å slå seg inn om natta f.eks. fra kl. 23 til 06, og bygge om huset til et enøk-palass, men alt dette krever en tilpasning og endring av vaner og planlegging.

 

Om jeg hadde kjøpt meg elbil kan jeg banne på at jeg kommer hjem minst en gang der jeg glemmer å koble på laderen en kveld før jeg legger meg og står opp til kort rekkevidde om morgenen.

 

Med dieselbilen min fyller jeg en gang i måneden og får 1000 km rekkevidde og slipper å bekymre meg før det lyser i dashbordet. Jeg har lyst å legge om til elbil en gang men da må drivstoffprisen gå kraftig opp, elbilene få 300 kWt batteripakler og 5 min hurtiglading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2 kW lading høres ikke så mye ut, men når man i tillegg har varmtvannsberederen gående, man har vaskemaskinen gående, man har på tørketrommel, oppvaskmaskin, en varmepumpe eller to, varmekabler, komfyr, ovn, PC, etc så er man plutselig oppe i 10-12 kW forbruk om ettermiddagen. Ikke så gøy å sette elbilen til lading da, spesielt ikke om man straffes for høyt totalt effektforbruk.

 

En løsning på dette kan være å planlegge ladingen til bare å slå seg inn om natta f.eks. fra kl. 23 til 06, og bygge om huset til et enøk-palass, men alt dette krever en tilpasning og endring av vaner og planlegging.

 

Om jeg hadde kjøpt meg elbil kan jeg banne på at jeg kommer hjem minst en gang der jeg glemmer å koble på laderen en kveld før jeg legger meg og står opp til kort rekkevidde om morgenen.

 

Med dieselbilen min fyller jeg en gang i måneden og får 1000 km rekkevidde og slipper å bekymre meg før det lyser i dashbordet. Jeg har lyst å legge om til elbil en gang men da må drivstoffprisen gå kraftig opp, elbilene få 300 kWt batteripakler og 5 min hurtiglading.

Dette må en såklart ha kontroll på ja, det er ganske lett å vente til etter maten.

 

Om du sliter med slikt, bør du jo gjøre noe med det. Jeg får info om bilen lader og hvor mange timer det er igjen i det jeg slår av lysene på kvelden.

 

Jeg plugger inn hver gang keg kommmer hjem, tar ca 3 sekund ekstra i tid. Har ca 5-10 ganger så mye rekkevidde som jeg trenger hver morgen. Lader på ca 2,3kW.

 

Hurtiglader kun ved lengre turer eller om jeg tilfeldigvis stopper i nærheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...