Gå til innhold

MiniPC - Flere brukere, lett spilling - 10 000 kr


Anbefalte innlegg

Vi trenger en ny familiestasjonær. Vi har frem til nå brukt laptoper, men vi innser at vi bruker de veldig sjelden samtidig da vi bare har plass til én pult med skjerm, og det er der man gjerne vil sitte. Så flere vil bruke den samme maskinen sekvensielt.

Lett spilling - Factorio, Minecraft, Overwatch

Flere brukere, flere sesjoner - Flere spill/programmer oppe av gangen fordelt på flere brukere (Alle har sin egen bruker, og man gidder ikke lukke alt før man bytter bruker)

Jeg liker konseptet i Am4-platformen, og G-serien ser ut til å ha tilstrekkelig GPU-ytelse til vår bruk, så vi kan spare lommeboka og miljøet fra et skjermkort. Om vi på sikt vil ha et dedikert skjermkort kan vi samtidig oppgradere CPU til noe mer dedikert på samme sokkel.

Mitt løsningsforslag er følgende:

  • AMD Ryzen 5 2400G 3,6GHz Socket AM4 Box
  • Noctua NH-U12S SE-AM4
  • Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC25600/3200MHz CL16 2x8GB
  • Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI
  • WD Black PC SSD M.2 PCIe 512GB
  • Seagate Barracuda ST2000LM015 128MB 2TB
  • Corsair TX550M V3 550W
  • Fractal Design Define Nano S (Sort)
  • Microsoft Windows 10 Home Nor

Dette havner på ca 10 500 kr. 

Hvorfor burde jeg ikke kjøpe dette?

 

 

Jeg har sett på Kyrre S. sitt forslag til et intel-bygg med dedikert skjermkort fra en annen tråd og lurer på om noe er entydig bedre med denne.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel riggen til Kyrre S er mye kraftigere, mye raskere cpu og GTX 1060 6Gb skjermkort er i en helt annen divisjon enn Ryzen 5 2400G integrert. Skal du ha noe lignede med AMD så må du ha Ryzen 5 1600 eller 1600X og samme skjermkort. Når det er sagt så har du et greit Ryzen 2400G build, men det er noe helt annet altså når det kommer til spill ytelse. Bortset fra det så tror jeg det holder å bruke kjøleren som følger med cpu.

 

2400G grafikken er på nivå med GTX 1030 eller AMD RX 550.

Anbefaler at du minst går for GTX 1050 eller AMD RX 560 basert skjermkort.

Et poeng er også at cpu holder godt i 10år mens skjermkort blir fort utdatert etter 3-4 år.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Litt av tanken rundt 2400G er prisen: CPU + OK grafikk til 1600 kr. I oppsettet til Kyrre S. er CPU + GPU = 5500 kr. Det er med andre ord en helt annen prioritering. Hvis jeg bare bytter til det foreslåtte CPU og GPU er vi oppe i 14 000 kr og utenfor budsjett. Det er altså snakk om ganske lett gaming, men om et annet oppsett er entydig bedre kan jeg vurdere det.

 

Skal jeg kutte ut M.2-kortet og legge pengene i GPU?

Lenke til kommentar

Det jeg foreslår er vel at du bytter

Ryzen 5 2400G (kr 1629)

Noctura kjøler (kr 589)  (prosessor kommer med kjøler som er ok, hvorfor bytte til en annen kjøler?)

WD Black SSD 512 GB (kr 1884)

sum kr 4102

 

Med dette:

Ryzen 1600 med kjøler kr (1799)

Asus Geforce GTX 1050 Phonex HDMI DP 2GB (kr 995)

Samsung 850 EVO 500 GB (kr 1465)

sum kr 4259

 

Om du synes grafikk delen av 2400G er ok og du bruker den medfølgende kjøleren så har du en prisfordel som gjør at bruk av 2400G kan forsvares. På en annen side så er GTX 1050 så mye kraftigere at det er svært mye å hente ved å gå for foreslått alternativ. 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Jeg har lest litt om forskjellene på M.2 (med raskt interface) og vanlig SATA SSD. Slik jeg har forstått det så er det ikke så stor forskjell i praksis under vanlig bruk under oppstart av programmer og lagring av vanlige filer. Hvis en skal flytte mange og store filer så kan forskjellene komme frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...