Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forliksrådet - Er det noe jeg bør vite?


simen929

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg og en "kompis" leide en leilighet sammen i 7-8 måneder. Vi hadde en muntlig avtale om at husleie/strøm skulle deles på to. Begge to sto i kontrakten med huseier, men ettersom huseier brukte tjenesten husleie.no sto selve fakturaen kun i mitt navn.

Kompisen min betalte husleien hele veien, bortsett fra siste måneden. Dette ble avtalt tatt av depositumet, så det er forsåvidt greit.

Strømmen betalte han ikke de siste 3 mnd. Siste måneden var det også kun han som bodde i leiligheten, da jeg hadde flyttet i ny leilighet. Men avtalen var 50/50, så jeg skal selvfølgelig betale halvparten her også.

Utfordringen ligger i at vi hadde bare en muntlig avtale om at strømmen skulle deles på to, og strømabonnementet sto på meg. Jeg har videresendt alle fakturaer til han, og "krevd" betaling via vipps hvor jeg har spesifisert at det er strøm. De første 4-5 mnd betalte han disse, og første måneden han unnlot å betale skrev han også meldinger til meg på vipps om at han "ikke hadde råd nå, betaler når jeg får penger". 

Jeg ANTAR at dette er god nok dokumentasjon for å gå til forliksrådet? 

I tillegg måtte det leies inn vaskefirma for nedvask av leiligheten da utleier ikke var fornøyd med utvask. Dette var noe utleier sa direkte til meg, og jeg bestilte vaskehjelp for å få vasket leiligheten. Det ble brukt profesjonelt firma og vi fikk kvittering. Jeg regner det da som en selvfølge at min "kompis" skal betale halvparten av dette også.

 

For å gjøre en lang historie kort så begynte han jeg leide sammen med og bruke narkotika og brydde seg ikke om mye annet. Jeg ville ut så snart som mulig. 

Det er ikke VELDIG mye penger det er snakk om. Et par tusen. Dette er mer en prinsippsak da jeg ikke ønsker at denne personen kan tro at han skal kunne leve på andre mennesker.

 

Har jeg en god sak i forliksrådet? Jeg har allerede sendt et skriftlig krav til "kompisen" min med alle fakturaer/kvitteringer vedlagt og gitt han 2 ukers frist. Denne fristen er nå utløpt. Jeg har ikke hørt fra han.

 

Takk for innspill. Jeg leier nå alene  :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. 

 

Det som er problemet i dette tilfelle er at det er ditt navn som står registrert, og ikke hans. 

Hva angår strømselskapene osv så vil de gå etter deg hvis regningene forblir ubetalt. 

 

Det er nok kanskje en mulighet at forliksrådet kan pålegge han og betale halvparten, men det er nok ingen garanti for dette. 

Du må også ut med en utgift for å sende saken din til forliksrådet, dette er på litt over 1000 lappen. 

 

Videre så er muntlig avtaler ikke verdt noe som helst i ditt tilfelle her, påstand mot påstand er veldig vanskelig og gjøre noe ut av, med mindre det samtidig foreligger flere erkjennelser for dette sammen, da blir saken din sterkere. 

 

Hvis pengene i seg selv ikke er så viktig for deg, men prinsippet av det hele - go for it. 

Har du derimot stramt med penger, og dette er noe du må ha, så ville jeg ikke kastet bort tiden min på dette fordi det kan gå i favør for både deg, og han. De kan enkelt legge til grunn at du burde tenkt på dette i forkant. 

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Det kommer 1-2 slike spørsmål her i uka, så det beste er betal, move on og prøv å ta lærdom at når det kommer til penger blander man ikke inn venner og familie uten kontrakt.

De er ikke det hakk bedre enn om du fant en random å dele kåk med på trikken.

Lenke til kommentar

Alle fakturaer er betalt av meg. Jeg ønsker bare å kreve halve summen av kompisen min, ettersom han som sagt bare tror han kan leve på andre mennesker uten konsekvenser.

Jeg har skriftlig fra han via vipps at han skulle betale for strømmen når han fikk penger. Dette skjedde aldri.

 

Jeg forstår at det "enkleste" er å legge det fra seg. Problemet er jo da at fyren aldri lærer seg konsekvensene av ting.

Når det skal sies har han nok masse gjeld fra før av, da det haglet inn med masse brev fra forskjellige banker i postkassen når vi bodde sammen, så jeg tror nok aldri at jeg får pengene.

Nå er det vel slik at gebyret som må betales for å gå til forliksrådet vanligvis blir betalt av den som taper? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

I tillegg har jeg jo historikk fra vi flyttet inn til han sluttet å betale at strømmen da ble betalt. Jeg mener at dette bør være gode nok beviser.

Det er vel også slik at når jeg har sendt han et skriftlig krav og han ikke har hørt fra seg, så anses kravet som "godtatt"?

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at gebyret som må betales for å gå til forliksrådet vanligvis blir betalt av den som taper? Eller tar jeg feil?

 

Nei, det er ikke riktig dessverre. Saker som skal til forliksrådet må forskutteres av deg, og du vil få en regning på dette. 

Det som derimot vil skje hvis du vil vinne er at den summen du har lagt ut blir lagt på totalen av det han skylder, men du må uansett ut med denne summen i forkant. 

 

Hvis han ´´kompisen´´ din i tillegg har masse gjeld, så vil han nok få en dom som er gjeldende i ti år og i løpet av denne tiden må pengene være innkrevd, eller så må du sende forliksklagen til Namsmann i Kommunen han bor i, og be om utlegg hvis det er mulighet for det. 

Lenke til kommentar

Videre så er muntlig avtaler ikke verdt noe som helst i ditt tilfelle her, påstand mot påstand er veldig vanskelig og gjøre noe ut av

 

Han har jo klar erkjennelse fra motparten i form av chat-logger. 

Hvis han sender krav i vipps og skriver "strømregning", hvorpå det følger oppgjør i 5 mnd, og den siste sier "betaler når jeg får råd" har jo motparten erkjent gjelden - så bevisførsel her skulle være null problem. Det er heller ingen grunn(foreløpig) til å anta at motpart vil lyve i forliksrådet ved å benekte at de hadde en slik avtale.

Lenke til kommentar

 

Videre så er muntlig avtaler ikke verdt noe som helst i ditt tilfelle her, påstand mot påstand er veldig vanskelig og gjøre noe ut av

 

Han har jo klar erkjennelse fra motparten i form av chat-logger. 

Hvis han sender krav i vipps og skriver "strømregning", hvorpå det følger oppgjør i 5 mnd, og den siste sier "betaler når jeg får råd" har jo motparten erkjent gjelden - så bevisførsel her skulle være null problem. Det er heller ingen grunn(foreløpig) til å anta at motpart vil lyve i forliksrådet ved å benekte at de hadde en slik avtale.

 

Ja, det er riktig men som du ser videre i linjen under hvor jeg skrev at flere erkjennelser vil styrke kravet.  

det skal uansett ikke tas for gitt at det betyr automatisk at han får medhold, det hele baserer seg på situasjonen og hvordan de i forliksrådet ser på dette.

 

Skal han legge ut penger i forkant for å ta saken til forliksrådet må han være bevisst på at det kan faktisk gå begge veier, da dette skjer stadig. Folk lyver hele tiden og det er et faktum man må ta høyde for. 

De kan begrunne det med det ene og andre så derfor er dette tatt med i den sammenheng. f.eks hvis denne personen han viser til har mye gjeld, ikke rom for trekk osv så får han kun en dom som gjør at kravet vil stå i ti år, men det er igjen nytteløst hvis personen er varig ute av stand til å håndtere sine betalingsforpliktelser og gjelden renner over ørene på han.

 

Skal han derfra ønske og ta et utlegg i hans lønn f.eks må det sendes brev til NM, videre bør det også tas en kredittsjekk i forkant.

Utlegg koster 1 921,- mener jeg, og da begynner vi allerede og snakke om totalt nesten 4k han må ut med i forkant.

 

Så da blir spørsmålet det samme igjen, er det verdt det?

 

Prinsippmessig - ja, helt klart.

Økonomisk sett - absolutt ikke for så lite.

Lenke til kommentar

 

 

Utlegg koster 1 921,- mener jeg, og da begynner vi allerede og snakke om totalt nesten 4k han må ut med i forkant.

 

 

Denne utregningen skjønte jeg lite av - forliksrådet koster 1130kr, hvordan kommer du til nesten 4000?

 

Oi, her gikk det fort.

 

forliksrådet koster 1 130,- ja, men du må uansett betale 1 921,- til NM for å ta utlegg i lønn.

 

totalt så blir det kr 3 051,- han må ut med.

Lenke til kommentar

 

 

 

Utlegg koster 1 921,- mener jeg, og da begynner vi allerede og snakke om totalt nesten 4k han må ut med i forkant.

 

 

Denne utregningen skjønte jeg lite av - forliksrådet koster 1130kr, hvordan kommer du til nesten 4000?

 

Oi, her gikk det fort.

 

forliksrådet koster 1 130,- ja, men du må uansett betale 1 921,- til NM for å ta utlegg i lønn.

 

totalt så blir det kr 3 051,- han må ut med.

 

Kan man ikke få svar fra namsmannen på forhånd hvorvidt det er noe lønn å ta utlegg i? 

Synes uansett 3000 var et rimelig prinsippforsvar, og de 1130 blir jo oftest belastet motpart når OP(mest sannsynlig) vinner. Om han selv må kreve regress av motpart eller Forliksrådet krediterer og deretter fakturerer motpart vet jeg ikke.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Utlegg koster 1 921,- mener jeg, og da begynner vi allerede og snakke om totalt nesten 4k han må ut med i forkant.

 

 

Denne utregningen skjønte jeg lite av - forliksrådet koster 1130kr, hvordan kommer du til nesten 4000?

 

Oi, her gikk det fort.

 

forliksrådet koster 1 130,- ja, men du må uansett betale 1 921,- til NM for å ta utlegg i lønn.

 

totalt så blir det kr 3 051,- han må ut med.

 

Kan man ikke få svar fra namsmannen på forhånd hvorvidt det er noe lønn å ta utlegg i? 

Synes uansett 3000 var et rimelig prinsippforsvar, og de 1130 blir jo oftest belastet motpart når OP(mest sannsynlig) vinner. Om han selv må kreve regress av motpart eller Forliksrådet krediterer og deretter fakturerer motpart vet jeg ikke.

 

 

Det som er problemet her er at dette går via han privat, og ikke via et inkassoselskap f.eks. 

Hadde det gått via de så hadde de først tatt en kredittvurdering for å kunne ta en vurdering om lønnstrekk er lønnsomt eller ikke, men når du er en privatperson så kan du ikke bare kjøre en kredittvurdering på noen andre. 

 

Dessverre så får man ikke det, man må først betale. 

Helt klart at 3 000 er innafor hvis man skal følge sine egne prinsipper, samt at fyren får også en betalingsanmerkning påsatt slik at han kan ikke handle på kreditt o.l. før han har gjort opp kravet, men den forsvinner etter hvert 2 år. Denne kan man enkelt påsette igjen hver gang den forsvinner. 

 

Det som skjer er at OP må forskuttere summen til forliksrådet, også vil den samme summen automatisk bli pålagt motpart, slik at OP ikke ender opp og tape på dette hvis han derimot vinner. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...