Gå til innhold

Ny mini pc - så langt valgt dette - hjelp til hardware


Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en pc og har så langt valgt disse komponentene. Jeg går meg helt vill når det gjelder hardware.Noen som ville gjort det annerledes hvis de skulle bygget en mini pc? Jeg mangler også en kjøler til cpu, noen tips? Vil gjerne ha en pc som gir lite lyd fra seg.

 

  • Gigabyte GA-H270N-WIFI, Socket-1151
  • Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 8GB
  • Intel Core i5-8600K Prosessor
  • Corsair TX550M, 550W PSU
  • TP-Link Archer T9E AC1900 PCI Express
  • Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC LP
  • Samsung 860 EVO 250GB M.2 SSD
  • Fractal Define Nano S Black

Jeg mangler også en kjøler til cpu, noen tips? Vil gjerne ha en pc som gir lite lyd fra seg.

 

Sier takk for all hjelp.

 

Endret av abze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er mine tanker:

 

- Noen spesiell grunn til at du går for forrige gen CPU? Jeg tenker du bør gå Z370 + 8600K.

- Du trenger ikke et eget PCIe WIFI kort (TP-Link Archer T9E) når det er WIFI på hovedkortet. Du kan uansett ikke bruke dette kortet, siden den eneste PCIE-slot'n på ITX-hovedkortet vil bli brukt av skjermkort

- M.2 SSD på ITX hovedkort kan være litt trøblete, siden M.2 sporet gjerne er på baksiden av HK. SSD kan da fortere bli varm og throttle. En tanke bare, ikke noen dealbreaker.

- Har du råd gå opp til 1060 skjermkort, yter sykt mye bedre

- Har du råd øk til 2 * 8 GB DDR4 med høyere frekvens. Alternativt kjøp bare 1 modul på 8 GB, så kan du kjøpe 1 helt lik modul til senere når du får spart litt

- Define C Mini er vel et mATX kabinett, så du trenger ikke ITX hovedkort egentlig.

 

Vil du ha stille og gode CPU-kjølere sjekk Noctua og Be-quiet. F.eks denne https://www.prisjakt.no/product.php?p=2858162

 

Forslag til ITX oppsett

https://www.prisjakt.no/list.php?l=464273&view=b

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det var noe som skurret når jeg skrev det. Takk for korreksjonen. 

 

Jeg skal gi et tips om noctua. De koster litt mer, men de varer omtrent evig og skulle den neste generasjonen kreve nye fester leverer de dette. Jeg har hatt min kjøler nå i nesten 10 år, bortsett fra litt støv så er den like fin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger. Mye og tenke på her. Under spesifikasjoner på hovedkortet står det under grafikk: Maks allokert RAM-størrelse 1 GB, betyr det at jeg ikke kan ha mer ram på skjermkortet enn 1 GB?

 

Lurer også på om jeg skal gå for ett annet hovedkort, da wifi signalet hvor pcn skal stå er svakt og må ha plass til to PCI spor, ett for skjermkortet og et for wifikortet.

 

Jeg gikk for 8 gen cpu da prisforskjellen var helt grei. Byttet også kabinett. Kommer ikke til å bytte GPU da jeg tror den er mer enn god nok for meg. Jeg spiller for det meste spill som Cities skylines, Simcity, On a Roll, Open ttd, som ikke krever så mye av skjermkortet. Eller? Noen argumenter for å velge annet kort enn det jeg har valgt. Jeg trenger vel heller ikke mer RAM enn 8 GB?

 

Denne bygges ikke bare for Windows 10, men også for å dual boote MacOS, blir kanskje en eller annen Linux dist senere. Må derfor være litt mer kresen på delene. Skal også kjøpe ny skjerm og begynner å bli litt i grenseland for hvor mye mer jeg kan bruke av penger.

Endret av abze
Lenke til kommentar
 

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x8GB (CMK16GX4M2B3000C15)

----

 

Skal du ha noe billigere en dette foreslår jeg følgende endringer:

  • Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC LP, eller et 1050 eller et AMD RX 560 basert kort.
  • intel i5-8400 bruk medfølgende kjøler, eller Cooler master hyper 212 EVO
  • Eventuelt Ryzen 1600 med kjøler (kr 1800) og AM4 hovedkort. (Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI kr 1129)
  • Gå ned til bare 8GB ram.
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...