Gå til innhold

Nye Jaguar i-Pace blir en liten prisbombe


Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som syns dette er en bil som jaguar egentlig ikke vil selge men må f.eks i california slik at at de kan selge de andre bilene sine.

In 2012, the California Air Resource Board (CARB) mandated that automakers that sell at least 60,000 vehicles a year in the state — Chrysler (now Fiat Chrysler), Ford, General Motors, Honda, Nissan and Toyota — must sell zero emissions vehicles (ZEVs) using the formula of 0.79 percent of their total California sales. Next year the number is bumped to three percent. Under the regulation, failure to meet the numbers would result in losing the ability to sell any vehicle in California.

 

Føler at ipace kommer til å bli nye bolt/ampera-e med lange vente lister

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen vindusvisker bak? Høres mer ut som de har hatt en designfeil som gjør at bilen lager støy under kjøring, så de har fjernet den. Blir morsomt om vinteren i Norge :). Vent heller og se hva BMW og Mercedes kommer med i 2019 av elektriske SUV. Velkommen konkurranse, Jaguar.

 

Har ikke det på Min Model S heller, og har merkelig nok ikke savnet det. Trodde det sulle bli et problem. Lyktespylere derimot, skulle jeg gjerne hatt.

Lenke til kommentar

 

 

Med denne bilen har vi fått ett nytt segment i elbil sortimentet.

Premium klassen.

Endelig skal også elbiler få luksusen som til nå kun har vært tilgjengelig for diesel, bensin og hybrid biler.

Nettopp. For de som jakter status, vil en Jaguar stille mye høyere en Tesla. Også må man ikke glemme luksusen og komforten.

 

Tja. Hvorfor det? Med denne prislappen blir det jo en "fattigmannstesla". Hvis det i tillegg blir mange av den på veien, så blir det ikke så mye status igjen.

 

Er vell heller slik at Tesla generelt er "fattigmanns luksus", som selger godt i norge ene og alene pga. subsidier fra staten.

 

Rent teknisk sett er jo bilene direkte dårlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen vindusvisker bak? Høres mer ut som de har hatt en designfeil som gjør at bilen lager støy under kjøring, så de har fjernet den. Blir morsomt om vinteren i Norge :). Vent heller og se hva BMW og Mercedes kommer med i 2019 av elektriske SUV. Velkommen konkurranse, Jaguar.

Det har aldri vært et savn etter viskere bak i Model S - 5. vinteren nå. Tror ikke det blir noe større problem med Jaguaren.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som syns dette er en bil som jaguar egentlig ikke vil selge men må f.eks i california slik at at de kan selge de andre bilene sine.

In 2012, the California Air Resource Board (CARB) mandated that automakers that sell at least 60,000 vehicles a year in the state — Chrysler (now Fiat Chrysler), Ford, General Motors, Honda, Nissan and Toyota — must sell zero emissions vehicles (ZEVs) using the formula of 0.79 percent of their total California sales. Next year the number is bumped to three percent. Under the regulation, failure to meet the numbers would result in losing the ability to sell any vehicle in California.

 

Føler at ipace kommer til å bli nye bolt/ampera-e med lange vente lister

 

Hvis du leser artikkelen så står det at de forventet å lever minst 1500 biler til Norge i løpet av året. Med tanke på jaguar solgte 359 biler i hele 2016 så er ikke dette en liten satsning....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ingen vindusvisker bak? Høres mer ut som de har hatt en designfeil som gjør at bilen lager støy under kjøring, så de har fjernet den. Blir morsomt om vinteren i Norge :). Vent heller og se hva BMW og Mercedes kommer med i 2019 av elektriske SUV. Velkommen konkurranse, Jaguar.

 

Har ikke det på Min Model S heller, og har merkelig nok ikke savnet det. Trodde det sulle bli et problem. Lyktespylere derimot, skulle jeg gjerne hatt.
Viskere bak er mangelvare på model x også. Men ikke savnet der heller pga. Formen på bilen. Mercedes e-klasse sedan mangler også forøvrig.

 

Bra med litt konkurranse. Bilen blir dessverre litt for liten for min del mtp. Lasterom (har et hundebur som tar mye bagasjeplass). Og der vinner model x 5-seter foreløpig. Ikke nok med at jeg har masse lagring under og rundt hundeburet, men jeg har frunk også.

 

Og man skal vel jobbe litt for å plassere 6/7 passasjerer i i-pace :-p

 

Men en kjærkommen bil jeg tror kommer til å bli solgt massevis av her i landet. Liker utviklingen. Skal aldri ha ICE-bil igjen etter at jeg gikk over til elektrisk i 2014.

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Med denne bilen har vi fått ett nytt segment i elbil sortimentet.

Premium klassen.

Endelig skal også elbiler få luksusen som til nå kun har vært tilgjengelig for diesel, bensin og hybrid biler.

Nettopp. For de som jakter status, vil en Jaguar stille mye høyere en Tesla. Også må man ikke glemme luksusen og komforten.

 

Tja. Hvorfor det? Med denne prislappen blir det jo en "fattigmannstesla". Hvis det i tillegg blir mange av den på veien, så blir det ikke så mye status igjen.

 

Er vell heller slik at Tesla generelt er "fattigmanns luksus", som selger godt i norge ene og alene pga. subsidier fra staten.

 

Rent teknisk sett er jo bilene direkte dårlige.

"Rent teknisk sett" :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvor er ladestasjonene når jeg kjører meg en tur til Køben ? Bilen kan gjerne væte billig da de er gjerrige og forventer at staten skal bygge ut jevnt med ladere. Der er Tesla rause .....

Ikke bekymre deg. Det er plenty hurtigladere langs den veien. Også i Danmark.

Helt enig. Sjekk f.eks. http://uppladdning.nu/

Derimot er nesten alle CCS-ladere kun 50 kW, men raskere er på vei etterhvert.

https://www.tu.no/artikler/na-kommer-ultrahurtig-lading-til-yx/377415

(Det står ikke i denne artikkelen, men jeg tipper i-Pace har CCS.)

 

 

 

Blir det OTA oppdateringer og nye funksjoner i løpet av bilens levetid?

 

Kommet videoer som viser at I-Pace har CCS, som vel er europeisk standard nå, og i samme videoen, om jeg husker rett (kan ha vært en annen video), så skryter de av OTA. Videoen er laget slik at det nesten høres ut som en teknisk gjennomgang av en Tesla, foruten poenget med grillen, som er kurvet og slipper luften opp over panseret gjennom en spalte.

 

Trodde egentlig støtte for CCS var et krav for å selge elbiler i Norge. Tesla har f.eks. støtte for både CHAdeMO og CCS via overgangskabel/adapter. Ser ut som Hyundai har CCS som standard på Kona og Ioniq. Nissan ser ut til å tviholde på CHAdeMO.

 

EDIT: Typo og renskriving

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Har vel ikke kommet noen CCS adapter fra tesla enda. Men det ligger vel i kortene at det kommer. De har jo vist en dual port type model s og x i Kina hvor den har både tesla sin kontakt og chademo ved siden av hverandre. Så ikke utenkelig at de kan finne på å integrere CCS i kommende biler og.

 

Kilde:

https://electrek.co/2017/10/16/tesla-new-dual-charge-port-design-model-s-model-x/

Lenke til kommentar

Helt enig det folk skriver her inne om at vi nå endelig får premium i EL segmentet.

Joda Tesla er for all del en flott bil, men bygge kvaliteten og premium følelsen der inne er = 0. Jeg ble så skuffet første gang jeg satt meg i en model s / x.

 

Du får bedre følelse i en golf som har grei utstyrs liste. Når man ser på videoene av interiøret av Jaguaren så ser man jo at de her er en klasse over. I-pacen er fortsatt ikke interessant for meg, da den er for liten.

 

Får håpe at e-tron blir bra.

 

Lenke til kommentar

Helt enig det folk skriver her inne om at vi nå endelig får premium i EL segmentet.

Joda Tesla er for all del en flott bil, men bygge kvaliteten og premium følelsen der inne er = 0. Jeg ble så skuffet første gang jeg satt meg i en model s / x.

 

Du får bedre følelse i en golf som har grei utstyrs liste. Når man ser på videoene av interiøret av Jaguaren så ser man jo at de her er en klasse over. I-pacen er fortsatt ikke interessant for meg, da den er for liten.

 

Får håpe at e-tron blir bra.

 

Sant, men man må betale for det også... Hvis man ser på hva vanilla-utgaven på i-Pace inneholder så er det ikke stort. Og tusenlappene går fort når man skal begynne å legge til premium-elementene (luftfjering, glasstak, bedre lydanlegg etc. etc.).

 

Spent på e-tron selv. Har i dag en Model X, men syns følelsen er god i den for det. Men kommer fra en eldre BMW og Leaf (og svigers kjører en 2014 E-klasse, sedan, hattkall-bil (følelsen fra å sitte å kjøre Model X over til å sette seg i en sedan er en ordentlig nedoverbakke... Er noe med takhøyden i Model X som er svært komfortabelt)) så har ikke store sammenlikningsgrunnlaget.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Andre har sagt før meg, men jeg må også si det:

Hvorfor sammenligner de med X, bilen er jo mindre enn S. Den er mellom S og kommende model 3.

 

Greit nok at den har hengerfeste som kan dra 750kg (mot tillegg i pris på 20k), men X kan dra 2250kg på festet. X er også mye større.

 

Greit nok at iPace er billigere enn noen av model x, men den er ikke billiger enn en S75D hvis man makser en S75D med utstyr. Da vil også S75D være raskere.

 

Å sammenligne den med model x blir som å sammenligne en Volvo V40 med en Volvo XC90, blir jo helt bak mål :-P

 

Men klart at det er bra at man får flere elbiler på markedet, noe som drar innovasjonen fremover. Det er ingen ting som jeg ser i iPacen som revolusjonerende, den får i starten lading på litt under halve farten av Tesla, men vil etter hvert komme opp på samme nivå.

 

Men her har jo Tesla vært i mange år allerede, i tillegg er den jo bare så vidt raskere enn den tregeste teslaen man får kjøpt i dag (som er mye større). Den er jo veldig mye tregere enn de raskeste Teslaene.

 

Men klart at den har sikkert en annen premium feeling, men forhandlernettverket i Norge er vel også ganske labert per i dag. Det er nok en hønen/egget bil, ved at den kommer før CCS-stasjonene er skikkelig utbygd, så langturer kan bli en utfordring hvis man har hastverk.

 

I tillegg vil jo mange kjøre med gratis drivstoff med Tesla, feks hvis man vil på europatur. Ikke minst kan man kjøre / lade uten å finne frem mange apper, registrere seg i appene osv.

 

Jeg har testet grønn kontakt, jeg har testet bkk danmarksplass, samt Fortum Charge and drive. De utallige appene som krever registreringer, som virker ca halvparten av tiden er dessverre litt nedsig i dag

 

Ryktet er dog at fortum bytter ut appen sin i Mai, jeg stod sikkert 30-40 minutter på Ikea for å prøve å lade med chademo :-P

 

Til slutt flyttet jeg meg til en annen ladestasjon... Så det er en litt trist affære med de dårlige appene selskapene har i dag.

Lenke til kommentar

I tillegg vil jo mange kjøre med gratis drivstoff med Tesla, feks hvis man vil på europatur. Ikke minst kan man kjøre / lade uten å finne frem mange apper, registrere seg i appene osv.

 

Jeg har testet grønn kontakt, jeg har testet bkk danmarksplass, samt Fortum Charge and drive. De utallige appene som krever registreringer, som virker ca halvparten av tiden er dessverre litt nedsig i dag

 

Dette er så sant... Har ca. 50% suksessrate på Fortum sine ladere. Har bare 1 gang opplevd en Tesla-lader som ikke har virket (da var det bare å koble seg til den ved siden av og så var man igang igjen).

 

Optimistisk lesing vedr. Fortum sin app. På tide at noe skjer der.

Lenke til kommentar

Kan bare se to grunner til å velge Model X framfor Jaguar iPace. Den ene er at man ikke kan vente litt på et bedre ladenettverk. Den andre grunnen er at man ikke klarer seg med bare 5 seter og 535 liter bagasjerom.

 

På absolutt alt annet så ser Jaguar ut som et mer attraktivt valg. Og man kan være rimelig sikker på at man ikke kjøper fra en produsent som om kort tid vil ligge med brukket rygg.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bare se to grunner til å velge Model X framfor Jaguar iPace. Den ene er at man ikke kan vente litt på et bedre ladenettverk. Den andre grunnen er at man ikke klarer seg med bare 5 seter og 535 liter bagasjerom.

 

På absolutt alt annet så ser Jaguar ut som et mer attraktivt valg. Og man kan være rimelig sikker på at man ikke kjøper fra en produsent som om kort tid vil ligge med brukket rygg.

Ikke vær så sikker på det.

En stor del av inntekten til bil produsenter er knyttet til forbruk.

Når elbiler fjerner store deler av forbruket (drivstoff og vedlikehold) kan konsekvenser bli dramatiske.

Risikoen for "brukket rygg" kan faktisk være større for store etablerte produsenter enn for små (som Tesla).

Lenke til kommentar

Har vel ikke kommet noen CCS adapter fra tesla enda. Men det ligger vel i kortene at det kommer. De har jo vist en dual port type model s og x i Kina hvor den har både tesla sin kontakt og chademo ved siden av hverandre. Så ikke utenkelig at de kan finne på å integrere CCS i kommende biler og.

 

Kilde:

https://electrek.co/2017/10/16/tesla-new-dual-charge-port-design-model-s-model-x/

 

Googlet på CCS-adapter til Tesla før jeg skreiv det i innlegget mitt. Ved nytt søk så ser jeg artikkelen er oppdatert med info om at Tesla ikke støtter eller går god for funksjon og sikkerhet mot denne standarden, så da er det rtdeligvis kun mot CHAdeMO man får hurtigladet Telsaer på, foruten egne SC-stasjoner.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...