Gå til innhold

Hvilke mobiler støtter ice?


Anbefalte innlegg

Lurer på om mobilen min (iPhone 7 plus) støtter frekvensbåndene som ice bruker (450 og 800?) og hvis ikke hvilke mobiler støtter båndene? Ser på finnsenderen at ice har noe sender her i område og har egentlig lyst å prøve lite grann nettet. Noen her som har en mobil som støtter frekvensene og kan fortelle litt om erfaringene sine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ice tilbyr ikke mobiltelefoni over 450 frekvensen kun mobilt bredbånd. Når det gjelder 800 frekvensen så støtter alle nye telefoner denne og har gjort det i noen år. I tillegg har de 900 og 1800 frekvenser. De leier nettet fra Telia der de ikke har deking pluss all tale deking.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Lurespørsmål, fordi ICE bruker Telias og eget nett. Men iPhone dekker alle frekvenser i begge nett, unntatt 450 MHz. Hvis du tenker på VOLTE, er det ingen som vet. Men sannsynligheten er skyhøy for at iPhone 7+ vil virke, når og hvis ICE lanserer VOLTE.

 

Hvis du vil teste ICE akkurat nå, så vil du kunne bruke ICE til SMS og data. Taletrafikk blir enn så lenge kjørt over Telia.

 

Med unntak av noen sære privatimporterte telefoner, støtter alle nye telefoner alt av frekvenser som brukes i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Lurespørsmål, fordi ICE bruker Telias og eget nett. Men iPhone dekker alle frekvenser i begge nett, unntatt 450 MHz. Hvis du tenker på VOLTE, er det ingen som vet. Men sannsynligheten er skyhøy for at iPhone 7+ vil virke, når og hvis ICE lanserer VOLTE.

 

Hvis du vil teste ICE akkurat nå, så vil du kunne bruke ICE til SMS og data. Taletrafikk blir enn så lenge kjørt over Telia.

 

Med unntak av noen sære privatimporterte telefoner, støtter alle nye telefoner alt av frekvenser som brukes i Norge.

Senest forrige uke sa ICE at kun data gikk på eget nett, og bekreftet i samme setning at tale og sms gikk i Telias nett.

 

Hvordan sjekke dette i praksis?

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dette gjøres lettest på en Android med Network Cell Info installert.

 

Ved tale ser du at telefonen hopper fra ICE 4G, til Telia 3G. Dette tar noen sekunder.

Ved sending av SMS er det ikke hopp til Telia. Det ser du dels i appen, dels ved at det ikke er noen forsinkelse i sendingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette gjøres lettest på en Android med Network Cell Info installert.

 

Ved tale ser du at telefonen hopper fra ICE 4G, til Telia 3G. Dette tar noen sekunder.

Ved sending av SMS er det ikke hopp til Telia. Det ser du dels i appen, dels ved at det ikke er noen forsinkelse i sendingen.

Ok, takk for svar. Jeg føler alltid det er sammenheng mellom feil ved tale og sms når ICE melder feil, og man skulle tro at om det var feil med tale/oppkobling så ville sms gå som planlagt og vice versa. Så når de sa at både tale og sms gikk i Telias nett tenkte jeg at sms kanskje gikk over Telias 4G og at kun data gikk på ICE sitt eget nett.

 

Takk Tom, da fikk jeg oppklart dette  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det er et par tricks du kan gjøre, men jeg anbefaler at du ikke prøver dem, fordi du kan risikere kraftig redusert funksjonalitet. Telefonen din MÅ bruke Telia for taletrafikk. Uansett:

 

  • Hvis du setter telefonen til ikke å bruke 4G, vil du låse deg til Telia. Det betyr at du får reduserte datahastigheter.
  • Du kan skru av roaming. Det KAN føre til at du ikke hopper til Telia, men på den annen side får du ikke taletrafikk. Usikke rpå om dette virker.
  • Du kan velge nett manuelt, men det er mulig at innstillinger i simkortet overstyrer valget ditt.

Legger til at displayet i de fleste tilfeller vil vise ICE uansett hvilket nett du henger på. Men ikke gjør dette, du risikerer endel plunder og heft. Skru på roaming, 4G og automatisk nettvalg.

Lenke til kommentar

Det var mye "hvis, om og men" for å fåtil noe som kanskje fungerer. Det siste jeg vil oppleve hos en operatør er at telefonen bytter nett hele tiden.

 

Så frem til ice har fått til volte og man kan henge kun i deres infrastruktur, holder jeg meg til en av de andre operatørene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For min del spiller det liten rolle om telefonen bytter nett så lenge det fungerer. Men jeg støtter Kynxx ang. VoLTE og dette bør på plass, men selv velger jeg å støtte det 3. nettet og ofrer VoLTE så lenge betydningen av VoLTE egentlig kun ligger i ordet og ikke har noen praktisk betydning verdt å henge seg opp i. VoWifi derimot ville vært veldig kjekt å ha.

Lenke til kommentar

For min del spiller det liten rolle om telefonen bytter nett så lenge det fungerer. Men jeg støtter Kynxx ang. VoLTE og dette bør på plass, men selv velger jeg å støtte det 3. nettet og ofrer VoLTE så lenge betydningen av VoLTE egentlig kun ligger i ordet og ikke har noen praktisk betydning verdt å henge seg opp i. VoWifi derimot ville vært veldig kjekt å ha.

Jeg har en operatør med vowifi og volte nå, og setter pris på teknologien. Bedre lydkvalitet, kortere oppkoblingstid ved samtalestart, mye jevnere dekning der jeg beveger meg, god dekning innendørs i betongbygg med wifi tilgjengelig. Og her har jeg rosinen i pølsa: Det virker via mobilt bredbånd! Om jeg befinner meg et sted der det er marginal dekning der telefonen min ligger i lomma, kan jeg legge en annen telefon med hotspot eller mobilt bredbåndsrouter der det er bedre signal, skru på flymodus på telefonen og aktivere wifi, så har jeg tilgjengelig vowifi og god samtalekvalitet likevel, i griselendt strøk, på farten! :)

 

F.eks: Før jeg fikk volte og vowifi, pleide jeg å ringe portåpneren til garasjen min nedi veien fra der keg bor. Oppkoblingstid tok 8-13 sekunder. Nå som jeg benytter vowifi via mobilt bredbånd i bilen, må jeg faktisk være mye nærmere garasjeporten når jeg ringer, ellers er porten på vei ned igjen når jeg kommer frem :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Driver å skal teste ut samtalekvalitet på vowifi og volte selv i disse dager, men så langt hører jeg ikke forskjell (har ikke gått grundig til verks enda, men må litt ut i neste uke for å finne ro og tid til det). 

 

Oppkoblingstiden betyr ikke så mye for meg, men dekningen min er betraktelig dårligere på 4G enn 3G og 2G - jeg er spent på hvordan de dårlige signalene på 4G virker inn på samtalekvalitet. Typisk signalstyrke på 4G når jeg er hjemme: -100 til -115 / altså null utslag på antenneikonet øverst på skjermen.

Jeg leser på enkelte utenlandske nettsider at folk opplever bedre samtalekvalitet på 2G enn 4G nettopp pga. signalstyrken. Det er likevel uaktuelt med 2G pga. datatrafikken, men om man har to sim-kort i telefonen (eget til data) kan det likevel være en grei løsning.

 

Lenke til kommentar

Driver å skal teste ut samtalekvalitet på vowifi og volte selv i disse dager, men så langt hører jeg ikke forskjell (har ikke gått grundig til verks enda, men må litt ut i neste uke for å finne ro og tid til det). 

 

Oppkoblingstiden betyr ikke så mye for meg, men dekningen min er betraktelig dårligere på 4G enn 3G og 2G - jeg er spent på hvordan de dårlige signalene på 4G virker inn på samtalekvalitet. Typisk signalstyrke på 4G når jeg er hjemme: -100 til -115 / altså null utslag på antenneikonet øverst på skjermen.

 

Jeg leser på enkelte utenlandske nettsider at folk opplever bedre samtalekvalitet på 2G enn 4G nettopp pga. signalstyrken. Det er likevel uaktuelt med 2G pga. datatrafikken, men om man har to sim-kort i telefonen (eget til data) kan det likevel være en grei løsning.

 

 

 

 

Du kan lese dette innlegget fra i fjor sommer:  https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1779635&do=findComment&comment=23981034

 

Det som skal være nytt siden den gang er at Telia også støtter AMR-WB kodek (HD-Voice) på GSM (2G).

 

Men det er fortsatt ingen IP samhandling mellom operatørene slik at du får ikke HD-Voice mellom Telenor og Telia/ICE sine nettverk.  Mellom ICE og Telia er det HD-Voice men det er jo Telia som leverer dette for ICE uansett.  

 

Så det betyr at du ikke skal høre kvalitetsmessig forskjell på lyden om du bruker 3G eller 4G og ringer internt hos operatører tilknyttet samme nett.  Når det gjelder 2G så er man avhengig av at telefonen støtter HD-Voice på 2G og at operatøren støtter dette.

 

HD-Voice (AMR-WB kodek) krever litt over 12 kbps båndbredde.  Dersom du er på en dårlig link vil det bli benyttet en kodek med lavere båndbredde med tilhørende dårligere lyd.  Men en 6 kbps talelink over 4G vil være av bedre kvalitet enn tilsvarende på GSM.  Det betyr at en dårlig forbindelse over 4G, som benytter VoLTE (4G-tale) vil gi bedre lydkvalitet enn tilsvarende på 2G (og til dels 3G).

 

VoWifi benytter samme kodek som VoLTE.

Lenke til kommentar

Det som skal være nytt siden den gang er at Telia også støtter AMR-WB kodek (HD-Voice) på GSM (2G).

 

Men det er fortsatt ingen IP samhandling mellom operatørene slik at du får ikke HD-Voice mellom Telenor og Telia/ICE sine nettverk.  Mellom ICE og Telia er det HD-Voice men det er jo Telia som leverer dette for ICE uansett.

En annen nyhet som kanskje ikke har vært annonsert og få har lagt merke til er at Telia som første operatør i Norge har tatt i bruk EVS kodeken i sitt kommersielle nett. Trolig lite å skrive om siden kodeken kun støttes av nyere toppmodeller med spesifikk maskinvare.

 

Blir interessant om vi får se "IP basert samhandling" mellom to av de tre norske nettverksoperatørene først eller om alle tre blir samkjørt samtidig (bruker anførselstegn da jeg ikke kjenner til terminologien godt nok til å bruk den på en trygg måte).

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+6132

Da har jeg endelig fått tid til å teste ut VoLTE og Wifi-tale, og resultatet overrasket. Synes samtalekvalitet er mye bedre enn før. Wifi-tale er helt topp når jeg ringer på tvers av nettene (Telenor-Telia), og med wifi-tale blir det mindre utydelig selv om man trolig heller med wifi-tale får HD på tvers av nettene.

Vil trolig aldri gå tilbake til en operatør eller telefon som ikke støtter VoLTE eller VoWifi.

Lenke til kommentar

4G tale og wifi tale er genialt. Bruker komplettmobil i telenors net med iphone 7 plus. Har ikke opplevd utfall i verken dekning eller samtaler enn så lenge. Befinner meg i Østfold, Akershus, Vest-Agder, Trøndelag og Hedmark til vanlig. Godt fornøyd. Hvordan fungerer Telias nett i disse fylkene? Har ikke brukt Telia siden 2014, så kunnskapene mine om det nettet er greit utdatert. Selv om jeg har en moto g4 plus med dual sim der chess kontant er i daglig bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...