Gå til innhold

Syklist mot bilist i en trafikkulykke


M0llee

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og en kollega har havnet i en uendelig diskusjon om en trafikkulykke mellom en bilist og en bil.
Jeg håper noen kan fortelle hva som faktisk stemmer i de to under-nevnte scenariene. 

 

1. En syklist bryter vikeplikten i et vanlig kryss og blir påkjørt av en bil. Hvem har skylden?
2. En syklist sykler på rødt lys og blir påkjørt av en bil som kjørte på grønt. Hvem har skylden?
3. En bil venter på grønt lys ved et lyskryss, og en syklist sykler rett i baken på bilen. Hvem har skylden?
 

Min kollegas argument er at bilisten alltid har skylden, uansett om syklisten har syklet uaktsomt.
Jeg mener at syklisten som bryter vikeplikten har skylden, så lenge bilisten har kjørt aktsomt.

En syklist som sykler på en trafikkert vei har samme rettigheter og plikter som en bilist.
Men likevel så har bilen alltid skylden i en eventuell ulykke? Hva er vitsen med vikeplikt da?
Det høres mer ut som om syklister har forkjørsrett i en hver situasjon.

 

Hjelp meg!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syklisten vil i utgangspunktet ha skylden gjennom å ha forårsaket ulykken, men det kan allikevel være at bilistens selskap erstatter skadene med bakgrunn i objektivt ansvar.

Men bilisten er ikke pliktet til å erstatte skadene forutsett at syklisten var uforsvarlig?

Lenke til kommentar

Syklisten har skylden i alle de tre nevnte tilfellene.

Bilisten vil få reparert bilen gjennom ansvarsforsikringen sin (skade påført av andre trafikanter). Dette medfører ikke bonustap så vidt jeg vet.

Forsikringsselskapet vil kunne kreve regress for sine utlegg fra syklisten som brøt trafikkreglene.

 

Edit: Som påpekt av bruker Snylter i innlegget under, så er selvsagt #2 av mine påstander totalt feil.

Endret av Llandari
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bilisten vil få reparert bilen gjennom ansvarsforsikringen sin (skade påført av andre trafikanter). Dette medfører ikke bonustap så vidt jeg vet.

Ansvarsforsikring dekke skade man påfører andre, ikke skade påført av andre.. Skade påført av andre dekkes på kasko.

 

Selvsagt! Skjønner ikke hvor jeg hadde tankene mine hen.

Lenke til kommentar

Syklister i veibanen skal forholde seg til gjeldende trafikkregler

 

Syklister på fortau og på gang- og sykkelvei skal også forholde seg til gjeldende trafikkregler. Dette gjelder også krav om lys/reflekser i mørket. Det er en utbredt misoppfatning at syklister som sykler på fortau er fritatt fra alminnelige trafikkregler. Det er de ikke, da sykkel er definert som et kjøretøy i trafikkreglene.

 

Også i de tre eksemplene nevnt i startinnlegget gjelder dette, i utgangspunktet. Men grunnen til at objektivt ansvar likevel kan gjelde er at det ikke er noen krav til minstealder eller krav til trafikkopplæring for syklister. Å dra inn en mindreårig unge på sykkel i en straffesak med tilhørende økonomiske krav, hvis ulykken kunne vært unngått hvis motorkjøretøyføreren hadde utvist tilstrekkelig aktsomhet, er selvsagt absurd.

 

Eksempel: Sykler en unge over gangfeltet og du kjører på vedkommende fordi "syklister har vikeplikt i situasjonen", selv om du hadde rukket å stoppe, så må du regne med å få all skyld for ulykken ut fra objektivt ansvar.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...