Gå til innhold

[Løst] Vurderer globalt indeksfond


Anbefalte innlegg

Jeg sitter å vurderer å begynne sparing i et globalt indeksfond. Har noen alternative fond som jeg ønsker å få noen flere syn på. 

Disse fondene er:

Storebrand Indeks - Alle markeder

 

KLP Aksjeverden Indeks

 

KLP AskjeGlobal Indeks V

 

KLP AksjeFremvoksende Markeder indeks 2

 

Noen tanker rundt disse fondene?

Har en ganske lang sparehorisont og ønsker å spare en liten sum hver måned. På grunnlag av dette vil dere da anbefale meg i å spare i 1 fond eller i flere? Da tenker jeg ikke bare på globale indeksfond, men ta med også f.eks norske aksjefond eller aktivt forvaltede fond.

 

Jeg synes også det er veldig vanskelig å velge om jeg skal spare i et valutasikret fond eller ikke. Har lest mye rundt dette og vet at ingen av de nevnte og de fleste andre ikke er valutasikret. Jeg er fortsatt veldig ung og som sagt er målet mitt bare å spare i måneden og prøve å oppnå god avkastning over tid, men vet også at med valutasikret fond jo lavere avkastning. Kan dere hjelpe meg med noen tanker rundt dette? 





 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KLP AskjeGlobal Indeks V

 

Anbefaler dette. Men ville vurdert å vente på en større korreksjon. Grafen ser bratt ut, og mange eksperter mener at vi er due for en nedgang i markedet.

 

Norske fond og valutasikring er bare tull. De globale indeksfondene har best spread, og det er ingen grunn til å tro at Norge kommer til å outperforme verden (selv om vi liker å tro at vi er verdensmestere). Norge er lite, og med både jobb og bolig i Norge er du allerede mer enn nok eksponert mot norske forhold. 

 

Anonymous poster hash: 1048f...d25

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

KLP AskjeGlobal Indeks V

 

Anbefaler dette. Men ville vurdert å vente på en større korreksjon. Grafen ser bratt ut, og mange eksperter mener at vi er due for en nedgang i markedet.

 

Norske fond og valutasikring er bare tull. De globale indeksfondene har best spread, og det er ingen grunn til å tro at Norge kommer til å outperforme verden (selv om vi liker å tro at vi er verdensmestere). Norge er lite, og med både jobb og bolig i Norge er du allerede mer enn nok eksponert mot norske forhold. 

 

Anonymous poster hash: 1048f...d25

 

 

Skal man inn med ett stort beløp (mer enn 100 000 kr), kan man kanskje vente. Men ikke med å starte månedlig sparing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...