Gå til innhold

Innboforsikring for Unge - Hvilken?


Anbefalte innlegg

Fra før av så har jeg ingen forsikringer, men har nå bestemt meg for å endelig anskaffe meg en innboforsikring.

 

Den rimeligste for meg, som jeg til nå har kommet over er DNB sin Innboforsikring for unge til kun 79,- per måned.

 

Jeg bor selv i en liten leilighet og trenger inntil videre ikke å få dekket mer enn verdier for 500.000,-

 

Men er DNB sin forsikring den jeg burde gå for? Er det andre bedrifter som tilbyr en bedre en og evt. Rimeligere?

Hvilken ville dere selv ha anbefalt?

 

Jeg har en ganske lav inntekt på kun 17.000,- etter skatt, så for meg er det en stor forskjell på 79,- og 49,- per måned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du medlem av noen foreninger? De har typisk ordninger for dette. Selv betaler jeg 600 i året via NITO og er dekket til 2,5 million eller noe slik. 

 

Da er du fortsatt student? Koster 1200,- for ordinære medlemmer.

(Uansett en veldig bra forsikring. Sist noen prøvde å selge meg innboforsikring, og jeg sa jeg var NITO-medlem, så ga de opp)

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

 

Er du medlem av noen foreninger? De har typisk ordninger for dette. Selv betaler jeg 600 i året via NITO og er dekket til 2,5 million eller noe slik. 

 

Da er du fortsatt student? Koster 1200,- for ordinære medlemmer.

(Uansett en veldig bra forsikring. Sist noen prøvde å selge meg innboforsikring, og jeg sa jeg var NITO-medlem, så ga de opp)

 

 

Stemmer :) 

Lenke til kommentar

Er ikke medlem av noen foreninger, dessverre.

 

Du bør absolutt vurdere å melde deg inn ein plass. Ein ting er at det er fordelaktig å være fagorganisert, og at det i seg sjølv er ei forsikring mot å bli overkjøyrd av  useriøse arbeidsgiverar, men mange gir også gode rabattar på blant anna forsikringar.

 

NITO er nevnt, men der er det krav om at du er student ved ingeniørhøgskule eller liknande teknologiutdanning. Men i tillegg er det mange andre fagforeningar som også har liknande tilbud.

 

Du skriv ikkje kor gamal du er, men eg forstår det slik at du har ein lavtlønna fulltidsjobb?

Det kan være fornuftig at du velger ei fagforening som jobbar mot den yrkesgruppa som du tilhøyrer, eventuelt den fagforeninga som alt har ein del medlemmar på din arbeidsplass.

Så sjekk i alle fall opp om du kan få billig forsikring ved å melde deg inn i ei fagforening.

 

Husk også at du får igjen opp til 3850 kr i året på fagforeningskontigenten i form av skattefrådrag.

Som NITO-medlem betalar eg f.eks. 4656 kr i året for å være medlem. 3850 kr av dette får eg igjen, noke som betyr at eg kun betalar 806 kr frå eiga lomma for å være medlem. Så det kan være greit å tenke over dersom du sjekker opp fagforeningsmedlemsskap og synes at årskontigenten virkar skummelt høg, du får tross alt igjen nesten 4000 kr av det som du betalar for å være medlem.

Lenke til kommentar

 

Er ikke medlem av noen foreninger, dessverre.

 

Du bør absolutt vurdere å melde deg inn ein plass. Ein ting er at det er fordelaktig å være fagorganisert, og at det i seg sjølv er ei forsikring mot å bli overkjøyrd av  useriøse arbeidsgiverar, men mange gir også gode rabattar på blant anna forsikringar.

 

NITO er nevnt, men der er det krav om at du er student ved ingeniørhøgskule eller liknande teknologiutdanning. Men i tillegg er det mange andre fagforeningar som også har liknande tilbud.

 

Du skriv ikkje kor gamal du er, men eg forstår det slik at du har ein lavtlønna fulltidsjobb?

Det kan være fornuftig at du velger ei fagforening som jobbar mot den yrkesgruppa som du tilhøyrer, eventuelt den fagforeninga som alt har ein del medlemmar på din arbeidsplass.

Så sjekk i alle fall opp om du kan få billig forsikring ved å melde deg inn i ei fagforening.

 

Husk også at du får igjen opp til 3850 kr i året på fagforeningskontigenten i form av skattefrådrag.

Som NITO-medlem betalar eg f.eks. 4656 kr i året for å være medlem. 3850 kr av dette får eg igjen, noke som betyr at eg kun betalar 806 kr frå eiga lomma for å være medlem. Så det kan være greit å tenke over dersom du sjekker opp fagforeningsmedlemsskap og synes at årskontigenten virkar skummelt høg, du får tross alt igjen nesten 4000 kr av det som du betalar for å være medlem.

 

 

Dessverre så er jeg ung uføretrygdet, så tror ikke noen fagforening er aktuelt for meg, Så sant det ikke eksisterer en fagforening for de uføretrygdede. Er forøvrig 24 år gammel  :)

Lenke til kommentar

 

Er ikke medlem av noen foreninger, dessverre.

 

Du bør absolutt vurdere å melde deg inn ein plass. Ein ting er at det er fordelaktig å være fagorganisert, og at det i seg sjølv er ei forsikring mot å bli overkjøyrd av  useriøse arbeidsgiverar, men mange gir også gode rabattar på blant anna forsikringar.

 

NITO er nevnt, men der er det krav om at du er student ved ingeniørhøgskule eller liknande teknologiutdanning. Men i tillegg er det mange andre fagforeningar som også har liknande tilbud.

 

Du skriv ikkje kor gamal du er, men eg forstår det slik at du har ein lavtlønna fulltidsjobb?

Det kan være fornuftig at du velger ei fagforening som jobbar mot den yrkesgruppa som du tilhøyrer, eventuelt den fagforeninga som alt har ein del medlemmar på din arbeidsplass.

Så sjekk i alle fall opp om du kan få billig forsikring ved å melde deg inn i ei fagforening.

 

Husk også at du får igjen opp til 3850 kr i året på fagforeningskontigenten i form av skattefrådrag.

Som NITO-medlem betalar eg f.eks. 4656 kr i året for å være medlem. 3850 kr av dette får eg igjen, noke som betyr at eg kun betalar 806 kr frå eiga lomma for å være medlem. Så det kan være greit å tenke over dersom du sjekker opp fagforeningsmedlemsskap og synes at årskontigenten virkar skummelt høg, du får tross alt igjen nesten 4000 kr av det som du betalar for å være medlem.

 

Der bommet du bittelitt på skatteregninga di etter hva jeg har skjønt. Du får ikke direkteavskrevet kostnaden, men reduserer den skattbare inntekten med 3850. 

Du betaler 4656kr for medlemsskapet, og du får trekt av 23% av 3850. Så reellt fradrag blir vel rundt 910kr. Så da betaler du vel rundt 3800kr pr år. 

 

Eller har jeg misforstått fagforeningsfradragsberegningen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eier du leiligheten?

For viss du leier så er 500k alt for mye

 

Ingen betydning dette. Det kommer jo an på hvor verdifullt innbo en har. Hvis en eier eller leier skal vel da være likegyldig? Må gjerne forklare hvorfor 500k er alt for mye hvis en leier, men hvis en eier er det ikke det.

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eier du leiligheten?

For viss du leier så er 500k alt for mye

Nei, leier.

Jeg har selvfølgelig ikke innbo til verdi av 500.000,- så det er ikke absolutt nødvendig at jeg får dekket så mye. Også 300.000,- ville holdt. Jeg antar at jeg har verdier for kanskje noe mellom 100-200.000,-

500.000,- passer bra hovedsakelig mtp. Verdier som jeg sannsynligvis har om 1-2 år.

 

Jeg planlegger å gjøre noen nye innkjøp dette året av bla. Mikrobølgeovn, Ny TV (Smart-TV), ny Xbox, ny Laptop og en del andre småting. Så det er ikke umulig at verdien vil øke med mellom 20-50.000,- i løpet av året.

Endret av KnutValentino
Lenke til kommentar

 

Eier du leiligheten?

For viss du leier så er 500k alt for mye

 

Ingen betydning dette. Det kommer jo an på hvor verdifullt innbo en har. Hvis en eier eller leier skal vel da være likegyldig? Må gjerne forklare hvorfor 500k er alt for mye hvis en leier, men hvis en eier er det ikke det.

 

Innbo vil vel dekke kjøkken og oppussing av leiligheten ved brann, noe en som leier ikke får dekket, men nå er jeg ikke en ekspert på området

Lenge siden jeg har sett etter hva forsikringen min dekker

Lenke til kommentar

 

 

Eier du leiligheten?

For viss du leier så er 500k alt for mye

 

Ingen betydning dette. Det kommer jo an på hvor verdifullt innbo en har. Hvis en eier eller leier skal vel da være likegyldig? Må gjerne forklare hvorfor 500k er alt for mye hvis en leier, men hvis en eier er det ikke det.

 

Innbo vil vel dekke kjøkken og oppussing av leiligheten ved brann, noe en som leier ikke får dekket, men nå er jeg ikke en ekspert på området

Lenge siden jeg har sett etter hva forsikringen min dekker

 

 

Du blander mellom innbo forsikring og bolig/hus forsikring. Hvorfor skal en som eier ha høyere innbo forsikring (som vil koste mer), som dekker mer enn en som leier, når den som eier har dette innunder boligforsikring?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...