Gå til innhold

Kan jeg bli en lektor i idrettsfag med denne utdanningen?


Albinomaur

Anbefalte innlegg

Fra og med 2019 så er det krav om Master + PPU for å bli lektor. 

 

Dette studiet: https://www.ntnu.no/studier/midr ( MASTERPROGRAM 2-ÅRIG, TRONDHEIm, idrettsvitenskap) er på 2 år. 

 

I beskrivelsen for jobbmulighet så står det: 

Studier av det samfunnsvitenskapelige aspektet ved idrett og fysisk aktivitet gir en yrkeskompetanse som er rettet mot blant annet forskning ved høgskoler og universiteter, undervisning i grunnskole og videregående skole, planlegging og arbeid som trener og leder.

 

 

Ved fullført studie + 1 år med PPU, vil jeg da være kvalifisert for å bli lektor i idrettsfag og kroppsøvning?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Det tror jeg så absolutt. Idrettsvitenskap har mange praktiske emner, og de er påkrevd for å komme inn på PPU. Imidlertid er det slik at folk med bachelor i idrett er unntatt mastergradskravet. Slik var det ihvertfall for et halvår siden da jeg gjorde research på det. Tviler på at de innfører mastergradskrav for idrett med det første... But then again, lektor er jo et helt annet lønnstrinn, så jeg skjønner godt at du vil gå for den tittelen! Tror den masteren passer bra for opptak til PPU. Du kan jo alltids spørre opptakskontoret ved NTNU på epost. De svarer rimelig fort når de ikke er travelt opptatt med opptak. 

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar!

 

Ja, jeg vil gjerne bli lektor, særlig i idrettsfag. Da får jeg jobbe med ungdommer, og lære dem å trene ordentlig og hvorfor man trener. Hvilken posisjon har idrett i samfunnet? Jeg vil bli den læreren som jeg selv alltid har ønsket meg. Derfor vil jeg bli lektor.

 

Men denne masteren er kun 2-årig. Er det nok for å komme innpå PPU ~ bli lektor? Har du noen lenker på dette med at idrettsfagene er ekskludert fra det 5-årige masterkravet som blir implementert i 2019? 

 

Ha en fin kveld,

Mvh Nicklas

 

EDIT: Grammatikk 

Endret av Albinomaur
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Hei igjen.

Godt at du er motivert. En mastergrad gir deg også mer forskningskompetanse enn en bachelorgrad. Det er flere gode grunner til å bli lektor. Jeg berømmer deg for å ville ta en fagspesifikk mastergrad. Go for it!

- - -
Den toårige mastergraden som du linker til, bygger selvfølgelig på en bachelor. Eller, kanskje er opptakskravene slik at du trenger 180 poeng i idrettsfaglige emner, og at disse må godkjennes av opptakskontoret. Det står noe om "søke om faglig godkjenning" i bolken om opptakskravene for mastergradsutdanningen du linket til.
- - -

Jeg sjekket opp hvordan det er med opptak til PPU ved NTNU. Link nederst. På opptakssiden står det følgende:

         Fra opptaket i 2019 endres opptakskravene til studiet. For å få være kvalifisert for opptak til PPU i 2019, må du ha

              en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag som gir kompetanse til å undervise, eller
              en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag med minimum 180 studiepoeng i faget, eller
              en bachelorgrad i idrettsfag med minst 180 studiepoeng i faget


Hentet fra:
https://www.ntnu.no/studier/prped

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...