Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med skjermkort, hdmi og signalbrudd. Er skjermkortet i ferd med å ta kvelden?


Anbefalte innlegg

Håper jeg klarer å formidle dette på en forståelig måte.

 

Jeg har i dag hdmi kabel lagt i rør i vegg hvor et uttak er ved kontoret der pc står, og andre uttak er bak tv benken i stua hvor pc blir koblet via receiver til tv. Jeg bruker stort sett pcen på tven i stua og dette har fungert utmerket frem til nå nylig da plutselig signalet forsvinner helt random. Det kan fungere fint en lang stund, før signalet plutselig kutter. Andre ganger kutter det kun etter få minutter. Prøver jeg å restarte maskina kommer bildet tilbake. Stort sett gjør det også dette om jeg tar hdmi kabel ut fra pc og setter denne inn igjen. Da kan det fungere fint litt før plutselig signalet igjen blir borte. Kobler jeg pc rett i receiver eller annen skjerm fungerer det fint uten noen problemer i det hele tatt. På kontoret har jeg en pc skjerm koblet via DP, og denne fungerer uten problemer, og den har også bilde når signalet kutter på hdmi.Tenkte først at det var en kabel eller veggkontakt som var problemet, så har byttet samtlige kabler foruten den som går i veggen, men fortsatt samme resultat. For å bekrefte eller avkrefte at kabel som går i veggen var problemet har jeg koblet både Playstation, Xbox og en laptop via veggkontakten slik pcen har stått, og dette fungerer uten problemer, så kabel i vegg fungerer tydeligvis som den skal.

 

Begynner derfor å mistenke at problemet kan ligge i skjermkortet på et eller annet vis, selv om jeg tenker det da også burde miste signalet når jeg kobler den utenom veggkontaktene? Virker nesten som problemet oppstår når den må sende signalet lenger enn bare med en hdmi kabel rett fra maskina til receiver.

 

Andre ting jeg har forsøkt er å avinstallere og installere drivere til skjermkort på nytt og byttet inngang på receiver, uten at dette har hjulpet.  

 

Noen som har noen formening om hvor problemet kan ligge, eller hva jeg evt kan forsøke?

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jegsynes det kan høre ut som det er den kabelen.

Verifisere med å flytte pcen midlertidig for feilsøking og prøv å kople mellom pc og tv med en annen kort standard hdmi kabel.

Er det ingen feil da vet du at det har med den lange kabelen å gjøre.

Jeg synes det kan høres ut som det er kabelen.

Verifisere med å flytte pcen midlertidig for feilsøking og prøv å kople mellom pc og tv med en annen kort standard hdmi kabel.

Er det ingen feil da vet du at det har med den lange kabelen å gjøre.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

 

Jegsynes det kan høre ut som det er den kabelen.

Verifisere med å flytte pcen midlertidig for feilsøking og prøv å kople mellom pc og tv med en annen kort standard hdmi kabel.

Er det ingen feil da vet du at det har med den lange kabelen å gjøre.

Jeg synes det kan høres ut som det er kabelen.

Verifisere med å flytte pcen midlertidig for feilsøking og prøv å kople mellom pc og tv med en annen kort standard hdmi kabel.

Er det ingen feil da vet du at det har med den lange kabelen å gjøre.

 

 

Takk for svar!

 

Samtlige kabler er byttet ut med nye kabler, foruten den som går i veggen. Men denne fungerer feilfritt med annen pc, Xbox eller Playstation koblet til i stedet for min stasjonære pc som har problemet.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

HDMI enheter (pc skjermkort,konsoll osv) kan ha ulike toleranser for lengde (nedbrutt signal) støy i signalet og slik.

Det kan f.eks bli problem (støy i kabel) hvis kabel er skjermet og både tv og pc er koplet til jordet støpsel med ulikt jordpotensiale. Har noe endret seg med tilkoplinger til 230V uttak på den ene eller den andre.

Mitt beste tips er å teste pcen med en vanlig to meters hdmi kabel for å få visshet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kabelen lenger enn 10 meter?

 

Står ganske mye nyttig der.

 

https://www.hdmi.org/learningcenter/kb.aspx#45

 

Q. How do I run HDMI cables longer than 10 meters?

There are many HDMI Adopters working on HDMI solutions that extend a cable’s effective distance from the typical 10 meter range to much longer lengths. These companies manufacture a variety of solutions that include active cables (active electronics built into cables that boost and extend the cable’s signal), repeaters, amplifiers as well as CAT5/6 and fiber solutions.

Lenke til kommentar

Da ville jeg sjekka om det funka med en kortere kabel rett i reciever, altså flytte pcen som Syar foreslo tidligere

:)  hva slags maskin har du ?

 

Jeg skjønner førsteposten min ble noe utydelig :p

 

Jeg har alt testet dette og det fungerer uten problemer med å koble rett i reciever. Jeg har også byttet samtlige kabler, og når jeg kobler via kabel som går i veggen så fungerer det på laptopen, xbox og playstation. Altså kun stasjonære maskina som har problemene, og de dukket opp plutselig etter å ha fungert feilfritt i lang tid.

 

Jeg mistenkte først at det måtte være kabel i veggen som var problemet, men ettersom både laptop og konsollene fungerer feilfritt når jeg kobler via denne virker det heller ikke å være her problemet ligger. 

 

Makina: 

 

MSI Z87-GD65 GAMING 

ASUS GeForce GTX 970 

Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB

Intel i7 - 4770K

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Kan være at skjermkortet i pc'n sender et svakere signal enn Xbox, PS og bærbar..? Eller at det er mer forstyrrelse på kontakten i det eksterne skjermkortet. 

Dette vil kunne medføre problemer med at signalet ikke kommer frem i den lange kabelen. Oppdatert drivere til skjermkort i det siste? Kan være der problemet ligger

Lenke til kommentar

 https://www.dropbox.com/s/xqpwgxlmnaoyqtm/Onboard%20HDMI.PNG?dl=0

 

I følge manualen har ditt hovedkort en hmdi ut... hvis du enten tar ut grafikkortet eller enabled onboard graphics i BIOS og så ser hva som skjer når du forsøker kabelen :)

 

Det skal jeg forsøke ja.

 

Kan være at skjermkortet i pc'n sender et svakere signal enn Xbox, PS og bærbar..? Eller at det er mer forstyrrelse på kontakten i det eksterne skjermkortet. 

Dette vil kunne medføre problemer med at signalet ikke kommer frem i den lange kabelen. Oppdatert drivere til skjermkort i det siste? Kan være der problemet ligger

 

Driver er oppdaterte og gamle drivere fullstendig fjernet ja. Har lest litt rundt på nett og ser flere peker på at det kan være et problem med strømforsyningen, uten at jeg helt forstår hvordan denne skal få slike problemer. Nå er ikke de sakene der dette blir nevnt helt like som min, men likheten er at hdmi signal blir borte av seg selv uten at man gjør noe. At det kan være noe med hdmi utgangen på skjermkortet er faktisk mer plausibel mulighet da, for jeg testet litt rundt i går, og da jeg prøvde å rikke litt på hdmi kabelen som stod i maskina så kom en stygg ulyd før maskina bare resatte seg selv. Da maskina skrudde seg på igjen var det med 640 x 480 oppløsning. Så tydelig det er noe med kontakten, men om dette er grunnen til mine problemer eller om det bare skyldes at jeg rikket litt i den er ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...