Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan alle ansatte på sykehus søke opp journalen din?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slikt at jeg dater en jente som jobber på Oslo universitetssykehus, og jeg har en sykdom som jeg liker å holde privat. (Lymfekreft) Jeg vet ikke hvilken avdeling hun jobber hos. 

 

 

Kan personen finne ut av det? Jeg sjekket meg for klamydia hos olifiaklinikken og da kommenterte sykepleierne at de så at jeg var allerede i en prosess hos dem (ous) for å få meg til å forklare hvorfor. 

 



Anonymous poster hash: 53ba8...60e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hun kan teknisk sett se det, men det er ulovlig for henne å gjøre det. Hvis du mistenker at hun har snoket, kan du be om å få en utskrift over hvem som har sett på journalen din. Meld fra til sykehuset dersom personer som ikke er involvert i behandlingen av deg, har åpnet journalen din.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Ja, hun gjøre det. Det er derimot ulovlig, i tillegg blir det loggført hva hun gjør i journalsystemet til enhver tid.

 

TS:

 

Okei... Fordi - dette er noe jeg egentlig vil holde for meg selv. Og hvis hun har søkt meg opp, selv om det er ulovlig - så vil hun jo da reagere på hvorfor jeg ikke har sagt det før.

 

Vel, får bare håpe hun ikke sjekker det da. :/ 

 

Anonymous poster hash: 53ba8...60e

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det er ikke bare slik at hun kan søke deg opp. Hun har antagelig kun tilgang på pasientene på avdelingen hvor hun jobber. Og snoke på andre pasienter er strengt ulovlig og kan føre til at man mister jobben.

Lenke til kommentar

Hun kan teknisk sett få opp hele journalen din, men det er, som flere sier, ulovlig.

 

Jeg kjenner til journalsystemet på OUS. Pasienter som ligger inne på avdelingen man jobber på får man uten videre tilgang til journalen til, men det blir logget hvilke dokumenter man leser. For pasienter som ikke har noen kontakt med egen avdeling får man opp en boks der man må skrive inn årsak til at man søker opp pasienten, og dette blir logget spesielt. I teorien skal IT-seksjonen regelmessig gå gjennom disse loggoppføringene for å se etter snoking, men i praksis tror jeg ikke det gjøres før det foreligger en konkret klage.

 

Jeg tror nok det vil føles helt feil for de fleste helsepersonell å snoke i journalene til folk man kjenner, men det finnes jo noen råtne epler. Det har vært noen få saker der bl.a. sekretærer er blitt dømt for snoking.

 

Du nevnte forresten Olafia. Akkurat deres journaler har "vanntette skott" mot resten av systemet, slik at ingen utenfor Olafia kan se at du i det hele tatt har vært der og om det finnes journalnotater/prøvesvar. Olafia kan derimot lese journaler fra resten av sykehuset.

 

Anonymous poster hash: e5dce...8e6

Lenke til kommentar

Reint teknisk vil nesten alle ansatte kunne søke i journalane (unntaket er reinholdarar, vaktmester og liknande støttefunksjonar).

 

Som nevnt så er det ulovlig å lese pasientopplysninger som ein ikkje har tjenestemessig behov for å lese.

I tillegg til straff så vil ein også kunne miste autorisasjonen sin, som i praksis betyr yrkesforbod.

For dei fleste så er trusselen om å miste autorisasjonen den viktigaste grunnen til å holde seg på rett side av lova, då det å miste autorisasjonen betyr at heile utdanninga er verdilaus og ein står i praksis tilbake utan utdanning og må enten ta ny utdanning eller søke på ufaglærte stillingar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...