Gå til innhold

Eie 20% av utenlandsk foretak med høye forventede dividender - beste løsning?


Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei!

 

Jeg og 4 andre personer (bosatt i hhv. USA, England og New Zealand) er i tidlig planleggingsfase ifb. med å opprette et firma for å drifte "masternoder" i for en blockchain.

 

Jeg er dog usikker på den beste selskapsstrukturen mtp. beskatning og håper at noen her kan være behjelpelige.

 

 

Kort fortalt:

- Selskapet skal leie serverkapasitet i datasenter (sannsynligvis i England), noe som kan betales med kredittkort (eid av selskapet).

- Betaling inn i selskapet vil være i form av en kryptovaluta som vi fortløpende vil konvertere til EUR via en kryptobørs og derfra overføre til selskapets konti.

- Vi har ikke bestemt oss for hvor vi skal opprette selskapet; vi vurderer både "lavskattland" (Guernsey og Caymanøyene) samt "høyskatteland" som New Zealand og Hviterussland (0% beskatning på krypto-inntekter).

- Ca 30% av inntektene vil gå til driftsutgifter, 20% tilsidesettes som kapital, mens de resterende 50% utbetales fortløpende som dividender til de 5 eierne.

 

Spørsmålene mine (i ingen spesifikk rekkefølge):

- Vil jeg måtte betale selskapsskatt i Norge på et eller annet vis dersom vi velger et lavskattland? Blir det i så fall en prosentandel (28%) beskatning av selskapets driftsinntekter delt på min andel i firmaet som skal betales til "Norge"?

- Vil det være en fordel for meg å oprette et enkeltpersonforetak i Norge som mine dividender overføres til, eller bør jeg ta de direkte ut som dividender til meg som person?

- Er det noe lurt jeg bør tenke på rent skattemessig før jeg begir meg ut på dette?

 

Takk på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...