Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ta betalt for kvittering?


*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Var i dag ute å kjørte med jobb-bilen, parkerte i byen og stakk innom kunde i noen minutter, betalte med EasyPark.

 

Vel ferdig, prisen kom på 3,8kr. Men kvittering, slik at jeg kan skrive kjøreregning, det koster ekstra.

 

Er det i det hele-tatt lovlig å selge et produkt/tjeneste for så å ta ekstra betaling for kvittering? spesielt når det ikke inngår merarbeid/utgifter.

 

Se vedlegg.

post-74970-0-57515600-1519388067_thumb.png

post-74970-0-11318800-1519388072_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Var i dag ute å kjørte med jobb-bilen, parkerte i byen og stakk innom kunde i noen minutter, betalte med EasyPark.

 

Vel ferdig, prisen kom på 3,8kr. Men kvittering, slik at jeg kan skrive kjøreregning, det koster ekstra.

 

Er det i det hele-tatt lovlig å selge et produkt/tjeneste for så å ta ekstra betaling for kvittering? spesielt når det ikke inngår merarbeid/utgifter.

 

Se vedlegg.

Kanskje det holder dersom du printer ut bildet av kvitteringen??  :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel ikke slik at du må ha med parkeringskvitteringer på kjørelistene mer? - Det er innført fritak for kvittering på nødvendige småutgifter som parkering og bom, siden de er "nødvendig" for selve reisen. (Har du kjørt forbi en bomstasjonen på reisen som er dokumentert og har parkert så er dette implisitt dokumentasjon)

Endret av kjetilkl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt sikkert, men per definisjon er et skjermbilde gyldig kvittering?

Og kan regne det å ta skjermbilde av en app som nødvendig for å få en kvittering gratis?

 

Kunne rema droppet kvittering og bedt oss fotografere skjermen på kassa?

Tydligvis egene krav når man har kasseapperat...

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2015-12-18-1616

 

Men man har vel krav på kvittering når man betaler for en tjeneste, og da virker det urimelig å ta betalt for det.. Men jeg klarer ikke å finne noen lovdata på dette :hmm:

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man får jo kvitering uansett, både på mobilen rett etter parkering og i etterkant via historikk.

Her er vel tjenesten "kvittering på PDF pr epost", for kvitering for parkeringen får man jo..

Sånn jeg ser det er dette en ekstra-tjeneste.

 

Som at Rema kan ta betalt for å sende deg kvitteringen pr epost i tillegg til vanlig kvittering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt sikkert, men per definisjon er et skjermbilde gyldig kvittering?

Og kan regne det å ta skjermbilde av en app som nødvendig for å få en kvittering gratis?

 

Kunne rema droppet kvittering og bedt oss fotografere skjermen på kassa?

 

 

Det er så vidt jeg vet helt opp til regnskapsfører, og til syvende og sist revisor. Vår regnskapsfører er fornøyd så lenge bilaget tydelig viser hva som er moms og hva som ikke er.

 

For øvrig: jeg vil tro det du betaler for ikke er selve kvitteringen, men tjenesten å få den tilsendt på e-post. Du kan som sagt logge deg inn på easypark.no og laste den ned gratis der.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det å sende en epost koster som kjent 3 kroner...

Gratis er det i hvert fall ikke. Løsningen har en utviklingskostnad og en driftskostnad, og hvis de bruker en ekstern tjeneste så har denne sannsynligvis en volumjustert kostnad.

 

Så da har du 3 valg: la de som ønsker e-post kvittering betale for det, la alle brukere betale for det gjennom en flat prisøkning, eller la være å tilby kvittering på e-post.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ekstremt smålig av EasyPark dette, skal ikke si noe om lovligheten men i forhold til reiseregningen så får du bare legge til 3 kr for kvittering på reiseregninga hvis bedriften krever dette.

Får man kvittering på kvitteringskortet da? ?

 

Kan informere om at det er tilfellet.

post-74970-0-97591400-1519635864_thumb.png

 

Det er vel ikke slik at du må ha med parkeringskvitteringer på kjørelistene mer? - Det er innført fritak for kvittering på nødvendige småutgifter som parkering og bom, siden de er "nødvendig" for selve reisen. (Har du kjørt forbi en bomstasjonen på reisen som er dokumentert og har parkert så er dette implisitt dokumentasjon)

Hos oss er det kvittering for parkering, men fritak for bompenger. Jobber i statlig sektor.

 

For fremtiden:

Du kan logge inn her og laste ned alle kvitteringer: https://easypark.no/history

Takk for info.

Dette er forøvrig en grei nok løsning om det er så enkelt, men det burde vært bedre spesifisert i appen.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg lurte på det samma og jeg har vært oppmerksom på dette å passet på å "ikke" ha dette som default og det har virket fint en stund men pluselig er denne option slått på og jeg begynte å få mailer om kviteringer noe jeg ikke har bedt om så nå er det slått av fordi jeg mener man ikke skal betale for å få en kvitering, og jeg lurer på lovligheten av denne "tjenesten" hvis man kan kalle det for det! Men som sagt kan man gå på mine sider hos Easypark å finne alle betalinger der under historikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...