Gå til innhold

[Løst] Ubiquiti nettverk


sgaah

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har vert aktiv på dette forumet, men regner med at kompetansen er like høy som det var når jeg var aktiv ;)  Nytt hus gir nye muligheter og nye utfordringer...

 

Har kommet frem til at det skal legges litt energi og penger i dette prosjektet slik at jeg har ett bunnsolid netteverk med god dekning. Stort hus som strekker seg over 3 etasjer pluss litt byggninger utenom. 

 

Om jeg har forstått det korrekt så skal den nye FMG sentralen fra Altibox være satt opp med mulighet for IGMP Snooping på switch. Noen som kan bekrefte dette?

 

Videre, hvor mye energi ville dere lagt i å få lagt CAT6A vs CAT5E? Får man plass til 2 stk CAT6A UTP i feks 16mm trekkerør?

 

Slenger ved en oversikt over hvordan jeg har tenkt dette. Om du ser noe riv ruskende galt så gi meg ett vink ;)

 

 

post-28142-0-82956300-1519189763_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville lagt cat6 siden da burde du ha støtte for 10 gigabit senere.

Cat5e støtter kun 1 gigabit kanskje 2.5 gigabit på korte strekninger.

 

Du må nok ha over 16 mm trekkrør for å få plass til 2 kabeler en kabel tar vel fort 10 mm.

Normaltsett har man et trekkrør per kabel.

 

Hvorfor bytter du ikke ruteren? Netgear eller Asus med merlinbuild?

For er like grei det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Personlig vile jeg lagt cat 6a, men diskusjonen om cat 5e eller 6a handler primært om hvor fremtidsrettet du selv ønsker å være eller om du har planer for å introdusere 10 gigabit nettverk i fremtiden. 

 

Et raskt søk på cat 6a dimensjoner gir meg tall som indikerer at kabelen er omtrent 9 mm tykk, ergo du får ikke plass til to kabler i et trekkrør på 16 mm. Men jeg ville undersøkt kabeldimensjoner i større grad enn det jeg har gjort nå Mulig det finnes tynnere kabler og at du dermed kan få plass til to kabler i ett trekkrør.

 

LMH1: Hvorfor bytte fra en professjonel router til en tilpasset forbruker-router med annen programvare? Det kan være at TS ønsker å ha et system som er plug-and-play uten å måtte flashe ROM på router etc. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

Har ikke sjekket med Altibox, men om man ikke trenger å ha FMG router så forsvinner nok den kjapt. Har gode erfaring med open-wrt,  DD-wrt, smoothwall og tildels pfsense sånn at det skal ikke stå på det. Dessuten så legger jeg opp til ett Ubiquiti miljø så da blir det nok USG som får oppgaven. 

 

Er nok redd for at det ikke blir plass til to stk CAT6A og da havner jeg i skvis inntil jeg får revet litt vegg/tak. Det skal ikke gjøres helt enda, men blir nok gjort iløpet av 1-2 år. Spørs om jeg ikke legger CAT6A der det er mulig og CAT5E der det ikke er mulig.... 

 

Noen av dere som kan bekrefte at TV signaler kommer frem til TV så lenge router/switcher støtter IGMP Snooping?

Lenke til kommentar

Takk for innspill!

 

Har ikke sjekket med Altibox, men om man ikke trenger å ha FMG router så forsvinner nok den kjapt. Har gode erfaring med open-wrt,  DD-wrt, smoothwall og tildels pfsense sånn at det skal ikke stå på det. Dessuten så legger jeg opp til ett Ubiquiti miljø så da blir det nok USG som får oppgaven. 

 

Er nok redd for at det ikke blir plass til to stk CAT6A og da havner jeg i skvis inntil jeg får revet litt vegg/tak. Det skal ikke gjøres helt enda, men blir nok gjort iløpet av 1-2 år. Spørs om jeg ikke legger CAT6A der det er mulig og CAT5E der det ikke er mulig.... 

 

Noen av dere som kan bekrefte at TV signaler kommer frem til TV så lenge router/switcher støtter IGMP Snooping?

Kan bekrefte at tv signalet kommer frem hvis du bruker utstyr som støtter IGMP Snooping

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...