Gå til innhold

Hvofor er RAM fortsatt så dyrt?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var det ikke slik at prisene skulle ned igjen? De har jo vært rekordhøye i flere år nå.

Har jo ikkje vært så dyrt i flere år da... I Oktober 2017 så begynte ramprisene å stige rimelig mye. Kommer jo litt ann på hva man skal ha også. High end har alltid vært dyrt, mens billige brikker er jo ganske billige :p

 

Kjøpte G.Skill TridentZ DDR4-3733 C17 QC SR - 16GB  3.6.2016 for 2200kr. Dette synes jeg var veldig billig, for å være de beste brikkene som var tilgjengelige da. Dette er b-die. Nå koster dem 2800 kr.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det meste som importeres til Norge forhandles i USD, og nå som dollaren har vært helte oppe i 8,30 iløpet av Desember sier det seg selv at det er koster vesentlig mer en hva det gjorde i 2011. Da dollaren hadde en snitt på 5,60,- .

 

Varer som koster 299USD nå Ligger rett rundt 3100,- kroner i utsalgspris i norge, inklusiv frakt og moms.

I 2011 ville en vare til 299USD, ligget på 2100,- kroner inklusiv frakt og moms...

 

Den norske kronekursen har styrket seg en del den siste månden, så dollaren ligger på rundt 7,8 nå... Men langt unna 2011 nivået..

 

Ellers vil jo det ha en betydning av fabrikker og produsenter og forespørsel.. Men hovedgrunnen til høye priser på det meste av elektronikk her i Norge nå er en svak krone...

 

Edit:

Tatt i betraktning av kronen er ganske svak, har faktisk prisene på ram gått noe ned, men på grunn av valuttakursen har vi ikke merket noe nedgang i prisene her i landet..

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg referer denne videoen av Linus:

 

https://youtu.be/HnuNs_Nu46Q?t=397

Hva sier han?

 

Fortere å lese enn å se på video...

 

 

Bare trykk på videoen. Jeg har linket til det tidspunktet i videoen der han tar opp prisstigningen.

 

 

Det meste som importeres til Norge forhandles i USD, og nå som dollaren har vært helte oppe i 8,30 iløpet av Desember sier det seg selv at det er koster vesentlig mer en hva det gjorde i 2011. Da dollaren hadde en snitt på 5,60,- .

 

Varer som koster 299USD nå Ligger rett rundt 3100,- kroner i utsalgspris i norge, inklusiv frakt og moms.

I 2011 ville en vare til 299USD, ligget på 2100,- kroner inklusiv frakt og moms...

 

Den norske kronekursen har styrket seg en del den siste månden, så dollaren ligger på rundt 7,8 nå... Men langt unna 2011 nivået..

 

Ellers vil jo det ha en betydning av fabrikker og produsenter og forespørsel.. Men hovedgrunnen til høye priser på det meste av elektronikk her i Norge nå er en svak krone...

 

Edit:

Tatt i betraktning av kronen er ganske svak, har faktisk prisene på ram gått noe ned, men på grunn av valuttakursen har vi ikke merket noe nedgang i prisene her i landet..

 

Det er en prisstigning på RAM i dollar også, men valutaendringer kan gjøre ekstra utslag, naturligvis.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

 

Det meste som importeres til Norge forhandles i USD, og nå som dollaren har vært helte oppe i 8,30 iløpet av Desember sier det seg selv at det er koster vesentlig mer en hva det gjorde i 2011. Da dollaren hadde en snitt på 5,60,- .

 

Ahhh 2011, det var tider det.

 

 

Så kommer spørsmålet om hvor mye man tjener nå VS i 2011 :) For min del, så var ikkje 2011 en høydare :p

Lenke til kommentar
Den norske kronekursen har styrket seg en del den siste månden, så dollaren ligger på rundt 7,8 nå... Men langt unna 2011 nivået..

 

Ellers vil jo det ha en betydning av fabrikker og produsenter og forespørsel.. Men hovedgrunnen til høye priser på det meste av elektronikk her i Norge nå er en svak krone...

Nå gjelder det vel Cpuer\skjermkort og ram spessielt?

Harddisker,kabinett\SSD disker\PSU DVD brenner etc er ikke så veldig dyrt syns jeg.

 

Synd vi ikke får opp kronevaluaten for det gjør ting unødvendig dyrt.

Spill\filmer har vel ca samme pris nå som før. Så er bare noe som er dyrere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tenkte å oppgradere fra 32GB til 64GB. 

G.Skill har blitt vesentlig dyrere siden jeg kjøpte i 2016.

https://prisguiden.no/kategorier/minne-ram?f[m][]=G.Skill&f[2][]=DDR4&f[66][]=32&f[66][]=64&f[10341][]=4&f[10341][]=4&s=price%20asc

 

Betalte 2757kr for disse hos Proshop:

G.Skill TridentZ DDR4 32GB 3600MHz

Koster nå 4923kr

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3600-C17-QC-SR-32GB/2544039

 

Jeg har liten lyst å oppgradere til den prisen.

Jeg kan godt nedgradere litt på Hz ettersom jeg ikke har klart å dra nytten av 3600MHz. Jeg er ikke noen kløper på overklokking. Sist jeg forsøkte ville ikke PCen starte når jeg tweaket på innstillingene, men minnebrikker med lavere Hz er ikke noe særlig billigere heller.

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte å oppgradere fra 32GB til 64GB.

G.Skill har blitt vesentlig dyrere siden jeg kjøpte i 2016.

https://prisguiden.no/kategorier/minne-ram?f[m][]=G.Skill&f[2][]=DDR4&f[66][]=32&f[66][]=64&f[10341][]=4&f[10341][]=4&s=price%20asc

 

Betalte 2757kr for disse hos Proshop:

G.Skill TridentZ DDR4 32GB 3600MHz

Koster nå 4923kr

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3600-C17-QC-SR-32GB/2544039

 

Jeg har liten lyst å oppgradere til den prisen.

Jeg kan godt nedgradere litt på Hz ettersom jeg ikke har klart å dra nytten av 3600MHz. Jeg er ikke noen kløper på overklokking. Sist jeg forsøkte ville ikke PCen starte når jeg tweaket på innstillingene, men minnebrikker med lavere Hz er ikke noe særlig billigere heller.

Trenger du 64GB ram da? Kanskje du trenger en Optane 900p i stedet :D

Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte å oppgradere fra 32GB til 64GB.

G.Skill har blitt vesentlig dyrere siden jeg kjøpte i 2016.

https://prisguiden.no/kategorier/minne-ram?f[m][]=G.Skill&f[2][]=DDR4&f[66][]=32&f[66][]=64&f[10341][]=4&f[10341][]=4&s=price%20asc

 

Betalte 2757kr for disse hos Proshop:

G.Skill TridentZ DDR4 32GB 3600MHz

Koster nå 4923kr

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3600-C17-QC-SR-32GB/2544039

 

Jeg har liten lyst å oppgradere til den prisen.

Jeg kan godt nedgradere litt på Hz ettersom jeg ikke har klart å dra nytten av 3600MHz. Jeg er ikke noen kløper på overklokking. Sist jeg forsøkte ville ikke PCen starte når jeg tweaket på innstillingene, men minnebrikker med lavere Hz er ikke noe særlig billigere heller.

Trenger du 64GB ram da? Kanskje du trenger en Optane 900p i stedet :D

 

Kjører Linux i dag. Tenkte å sette opp en Windows VM (med eget dedikert skjermkort) for Windows gaming. Da trenger jeg litt mer minne til Windows. Litt lite med 32GB for å dele det med Windows.

 

Akkurat nå kjører jeg ingen spill, men kun 2 nettlesere og Steam. Linux bruker mye minne.

mintaka:/ # free -h

                    total       used        free      shared    buffers     cached

Mem:           31G        20G        10G       1,3G       349M       4,9G

 

Lukket alt:

mintaka:/ # free -h

                    total       used        free      shared    buffers     cached

Mem:           31G       6,6G        24G        28M       349M       3,6G

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Akkurat nå kjører jeg ingen spill, men kun 2 nettlesere og Steam. Linux bruker mye minne.

mintaka:/ # free -h

                    total       used        free      shared    buffers     cached

Mem:           31G        20G        10G       1,3G       349M       4,9G

 

Lukket alt:

mintaka:/ # free -h

                    total       used        free      shared    buffers     cached

Mem:           31G       6,6G        24G        28M       349M       3,6G

Uh, det er neste linje du må se på.

~$ free -h
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          7,7G       4,6G       3,0G        43M       505M       2,3G
-/+ buffers/cache:       1,9G       5,8G <- -------------------
Swap:         9,8G         0B       9,8G

Used 1.9G. er det du skal se på.

Lenke til kommentar

 

Akkurat nå kjører jeg ingen spill, men kun 2 nettlesere og Steam. Linux bruker mye minne.

mintaka:/ # free -h

                    total       used        free      shared    buffers     cached

Mem:           31G        20G        10G       1,3G       349M       4,9G

 

Lukket alt:

mintaka:/ # free -h

                    total       used        free      shared    buffers     cached

Mem:           31G       6,6G        24G        28M       349M       3,6G

Uh, det er neste linje du må se på.

~$ free -h
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:          7,7G       4,6G       3,0G        43M       505M       2,3G
-/+ buffers/cache:       1,9G       5,8G <- -------------------
Swap:         9,8G         0B       9,8G

Used 1.9G. er det du skal se på.

 

Jeg tenkte faktisk på det etter jeg postet...

 

mintaka:/ # free -h

                    total       used       free     shared    buffers     cached

Mem:           31G        11G        19G       402M       373M       4,3G

-/+ buffers/cache:       6,8G       24G

Swap:           0B         0B         0B

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...