Gå til innhold

Gjør værvarselet flere millioner billigere - her lander det selvkjørende mikroflyet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Når skal meterologene utnytte alle hjemmemålere og målere i biler osv?

Det største problemet med hjemmemålere er vel at de færreste er kalibrert noe særlig, så målingene blir ikke spesielt gode.
De vil fortsatt kunne gi gode trendmålinger. Bedre jo flere de er. :)

Jeg kan si fra sikker kilde at det er folk i hvert fall på Meteorologisk institutt som jobber med dette. =)

En utfordring er at veldig få firmaer slipper data fri (og med et brukbart API) sånn at data kan lastes ned og brukes. Jeg vil tippe biler eller f.eks. mobiltelefoner med trykkmålere vil være enda vanskeligere fra et data/personvern-synspunkt siden de også må lagre dine bevegelser.

Kalibrering og variasjoner mellom instrumenter går å komme rundt hvis det bare er mange nok instrumenter innenfor et område, som f.eks. i urbane strøk.

Trender på enkeltinstrumenter er vanskelig siden få instrumenter er aktive mange år, men her er det igjen "strength in numbers" som gjelder, med mange mange billige instrumenter med variabel kvalitet i tillegg til etablerte stasjonsnett med instrumenter av høy kvalitet, konsistens og oppfølgning.

Lenke til kommentar

Jeg kan si fra sikker kilde at det er folk i hvert fall på Meteorologisk institutt som jobber med dette. =)

En utfordring er at veldig få firmaer slipper data fri (og med et brukbart API) sånn at data kan lastes ned og brukes.

Netatmo har mye data fra hjemme-værstasjoner liggende lett tilgjengelig på nett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...