Gå til innhold

Trenger hjelp med oppsett av fan headers på nytt oppsett.


Voosj

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har for øyeblikket bestit meg følgende: 

post-420258-0-53877000-1519041275_thumb.png

 

Sliter litt med antall 4/3 pins kontakter i forhold til hvor mange vifter jeg skal ha. 

Systemet drives av en H100iv2 som tydeligvis bare trenger CPU_FAN da den har SATA drevene vifter.

Dermed er det 3x 3 pins til kabinettet i seg selv som inneholder 3x 120 og  3x SP120 som jeg har bestilt ved siden av for airflow. 

 

Går det ann å løse deg ved at jeg bruker en av disse til å splitte en 4 pin? Eller trenger jeg flere splittere?

https://www.komplett.no/product/816900/datautstyr/periferiutstyr/kabler/datakabler/noctua-na-syc2-sleeved-y-cable?offerId=KOMPLETT-310-816900#

 

Kan de andre portene brukes på denne måten? 

post-420258-0-62141800-1519041334_thumb.png

 

Noen tanker? Vil oppsettet jeg har tiltenkt fungere da 3 pins uansett ikke har viftestyring? 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal bruke vifter uten PWM så er jo hele problemstillingen latterlig enkel:

 

Du kan da plugge 3-pins viftene inn akurat hvor du vil, på hvilken som helst viftekontakt, inkludert de som er 4-pin (de passer, men dekker bare ikke PWM pinnen). Bruk splittere om du ønsker - normalt tåler en viftekontakt 2 ampere som er nok til 2 eller kanskje til og med 3 vifter litt avhengig av hvor sterke de er. (du bør verifisere maks ampere i manualen dog).

 

Du kan også bare bruke overganger rett fra strømforsyningen til viftene. Der er det få praktiske begrensninger for hvor mange vifter du kan koble til. Det eneste du vil gå slipp av er å kunne lese av turtallet via software.

 

Det stemmer ikke helt at 3-pins vifter ikke har viftestyring. Noen hovedkort har spenningsstyring i stedet for / i tillegg til PWM, og dette vil fungere med alle vifter, men det er en ganske så skjelden feature. Du kan også kjøpe deg en manuell viftekontroller og styre viftene selv (igjen via spenning, men manuellt). Det er til og med mulig å finne styringskretser som oversetter et PWM-signal til spenningsregulering slik at du kan bruke en 3-pin som den var en 4-pin. Sist men ikke minst så kan du enkelt mekke til at viftene dine kjører på 7volt (eller til og med 5) dersom du bestemmer at de er litt for mye efffekt/støy i.

 

Personlig synes jeg at det i disse dager er for dumt å ikke benytte PWM for vifter slik at du kan ha en tilnærmet stille maskin når du bare bruker den lett - men om du allerede har kjøpt vifter uten PWM så får du jo gjære det beste ut av det.

 

Jeg håper jeg besvarte alt du etterspurte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du finner alt ved å lese manualen.

 

Denne AIO kjøleren fra Corsair skal styres via Corsair Link via en USB-header og strøm fra en SATA-power connector.

Den ene 3-pins som er koblet til kjøler/pumpe kan du med fordel koble til AIO-pump.

 

Svaret til Stigma er relevant dersom du ikke vil bruke Corsair Link, men da burde du valgt en annen AIO-kjøler fra Corsair som ikke har dette "oppsettet" (De fungerer like bra) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...