Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan ny eier sette opp husleien


Narvik79

Anbefalte innlegg

For ett år siden flyttet jeg inn i en liten leilighet der husleien er kroner 5000.

Nå er huset blitt solgt og ny eier har spurt om jeg ønsker å fortsette leieforholdet. Han opplyste om at leien vil øke til 6000.

 

Dette vil bety en økning på 20%, noe jeg mener blir alt for mye siden konsumprisindeksen er 1,6%.

 

Jeg mener ny utleier også overtar gamle leiere, med de avtaler forrige utleier har inngått. Men jeg sliter med å finne noen lovtekst som klart beskriver dette.

 

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husleieloven § 8-6 etablerer at utleier kan overføre til ny eier sine posisjoner. Dersom ny eier kjenner til leieforholdet er han bundet av det - han har kjøpt eiendommen med heftelser, og disse er han bundet av, jf. tinglysningsloven §§ 20 til 22.

 

Er han i god tro om leieforholdet kan han si opp leieavtalen med tre måneders varsel, eventuelt kombinert med tilbud om ny leieavtale med høyere leie. Dette vil imidlertid kunne utløse erstatningsansvar for gammel utleier.

Lenke til kommentar

Da er leiekontrakten en heftelse som ny eier må overta slik den står. Ny eier trer inn i gammel eiers kontraktsposisjon (dvs. at hvis gammel eier kunne krevd KPI-justering eller gjengs leie kan ny eier også gjøre det, det er ikke nødvendig med ny 1- eller 2,5-års venteperiode). Ny eier kan ikke gjøre andre leieendringer med mindre vilkårene for endringsoppsigelse av leieavtalen er oppfylt (saklig grunn som er rimelig for leietaker).

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...