Gå til innhold

Manipulativ og fæl sjef


Anbefalte innlegg

Jeg jobber for et norskeid firma i utlandet. Vi er to ansatte, en kvinnelig medarbeider og jeg som fungerende NK.

 

I det siste har vi reagert på en rekke ting. Sjefen snakker konstant nedsettende og negativt om oss, men aldri foran den andre. Den kvinnelige medarbeideren får gjennomgå i harde ordelag når kun jeg og sjefen er der, mens han baksnakker meg overfor henne. Når en av oss konfronterer han slyver han om hva som ble sagt.

 

Han presser oss også til å gå på jobb selv om vi er syke, noe som førte til at den kvinnelige medarbeideren gråt i flere timer på jobb.

 

Ut over det mener sjefen tydeligvis at han kan be meg om hva som helst. Han forventer at jeg skal sende pakker for han utenom arbeidstiden, uten noen kompensasjon. I arbeidstiden sender han meg for å kjøpe mat til han, ber meg logge på nettbanken hans for å betale hans private regninger, eller svare på hans private eposter og meldinger.

 

I følge han er det helt innafor så lenge det er i arbeidstiden. Jeg vet ærlig talt ikke. La oss bare si at norske rettigheter ikke er det samme som spanske, men man skulle tro det går en grense. Min er i alle fall snart nådd.

 

I tillegg er sjefen en gris. Han snakker konstant om hvordan unge kvinner "kunne fått den", hvordan han skal kose seg med unge kvinner i det nye boblebadet sitt, og hsr ved flere anledninger invitert min kvinnelige kollega tidlig i 20årene til å komme å "teste karet". Sjefen er 60 år.

 

Hørt fra andre han kjenner og en foretningsforbindelse han jobber med at han syns det var viktig "å holde de ansatte nede."

 

Jeg har ikke mulighet til å slutte i jobben nå men jobber med saken.

 

Hvor vil dere si grensa går? Fullstendig klar over at han har kryssa den for lengst, men jeg vil gjerne ha så sterke argumenter som mulig når jeg slutter - og bringer det hele til toppledelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er han som eier og er daglig leder så er arbeidsoppgavene hva enn han gir deg. 

 

 

Eh, Nei.. http://www.ohf.no/arbeidskontrakt-og-oppgaver/

 

Arbeidsgivers rett til å lede og organisere arbeidet i forhold til den enkelte arbeidstaker, må likevel skje innenfor rammen av den enkelte arbeidsavtale som er inngått. Vesentlige endringer av arbeidsforholdet – slik dette er beskrevet i en arbeidskontrakt med tilhørende avtaler – ligger utenfor arbeidsgivers styringsrett. I tillegg innskrenkes styringsretten av ufravikelig lovgivning, allmenne saklighetsnormer, sedvane, og kollektive avtaler. Arbeidsgivers styringsrett er altså ikke ubegrenset.
Lenke til kommentar

Last ned Voicerecorder på tlf. Sett tlf på flymodus før du skal i samtaler med han, så den (appen) ikke blir avbrutt av tlfoppringinger. Ta opp alt han sier, så kan du spille det av til toppledelsen når du skal si opp.

 

Eventuelt kjøp en billig tlf kun for formålet å ta opp samtaler.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Om det er han som eier og er daglig leder så er arbeidsoppgavene hva enn han gir deg.

 

 

Eh, Nei.. http://www.ohf.no/arbeidskontrakt-og-oppgaver/

 

Arbeidsgivers rett til å lede og organisere arbeidet i forhold til den enkelte arbeidstaker, må likevel skje innenfor rammen av den enkelte arbeidsavtale som er inngått. Vesentlige endringer av arbeidsforholdet – slik dette er beskrevet i en arbeidskontrakt med tilhørende avtaler – ligger utenfor arbeidsgivers styringsrett. I tillegg innskrenkes styringsretten av ufravikelig lovgivning, allmenne saklighetsnormer, sedvane, og kollektive avtaler. Arbeidsgivers styringsrett er altså ikke ubegrenset.

 

nå har ikke spesifisert hva jobben han gjør er, eller hva kontrakten sier, men med sånne forhold mistenker jeg kontrakten er bevist vag på dette punget. samt han jobber men noe papir arbeide så er det ikke vesentlig endring av arbeidsoppgaver om han betaler regninger for sjefen eller bedriften ( dette var eksempelvis da vi ikke vet ) , merk dette er i Spania ( igjen ikke definert om han er ansatt via Norge eller via Spania ) 

 

jeg er jo klar over en arbeidsgiver ikke kan fritt sette deg til hva som helst av oppgaver, men det er heller ikke noe hinder at oppgaven du blir satt til er og gjøre privat oppgaver for sjefen, jeg har hentet mye dekke og felger for min sjef, når jeg først er ute og kjører eller ikke gjør noe annet fornuftig, for min del for jeg samme lønna om jeg gjør sånne små ting eller det som faktisk er jobben min.

Endret av Mato
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar folkens. Kan si at det ikke er papirarbeide og at jobben har med kundekontakt å gjøre. Dette med å gjøre private oppgaver for sjefen er forsåvidt ikke det største problemet, men den manipulative måten han oppfører seg på. Han baksnakker absolutt alle og er i tillegg ekkel når det kommer til yngre jenter og det er for meg det største problemet. Lurer litt på hvordan noen tør å komme med kommentarer som "hun er en hore" om sine ansatte, eller at "hun kunne fått den i bæsjærn".

Lenke til kommentar

Ut over det mener sjefen tydeligvis at han kan be meg om hva som helst. Han forventer at jeg skal sende pakker for han utenom arbeidstiden, uten noen kompensasjon. I arbeidstiden sender han meg for å kjøpe mat til han, ber meg logge på nettbanken hans for å betale hans private regninger, eller svare på hans private eposter og meldinger.

Sjefen din er en dust, som lar deg logge på nettbanken sin. Da kan du like godt gjøre hva som helst. Det er greit at du gjennomfører hans private arbeidsoppgavene dersom dette går under dine arbeidsoppgaver (altså du får betalt for det.). Det virker som du er ansatt som hans personlig assistent, stemmer det?

 

I følge han er det helt innafor så lenge det er i arbeidstiden. Jeg vet ærlig talt ikke. La oss bare si at norske rettigheter ikke er det samme som spanske, men man skulle tro det går en grense. Min er i alle fall snart nådd.

Hva vil til for at grensen skal bli nådd?  

 

I tillegg er sjefen en gris. Han snakker konstant om hvordan unge kvinner "kunne fått den", hvordan han skal kose seg med unge kvinner i det nye boblebadet sitt, og hsr ved flere anledninger invitert min kvinnelige kollega tidlig i 20årene til å komme å "teste karet". Sjefen er 60 år.

#Metoo

Endret av Fast Jobb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...