Gå til innhold

Organisere bilder i windows 10 på NAS


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg redigerer ikke veldig mye på bildene våre. Vi ser veldig ofte på bildene. Pr nå er det ca 50000 bilder.

Tidligere har disse bildene vært lagret på hardisk på bærbar, backup på nettverksdisk og i en sky. Programmet vi brukte for å se på bildene var Windows Live Photo gallary. Når hardisken tok kvelden var kun bildene lagret på nettverksdisk og i skyen. Windows live photo gallary håndterte det fint. OS var Windows 7.

 

Kjøpt ny PC med Windows 10. Nå fungerer ingenting. Nye PC-er er svindyre med litt størrelse på hardisken. Derfor valgte jeg å fortsette med å ha bilder på ekstern nettverksdisk, med backup i skyen.

 

Problemer:

- Windows Photos i windows 10 klarer ikke å lese alle bildene på nettverksdisken. Finner de ikke. Man kan se bildene med filutforsker og da åpne enkeltbilder, men bruker man bildeprogrammet vises kun halvparten av bildene. Har styrt i dagevis med å gi rettigheter hit og dit. Ingen suksess.

- Windows 10 krever at bildene lagres på laptopen før de synkroniseres til skyen. Hardisken er ikke stor nok så for øyeblikket skjer ingen backup.

 

Trenger derfor nytt program for å se på bilder. Et program som henter og sorterer fra nettverksdisken.

Trenger også tips om en skytjeneste der jeg kan lagre backup. Backupen må gå rett fra nettverksdisk til skyen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Bassmann1

 

I utgangspunktet så burde det ikke være noe vanskeligere å se bildene dine i Windows 10 enn i Windows 7, men samtidig så er det flere forutsetninger som ligger til grunn uavhengig av om det er Win 7 eller Win 10.

 

Filformat er kanskje ett viktig punkt. Vanlige jpg-bilder burde gå greit uansett OS. Det kan bli litt vanskeligere hvis bildene er i mer kameraspesifike filformat. Jeg tenker da først og fremst på filer som kommer i samlekategorien "RAW". Det vi kaller Raw-filer er egentlig mange forskjellige filtyper og det som likevel er likt for alle disse formatene er at et OS ofte trenger en codec som lar OS'et "oversette" filtypen slik at OS'et kan vise det.

Jeg vet ikke om det er Raw-filer du sliter med å få vist i Win 10, men jeg blir ikke forbauset. Hvis dette er tilfelle så er det en stor sjanse for at du/dere hadde lagt inn en slik codec i Win 7 men ennå ikke har fått gjort det på den nye PC'en.

 

Du klarer tydeligvis å lese noen av filene og jeg tipper at det er jpg-filer, men sjekk hvilke filformat bildene du ikke får lest er i. Selv om det ikke er et raw-fomat  så blir det nok enklere for noen her på forumet å hjelpe deg hvis du opplyser hvilke filformat dette gjelder.

 

EDIT: Når det gjelder problemene med å synkronisere bilder på ekstern enhet (nettverk), så er jeg heller ikke sikker på at det er WIN 10 som er problemet.

Etter å ha lest om ditt problem så har jeg nå i min desktop-app, fra min sky-leverandør, registrert en bildemappe på en ekstern enhet (via nettverk) som skal synkroniseres med skyen og det gikk uten noen som helst problemer.

Jeg vet ikke hvilken skyleverandør du bruker, men i Jottacloud som jeg bruker så gikk dette smertefritt.

 

Jeg har også brukt OneDrive (Microsoft sin sky) og det var så tungvindt at jeg måtte bare kutte den ut til slike backuper. Der mener jeg at man måtte kjøre filene innom ett eget område på PC'ens harddisk før synkronisering.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg har kontroll på codecs og filformatene. Det er for øvrig mest vanlige jpg som ikke vises. Det er dog litt av alt som mangler. Jpg, bmp, MP4, avi osv. Det som forårsaker at bildene vises/ikke vises har med rettighetene til filene/mappene å gjøre. 

 

Det er noe med denne nye fotoappen til Windows. Den benytter seg av spesielle rettighetsstruktur i Windows for å vise bilder.  Dette er vistnok fordi det er en app og ikke et program. Windows-utforsker som er et program klarer å finne alle filene, men Windows Photos som er en app klarer ikke det. Nå er jo alle apper egentlig programmer, men det er vistnok noe med hvordan apper skal være bygd opp for å kunne være i Windows Store. Det er mange tråder om det på nettet. F.eks denne https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-files-winpc/no-readable-photos-videos-or-folders-found/8eb57b79-32b7-4478-bd6a-1cb3e8f6b9d1

 

Jeg har i alle fall gitt opp den appen. Om jeg klarer å fikse det nå så har jeg ingen garanti for at enkelte bilder ikke vises i fremtiden. Det er jo heller ingen varsel eller noe som helst som indikerer om noen bilder utelates i visningen eller ikke kan vises. Man må markere/telle og sammenlinkne. Om man får for eksempel 426 bilder i utforskeren og kun 375 i Fotoappen så kan man begynne å etterforske. Man kan ikke drive på slik med hundrevis av mapper.

 

Jeg ønsker derfor et program som fungerer greit for å sortere og tagge bilder. Kan Lightroom dette? Om bildene ligger på en ekstern nettverksdisk?

 

Jeg skal lese litt om jottacloud. Takk for tipset. Det er nettopp OneDrive jeg har brukt tidligere, og det stemmer at man må ha filene på PC-ens harddisk for å synkronisere - men med Windows 7 kunne man jukse litt. Med noe som hette mklink. OneDrive trodde da at alle filene var på PC-en selv om de i virkeligheten var på nettverksdisken. Mklink fungerer ikke på samme måte i Windows 10 og det virker umulig å lure OneDrive. 

Lenke til kommentar

OK, jeg ser at jeg har undervurdert problemet ditt. Du sier du prøver å se bildene i appen "Photos" som jeg antar er den samme som appen "bilder" i norsk språkdrakt. Det finnes en app til i Win10 som vider bilder "Fotogalleri", men sannsynligvis så støter du på de samme problemene der.

 

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hvilke rettigheter som skal skape dette problemet. Er det rettigheter du har satt i NAS som skaper problemer i Win10?

 

Selv har jeg nær 90000 bildefiler av forskjellige format, mest jpg og raw, og jeg har bilder tatt med diverse kamerasystemer tilbake til 2001 og en god del bildefiler fra scanning av papirfoto/negativer/dias. Jeg har også gjennom årene skiftet datamskiner og OS en del ganger (litt for ofte  :) ). Jeg har hatt bildene liggende på diverse PC-harddisker hele tiden (med backup på NAS eller USB-HD), uten den type problemer du skisserer.

Jeg har dog heldigvis ikke hatt behov for å importere bildene tilbake til PC fra NAS, og det er mulig at det er dette som gjør at jeg ikke har hatt problemer?

 

------------

 

Du spør om Lightroom. Jeg er en stor fan av dette programmet og er kanskje derfor litt inhabil når det gjelder å vurdere om det dekker dine behov. Jeg er litt usikker på om hvordan det er å jobbe med Lightroom mot en nettverksdisk. Min gamle NAS er dessverre kaputt og jeg har ikke erstattet den, bruker foreløpig en stor USB-disk som backup i tillegg til skyen. Men det er ingen problemer med å jobbe mot en USB-HD.

Hvis du vurderer Lightroom så ville jeg uansett anbefalt deg å teste en prøveversjon før du eventuelt bruker penger på programmet.

 

--------------

 

Når det gjelder OneDrive og Jottacloud, så hadde jeg tidligere Jottacloud men da jeg anskaffet meg Office 365 med stor inkludert plass i skyen så fant jeg ut at jeg skulle "spare" de kronene jeg betalte for Jottacloud og bruke OneDrive. Det medførte at jeg slettet alt jeg hadde i Jottacloud og etterhvert startet med å føre bilder over til OneCloud, men så tungvindt og tregt som det siste er så angret jeg meg raskt og tegnet nytt abonnement med Jottacloud.

Det var dessverre en stor mengde filer som på nytt måtte overføres dit, men med nyinstallert fiber så tok det heldigvis ikke så mange dagene (det var en del video i tillegg til bildefilene).

Det finnes mange alternative skytjenester der ute, men jeg betaler nå (etter opplevelsen med OneDrive) gladelig 59 kr måneden (ubegrenset lagringsmengde) for å kunne bruke et såpass smertefritt system som Jottacloud.

 

PS!! Jottacloud har en gratisgrense på (bare) 5 giga, men hvis du vil teste ut jottacloud så burde det være nok til å få et inntrykk av tjenesten.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Hvis du har Get internettabonnement, er Jottacloud gratis, jeg fikk lastet opp alt (ca 80.000 bilder pluss mange dokumenter) fra NAS og PC i løpet av noen dager. Det virker helt greit, men jeg bruker den skyen mest som en ekstra sikkerhetsbackup. 

 

Jeg anbefaler også Lightroom på det varmeste, det er ingen problemer med å se på bilder lagret på NAS'en fra Lightroom, du får jo et supert program til å holde orden på bildene i tillegg til stadig bedre redigeringsfunksjoner.  

Lenke til kommentar

Windows live photo gallary håndterte det fint. OS var Windows 7.

 

Det går an å få Windows Live Photo Gallery til å fungere på Windows 10:

https://windowsreport.com/windows-photo-gallery-windows-10/

 

Det går også an å få tilbake Windows 7's Photo Viewer dersom man foretrekker den fremfor Photos-appen:

https://www.tenforums.com/tutorials/14312-restore-windows-photo-viewer-windows-10-a.html

Lenke til kommentar

 

Windows live photo gallary håndterte det fint. OS var Windows 7.

 

Det går an å få Windows Live Photo Gallery til å fungere på Windows 10:

https://windowsreport.com/windows-photo-gallery-windows-10/

 

Det går også an å få tilbake Windows 7's Photo Viewer dersom man foretrekker den fremfor Photos-appen:

https://www.tenforums.com/tutorials/14312-restore-windows-photo-viewer-windows-10-a.html

 

Jeg ser at Fotogalleri nom jeg nevnte i posten over at jeg også brukte er den samme som Live photo gallery.

 

Jeg fulgte linken som nebrewfoz nevnte og etter litt om og men så fant jeg nedlastingslink til dette programmet. Programmet skal i teorien ikke lenger være tilgjengelig for nedlasting (ifølge microsoft) men de har ikke helt fjernet muligheten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...