Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Toyota Avensis defekt automatisk nivåregulering? Xenon


MrNoGo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Toyota Avensis (II) 2L Turbo Diesel 2008 model. Exenon kit. Skiltnummer: BR70972

 

Jeg har nettop hatt den på Eu kontroll og den gikk desverre ikke igjennom. Folka på verkstedet fortalte meg at det er defekte nivåregulering sensorer på begge sider. Det er Exenon på denne bilen, og når jeg starter bilen så skal hovedlyktene justere seg opp og ned før man kjører. Dette skjer vel også under kjøring regner jeg med. Men dette skjer ikke i det hele tatt.

 

Det er her jeg trenger litt hjelp. Det er i stand til og finne forskjellige sensorer til bilen min, men alle har forskjellige utseender og jeg er usikker på vilken sensor jeg skal velge.

 

Hvordan ser slike sensorer ut på min bil? Hvor er de plassert? Hvor får jeg kjøpt de? Og er det faktisk sensorene og ikke motoren (eller begge) som er defekte?

 

Det er ganske åpenbart at jeg ikke har så mye peil angående lys og exenon, og ber derfor det gode folket her på diskusjon om hjelp.

 

Takk for all hjelp.

Endret av MrNoGo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en lenke til de du har funnet?

De jeg har vært borti har vært montert rett i forkant av bærearmene framme, med et ledd festet på bærearmen,

Siden du nevner at de kan sitte festet på bærearmen, så ser det ut til at jeg har løyet, og har funnet ut av at det er motoren jeg har sett på, som sitter på baksiden av lykten (noe jeg også trudde var sensoren). Sensorer som sitter på bærearmen finner jeg faktisk ingen info om, desverre. Har søkt meg opp på skruvat, og andre forskjellige bildele databaser, men jeg finner ingenting.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke plukket på en Avensis, så det jeg skriver her må du ta med en klype salt. Men av de xenon-lysene jeg har vært borti så har du en høydesensor på fremre venstre bærearm og bakre venstre bærearm. Sammen med en føler på rattstammen (som måler rattutslag, om du har hjørnelys eller lys som beveger seg sideveis også) har du en elektronisk enhet som ikke nødvendigvis sitter på lyktene, som sender signal til de forskjellige motorene som styrer linsehuset til lykten.
Jeg hadde ikke villet kjøpt noenting som helst før du vet med sikkerhet hva som er defekt. Få bilen inn til et merkeverksted eller iallfall noen som med sikkerhet kan peke på hvilken del som er defekt.
En annen ting er at det ikke er sikkert at det er så enkelt som å bare bytte delen. På flere biler må ting resettes / programmeres for å få til å virke igjen. Der og er merkeverksted ofte det smarteste å bruke, selv om de kanskje har høyere timepris.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke plukket på en Avensis, så det jeg skriver her må du ta med en klype salt. Men av de xenon-lysene jeg har vært borti så har du en høydesensor på fremre venstre bærearm og bakre venstre bærearm. Sammen med en føler på rattstammen (som måler rattutslag, om du har hjørnelys eller lys som beveger seg sideveis også) har du en elektronisk enhet som ikke nødvendigvis sitter på lyktene, som sender signal til de forskjellige motorene som styrer linsehuset til lykten.

Jeg hadde ikke villet kjøpt noenting som helst før du vet med sikkerhet hva som er defekt. Få bilen inn til et merkeverksted eller iallfall noen som med sikkerhet kan peke på hvilken del som er defekt.

En annen ting er at det ikke er sikkert at det er så enkelt som å bare bytte delen. På flere biler må ting resettes / programmeres for å få til å virke igjen. Der og er merkeverksted ofte det smarteste å bruke, selv om de kanskje har høyere timepris.

Det gir jo mening at de sitter der og måler når man kjører i bakker etc og justerer lysene deretter. Jeg skal ringe Toyota i morgen uansett, men håpet på at det var en enkel sak. Jeg skal også ta meg en tur ut etterpå og skru av framdekk. Kanskje det er en ledning eller to som har røket (?). Det har vært mye snø i år og understellet fikk kjørt seg litt da jeg satte meg fast i snøen tidligere i vinter.

 

Oppdaterer tråden da jeg finner ut av feilen.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Jeg vil forøvrig anbefale å ta av hele hjulet og ikke bare dekket når du først skal plukke på det :eek::dribble:

(klarte ikke dy meg, litt mobbing på en søndag må til...)

  :rofl:

 

har vært ute å tatt av 'hjula' på begge sider, men det sitter ingen sensor på verken høyre eller venstre side. Det er kun én ledning og én sensor der og det er til ABS. Det er ingenting annet som går derifra. Nå har jeg ikke sjekket bak, for det skal jo sitte en der også, men spørsmålet er, hvor sitter sensorene som er forran?

 

Jeg har funnet et par bilder fra ebay.

Her viser bildet at sensoren skal sitte på høyre side forran " https://www.ebay.ie/itm/Front-Suspension-Height-Control-Level-Sensor-for-Toyota-Avensis-2003-2008/192434148305?hash=item2ccdf813d1:g:8RoAAOSwDApaZOqa " Men det gjør de ikke.

 

Her er også ett annet bilde fra ebay hvor de viser hele dingsen, men jeg kan ikke finne noe sånt ved hjulene forran eller på bærearmene noe sted.

" https://www.ebay.ie/itm/REAR-headlight-height-level-sensor-link-Toyota-Avensis-2003-2008-89407-20020/132357424164?hash=item1ed11e0424:g:awYAAOSw~oFZ23~~ "

 

Med andre ord ser sensor samt "sensor armen" ut slik som dette:

https://www.google.no/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fi.ebayimg.com%2Fthumbs%2Fimages%2Fg%2FwN4AAOSwd4tTs8zQ%2Fs-l225.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fb%2FCar-Transmission-Drivetrain-Sensors-for-Toyota%2F174106%2Fbn_1246678&docid=vKheErRevF3ruM&tbnid=qcAblw6PTyfy_M%3A&vet=10ahUKEwivtsnr5a_ZAhWJ6qQKHUtpC9gQMwhUKBIwEg..i&w=169&h=225&hl=en&bih=891&biw=1593&q=toyota%20avensis%2Bhight%20control%20sensor&ved=0ahUKEwivtsnr5a_ZAhWJ6qQKHUtpC9gQMwhUKBIwEg&iact=mrc&uact=8

 

Hvis sensoren ikke sitter ett annet sted bak et deksel, lenger inn bortover drivknuten etc, så eksisterer de sensorene ved bærearmene på min bil. Men siden de har slike armer som gir signaler til sensoren, så må de jo sitte ett sted hvor den reagerer på dumper, og forskjellige helninger? For det er jo en arm som gir signaler til sensor.

 

jeg skjønner mindre å mindre for å være ærlig :hm:

Lenke til kommentar

Ja, jeg ville trodd du skulle finne "noe". Det er jo noen biler med xenon som ikke har slike følere, men de bruker da en svakere type xenonpære. Og i og med at du får beskjed om at de følerne er defekte så enten lurer verkstedet deg, eller at du bare ikke ser følerne, eller at de er plassert et annet sted/måte.

Dette er på en Lexus: https://youtu.be/1NUxDbcG6go?t=45s

 

Kan det være noe slik?

Lenke til kommentar

Ja, jeg ville trodd du skulle finne "noe". Det er jo noen biler med xenon som ikke har slike følere, men de bruker da en svakere type xenonpære. Og i og med at du får beskjed om at de følerne er defekte så enten lurer verkstedet deg, eller at du bare ikke ser følerne, eller at de er plassert et annet sted/måte.

 

Dette er på en Lexus: https://youtu.be/1NUxDbcG6go?t=45s

 

Kan det være noe slik?

 

Så den i sta jeg også, derfor jeg gikk ut og sjekket, men det finnes ikke. Verkstedet sa at de var defekte på begge sider forran. Det sitter D4S 4300K Xenonpærer i denne bilen på nærlys og Halogen på fjernlys.

 

Skal ta meg en tur ut igjen for å se om det sitter en bak :w00t:

Lenke til kommentar

Lyset skal ikke justeres etter dumper/helninger.

 

Er det ettermontert xenon på bilen din?

Heh? Er det ikke det som er poenget med høydejusteringsmekanismen på xenon da? Vet at det varierer fra bil til bil hvor ofte høyden blir korrigert, og det finnes noen biler som bruker 25W pærer og derved faller kravet om høydejustering bort. Men jeg trodde at Avensis hadde 35W pærer.. I og med at TS skriver at det er D4S-pærer så er det vel original xenon vi snakker om :-)

Lenke til kommentar

Det er orginalt xenon på avensis t25 d4d 06-09.

Jeg fant begge sensorer. Den ene var bak på høyre side og var enkel å finne. Den andre derimot var plassert midt under mellom forhjula med en arm til et stag/bærebru. Den fant jeg ikke før jeg løftet opp bakparten.

 

Armene ser intakte ut. Det er heller ikke noe hyperavanserte greier som sitter inni dem. Så jeg skal prøve å overhaule dem før jeg kjøper nye.

 

Jeg sier hermed takk for hjelpen! :xmas:

post-218610-7153379_thumb.jpg

post-218610-4087689_thumb.jpg

Endret av MrNoGo
Lenke til kommentar

Ja, du ser jo av disse youtube videoene at de overhaler de. Vil tro det er mye samme leamikken i en føler på en Avensis som til Prius og Lexus. Lit kjærlighet så er det håp om å få liv i det igjen. Skulle ikke forundre meg om de koster flere tusenlapper disse små tassene.

Lykke til!

Jeg har shoppa masse deler i fra ebay hvor man betaler gull og grønne skoger for her i Norge, som faktisk fungerer. De ligger på rundt 8-900kr på ebay, og jeg tør ikke tenke på hvor dyre de er i Norge da dem ligger soppas i pris der.

 

Takk for det

Lenke til kommentar

 

 

Lyset skal ikke justeres etter dumper/helninger.

 

Er det ettermontert xenon på bilen din?

Heh? Er det ikke det som er poenget med høydejusteringsmekanismen på xenon da?

Nei, poenget er å justere høyden på lyset automatisk avhengig av hvordan bilen er lastet.

 

Da er det tydligvis noe variabelt hvordan det settes opp. På en Vectra jeg hadde, som hadde AFL xenon (diverse lysmønstre etter værforhold, m.m.) justerte både opp/ned og sideveis flere ganger i sekundet. De Vectraene som ikke hadde AFL men "bare" xenon hadde en mye lavere frekvens på høydejustering, litt usikker på intervallet på de. I håndboken til bilen sto det beskrevet hvordan den justerte høyde etter veien flere ganger i sekundet. Så noen har iallfall den funksjonen.

Lenke til kommentar

Da er det tydligvis noe variabelt hvordan det settes opp. På en Vectra jeg hadde, som hadde AFL xenon (diverse lysmønstre etter værforhold, m.m.) justerte både opp/ned og sideveis flere ganger i sekundet. De Vectraene som ikke hadde AFL men "bare" xenon hadde en mye lavere frekvens på høydejustering, litt usikker på intervallet på de. I håndboken til bilen sto det beskrevet hvordan den justerte høyde etter veien flere ganger i sekundet. Så noen har iallfall den funksjonen.

Ok. Jeg tenkte ikke på "intelligente lys systemer", bare vanlig xenon.

 

Jeg synes jeg så den sensoren på en nettside til USD 38 (for sammenligning av pris).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...