Gå til innhold

Kosovo feirer ti års uavhengighet. Burde Kosovo anerkjennes som suveren stat av FN?


  

14 stemmer

  1. 1. Støtter du Kosovos uavhengighet?

    • Ja
      6
    • Nei
      8
  2. 2. Burde Kosovo få medlemskap i FN?

    • Ja
      4
    • Nei
      10


Anbefalte innlegg

Kosovo feirer ti års uavhengighet
 
Kosovo feirer i helgen at det er ti år siden løsrivelsen fra Serbia. Fortsatt er veien lang før landet kan håpe på anerkjennelse fra FN.
 
115 trær er plantet i anledning jubileet, ett for hvert land som har anerkjent den unge staten. Blant dem er USA, men ikke Kina eller Serbias allierte Russland – noe som gjør at Kosovo ikke kan anerkjennes av FN.
 
Utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) gratulerer Kosovo med dagen og benytter anledningen til å be Kosovo og Serbia gjenoppta dialogen.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2018/02/17/195373111/kosovo-feirer-ti-ars-uavhengighet

 

Var det riktig av Kosovo å erklære seg uavhengig av Serbia som Republikken Kosovo for ti år siden? Og burde Kosovo anerkjennes som en suveren stat av FN?

 

Tross alle problemene i Kosovo mener jeg det var riktig! For det første er jeg i prinsippet uavhengighet for alle som måtte ønske det og etter Kosovo-krigen forstår jeg godt at kosovoalbanerne ikke lenger følte seg det minste knyttet til Serbia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 år gamle Kosovo er fortsatt ikke anerkjent av egne innbyggere
 
Kosovo feirer 10 år uavhengighet, men fortsatt nekter en betydelig andel av dem som bor der å anerkjenne Kosovo som egen stat.
 
Lørdag 17.februar er det nøyaktig et tiår siden den tidligere serbiske provinsen Kosovo erklærte seg uavhengig, etter mange års konflikt med myndighetene i Serbia.
 
– Vi hadde nok høye forventninger om hvordan ting skulle bli annerledes. Men nå, 10 år etter, ser vi at folk holder fast på de samme fiendebildene. Jeg er lei meg for å si det, men jeg har ikke følelsen av at vi er nærmere en forsoning mellom folkegruppene, sier han alvorlig til VG.
 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/yvzaEK/10-aar-gamle-kosovo-er-fortsatt-ikke-anerkjent-av-egne-innbyggere

Lenke til kommentar

Drit nå i FN, hvem bryr seg om dem?

 

Blir Kosovo et bedre land av å bli løsrevet? 

Ting der har forbedret seg enormt de siste 10 årene, er uvisst om det har med løsrivningen å gjøre eller at krigen var slutt og de begynner å komme seg fra den. 

 

Som kosovo-albaner selv så syns jeg begge sider burde prøve å glemme fortiden, de holder på den noe jævlig, spesielt den eldre generasjon som fikk oppleve krigen på kroppen, så gi det en generasjon eller to så vil situasjonen mest sannsynlig mykne opp. 

Lenke til kommentar

så gi det en generasjon eller to så vil situasjonen mest sannsynlig mykne opp.

 

Det spørs vel.  Det er få steder på kloden man er så flinke til å holde og huske på gammel urett, fiktiv eller virkelig, som på Balkan, i tillegg til å skape nasjonalmyter basert på lite, ingenting, eller ren historieforfalskning.

 

Et par hundre år til så er kanskje de fleste sårene sånn ca tilhelet.

Lenke til kommentar

 

Drit nå i FN, hvem bryr seg om dem?

 

Blir Kosovo et bedre land av å bli løsrevet? 

Ting der har forbedret seg enormt de siste 10 årene, er uvisst om det har med løsrivningen å gjøre eller at krigen var slutt og de begynner å komme seg fra den. 

 

Som kosovo-albaner selv så syns jeg begge sider burde prøve å glemme fortiden, de holder på den noe jævlig, spesielt den eldre generasjon som fikk oppleve krigen på kroppen, så gi det en generasjon eller to så vil situasjonen mest sannsynlig mykne opp. 

 

 

Hvis kosovoalbanerne vil ha Kosovo som et eget land så får de kjøre på. Jeg var i Kosovo en gang, de virket som greie folk. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...