Gå til innhold

Slutte etter kort tid


Ralle

Anbefalte innlegg

Har satt meg selv i en lei jobbsituasjon. Sluttet i en i og for seg fin jobb for å prøve noe nytt. Har nå vært i den nye jobben i 2mnd og mistrives mer og mer for hver dag som går. Jobben ligner ikke beskrivelsen det skulle være. Har mest lyst å si opp på dagen å håpe å få tilbake min gamle jobb. Hva hadde dere gjort? Har også tatt kurs til rundt 20k som jeg ender med å betale selv om jeg slutter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har satt meg selv i en lei jobbsituasjon. Sluttet i en i og for seg fin jobb for å prøve noe nytt. Har nå vært i den nye jobben i 2mnd og mistrives mer og mer for hver dag som går. Jobben ligner ikke beskrivelsen det skulle være. Har mest lyst å si opp på dagen å håpe å få tilbake min gamle jobb. Hva hadde dere gjort? Har også tatt kurs til rundt 20k som jeg ender med å betale selv om jeg slutter.

 

For det første, du kan ikke gå på dagen. Enten har du en måned oppsigelse, eller det som står i din avtale. For det andre, jeg mener at jobben ikke kan kreve å få tilbakebetalt kurs. Slik var det iallefall i en bedrift jeg jobbet for før, de hadde tidligere en avtale om at en måtte være X antall år i bedriften om en fikk sikkerhetskurs for offshore. Dette ble dog avsluttet da det var lovstridig. 

 

Ellers ønsker jeg deg lykke til! 

Lenke til kommentar

Sjekk opp kva du har avtalt om oppsigelsestid.

 

Ettersom du seier at du har blitt gitt kurs til ca 20 000 kr, og har ei bindingsavtale på at du må betale dette sjølv dersom du seier opp jobben innan ei viss tid, så er det ikkje nødvendigvis slik at du har prøvetid.

Dersom oppsigelsestid ikkje har vært tema i det heile tatt så er det arbeidsmiljøloven sine standardvilkår på 1 måned gjensidig oppsigelsestid tellande frå den fyrste i påløpande måned som gjeld.

 

 

I alle slike tilfeller så vil det generelle rådet uansett være å gå i dialog. Arbeidsgiver er heller ikkje særlig tjent med umotiverte ansatte.

Dersom det stemmer at jobben ikkje er slik som du fikk forklart at den skulle være så kan det være åpning for at heile arbeidsavtalen kan hevast på grunn av at arbeidsgiver har misligholdt sin del av avtalen. Eg vil på ingen måte anbefale at du startar der, men ha det i bakhodet. Det er ikkje nødvendgvis slik at forandringene er bevist frå arbeidsgivers side, så ein medarbeidarsamtale med din leder vil kunne være med på å få retta opp ein del av det som er problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...