Gå til innhold

Simen (23) er selvlært, og ble nettopp kåret til Norges fremste sikkerhetsekspert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal det svekke kredibiliteten til konkurransen? Såvidt jeg vet, så er dette en landsdekkende konkurranse for dem som ønsker å prøve seg. At topp 3 kjenner hverandre kan bety at de bryr seg veldig om faget og lærer opp hverandre? Eller at de henger mye sammen med andre i sikkerhetsmiljøet? Som et ordtak sier: Hvis meg hvem dine venner er, og jeg skal fortelle deg hvem du er. Eller at en del sikkerhetsspesialister som jobber med dette til daglig ikke bryr seg om konkurransen og lar være å delta. Det er åpenbart en del variabler som vi ikke kjenner til, men å si at topp 3 har tilgang på annen informasjon og kunnskap enn andre deltakere blir for enkelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det tar bort kredibiliteten til konkurransen. Det var mer enn 1550 deltakere i konkurransen, og hver av de tre delkonkurransene ble promotert gjennom artikler her på digi.no – så jeg mener at informasjon om konkurransen også utover "den indre krets" har vært god. Terskelen for å delta var også lav, ved at det er basert på quiz-er som hvem som helst kan gjøre – også med mulighet til å prøve seg flere ganger.

 

Men det krever utvilsomt både et høyt kunnskapsnivå, og ikke minst må man være veldig dedikert og være villig til å sette av nok tid til konkurransen for at man skal kunne klare å hevde seg i toppen.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at alle i top 3 kjenner hverandre? Tar jo bort litt av kredibiliteten til konkurransen. Blir litt som at visse grupper har fordeler andre ikke har. Da tenker jeg på tilgang og kunnskap om konkurransen(metoder, øvelser, div ressurser).

Svekker det kredibiliteten i OL at de fleste i topp 10 kjenner hverandre? Det er vel strengt tatt veldig ofte slik at de fremste på et felt kjenner hverandre i en eller annen grad. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Sier dette mest om Simen eller om nivået på norsk sikkerhetsekspertise? :hmm:

(I hvert fall nivået på de som deltok i denne konkurransen.)

 

Hvis svaret på "Hva er dine kvalifikasjoner?" er "Jeg vant en quiz.", så ville jeg nok stille noen oppfølgingsspørsmål.

 

Var du med på denne testen? Jeg var med i fjor og det er ikke bare bare å få full score. Det er ikke slikt at 2 av 3 alternativer er håpløse, så derfor er et av de det opplagte svaret.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sier dette mest om Simen eller om nivået på norsk sikkerhetsekspertise?  :hmm:

(I hvert fall nivået på de som deltok i denne konkurransen.)

 

Hvis svaret på "Hva er dine kvalifikasjoner?" er "Jeg vant en quiz.", så ville jeg nok stille noen oppfølgingsspørsmål.

 

 

 

Simen jobber til daglig i et team som jobber med å bygge et sikkerhetssenter – en såkalt SOC (Security Operations Center) for Datametrix.

 

Dette sier utvilsomt mest om Simen og hva hans kvalifikasjoner er. 

Endret av VV6FF4TS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er grunnen til at alle i top 3 kjenner hverandre? Tar jo bort litt av kredibiliteten til konkurransen. Blir litt som at visse grupper har fordeler andre ikke har. Da tenker jeg på tilgang og kunnskap om konkurransen(metoder, øvelser, div ressurser).

Svekker det kredibiliteten i OL at de fleste i topp 10 kjenner hverandre? Det er vel strengt tatt veldig ofte slik at de fremste på et felt kjenner hverandre i en eller annen grad. 

 

Disse kjenner hverandre kun fra tidligere konkurranser? Så vidt jeg vet finnes det ikke så mange slike konkurranser i Norge. "De fremste på et felt"...muligens, men å svare på spørsmål på kahoot er vel ikke noe som gir kred hos script kids engang. Nå er det urimelig av meg å forvente en mer kompleks konkurranse, men etter min erfaring blir det ofte slik at hvis man vanker i en viss teknokultur/arbeidsplass blir det fort en boble der både de som lager konkurransen og de som konkurrerer kommer fra samme ulla. Det blir som om du spør en inder hva "sludd" er for noe. Han vet det selfvølgelig ikke, selv om han vet hva snø er. For en person fra bobla er dette lett å svare på men vanskelig å se at spørmålet er kontekstbetinget. 

 

Nå har jeg ingen tvil om at vinneren er utrolig dyktig og en verdig vinner. Men sånn som det er presentert i artikkelen er det naturlig å mistenke litt klassisk kollegaboble.

 

Kom ikke å si at den fyren ikke hadde blitt snurra rundt lillefingeren av ei middels pen dame med kløft. Sosial hacking er som regel det mest effektive.

Endret av V Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva er grunnen til at alle i top 3 kjenner hverandre? Tar jo bort litt av kredibiliteten til konkurransen. Blir litt som at visse grupper har fordeler andre ikke har. Da tenker jeg på tilgang og kunnskap om konkurransen(metoder, øvelser, div ressurser).

Svekker det kredibiliteten i OL at de fleste i topp 10 kjenner hverandre? Det er vel strengt tatt veldig ofte slik at de fremste på et felt kjenner hverandre i en eller annen grad. 

 

Disse kjenner hverandre kun fra tidligere konkurranser? Så vidt jeg vet finnes det ikke så mange slike konkurranser i Norge. "De fremste på et felt"...muligens, men å svare på spørsmål på kahoot er vel ikke noe som gir kred hos script kids engang. Nå er det urimelig av meg å forvente en mer kompleks konkurranse, men etter min erfaring blir det ofte slik at hvis man vanker i en viss teknokultur/arbeidsplass blir det fort en boble der både de som lager konkurransen og de som konkurrerer kommer fra samme ulla. Det blir som om du spør en inder hva "sludd" er for noe. Han vet det selfvølgelig ikke, selv om han vet hva snø er. For en person fra bobla er dette lett å svare på men vanskelig å se at spørmålet er kontekstbetinget. 

 

Nå har jeg ingen tvil om at vinneren er utrolig dyktig og en verdig vinner. Men sånn som det er presentert i artikkelen er det naturlig å mistenke litt klassisk kollegaboble.

Det var bare den siste utslagsrunden blant de ni som kom øverst blant de 1550 deltakerne som ble gjennomført med Kahoot. Resten gikk som en web-basert konkurranse i tre runder, med 75 ulike spørsmål i ulike kategorier. Her er reglene og litt mer om opplegget: https://www.hackcon.org/mcs/master-of-cyber-security

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Hva er grunnen til at alle i top 3 kjenner hverandre? Tar jo bort litt av kredibiliteten til konkurransen. Blir litt som at visse grupper har fordeler andre ikke har. Da tenker jeg på tilgang og kunnskap om konkurransen(metoder, øvelser, div ressurser).

Svekker det kredibiliteten i OL at de fleste i topp 10 kjenner hverandre? Det er vel strengt tatt veldig ofte slik at de fremste på et felt kjenner hverandre i en eller annen grad. 

 

Disse kjenner hverandre kun fra tidligere konkurranser? Så vidt jeg vet finnes det ikke så mange slike konkurranser i Norge. "De fremste på et felt"...muligens, men å svare på spørsmål på kahoot er vel ikke noe som gir kred hos script kids engang. Nå er det urimelig av meg å forvente en mer kompleks konkurranse, men etter min erfaring blir det ofte slik at hvis man vanker i en viss teknokultur/arbeidsplass blir det fort en boble der både de som lager konkurransen og de som konkurrerer kommer fra samme ulla. Det blir som om du spør en inder hva "sludd" er for noe. Han vet det selfvølgelig ikke, selv om han vet hva snø er. For en person fra bobla er dette lett å svare på men vanskelig å se at spørmålet er kontekstbetinget. 

 

Nå har jeg ingen tvil om at vinneren er utrolig dyktig og en verdig vinner. Men sånn som det er presentert i artikkelen er det naturlig å mistenke litt klassisk kollegaboble.

 

Kom ikke å si at den fyren ikke hadde blitt snurra rundt lillefingeren av ei middels pen dame med kløft. Sosial hacking er som regel det mest effektive.

 

Ahh. På seg selv, kjenner man andre...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer!

Imponerende å vinne en konkurranse med såpass mange deltakere. 
 
Men det litt synd at man tildeler tittelen "Norges fremste sikkerhetsekspert" etter noe slikt. Det gir det hele en litt useriøs vinkling.
HackCon Champion eller noe slikt hadde fungert utmerket.

 

Er det noe digi.no har funnet på?

Eller hevder de faktisk at de kan kåre Norges fremste sikkerhetsekspert?

(ja vet, kan gå å lete opp selv men klarte ikke å motiver meg..)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at alle i top 3 kjenner hverandre? Tar jo bort litt av kredibiliteten til konkurransen. Blir litt som at visse grupper har fordeler andre ikke har. Da tenker jeg på tilgang og kunnskap om konkurransen(metoder, øvelser, div ressurser).

 

I alle dager??? At de kjenner hverandre betyr at dette er et miljø der folk driver med sikkerhet. At du påstår at det tar bort kredibilitet av konkurransen er sprøyt. Du mener vel ikke for alvor at det burde vært et krav at ingen i konkurransen kjenner hverandre? Det burde heller inspirere andre til å finne seg et miljø. Det er i slike miljøer kreativiteten er størst, og det er et voldsomt pluss!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer!

Imponerende å vinne en konkurranse med såpass mange deltakere. 

 

Men det litt synd at man tildeler tittelen "Norges fremste sikkerhetsekspert" etter noe slikt. Det gir det hele en litt useriøs vinkling.

HackCon Champion eller noe slikt hadde fungert utmerket.

 

Er det noe digi.no har funnet på?

Eller hevder de faktisk at de kan kåre Norges fremste sikkerhetsekspert?

(ja vet, kan gå å lete opp selv men klarte ikke å motiver meg..)

 

Digi.no er mediepartner, og har ikke noe med selve gjennomføringen av konkurransen å gjøre. Konkurransen arrangeres av initiativtakerne bak HackCon-konferansen sammen med NorSIS, Evry og oss. (Mer info her: https://www.hackcon.org/mcs/master-of-cyber-security )

Lenke til kommentar

 

Simen jobber til daglig i et team som jobber med å bygge et sikkerhetssenter – en såkalt SOC (Security Operations Center) for Datametrix.

 

Dette sier utvilsomt mest om Simen og hva hans kvalifikasjoner er. 

 

Det sier at Simen er kvalifisert til å  "jobbe i et team som ...", men det sier ikke at Simen er "Norges fremste sikkerhetsekspert".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Var du med på denne testen?

 

Nei. Og jeg betviler ikke Simens kunnskaper. Jeg reagerte bare på "kåringen" her.

Det blir litt som at vinneren av MGP Norge fremstilles som "Norges fremste artist".

 

 

 

 

 

Simen jobber til daglig i et team som jobber med å bygge et sikkerhetssenter – en såkalt SOC (Security Operations Center) for Datametrix.

 

Dette sier utvilsomt mest om Simen og hva hans kvalifikasjoner er. 

 

Det sier at Simen er kvalifisert til å  "jobbe i et team som ...", men det sier ikke at Simen er "Norges fremste sikkerhetsekspert".

 

 

Du burde ikke uttale deg så bastant om dette, når du ikke vet hva det i det hele tatt er snakk om.

Skal deg kunnskap om den konkurransen, så kan du begynne å angripe den som er vinneren.

Du kan ikke sammenligne med MGP, da det ikke er noen fasit i MGP og kan dermed ikke kvantifiseres.

 

Vinneren av den konkurransen kan godt bli kalt for Norges fremste sikkerhetsekspert i all den tid at ordet sikkerhetsekspert heller ikke er kvantifisert. Det er ikke slikt at det er blitt arrangert et norgesmesterskap og vinneren får en kongepokal.

 

For å lære mer om HackOn, så kan du begynne her:

 

https://hackcon.org/om-oss-om-hackcon/om-hackcon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...