Gå til innhold

Vikeplikt for bil i feil kjørebane


Gjest Slettet+3165

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Moderatormelding

Splittet ut fra Bilkaféen.
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1554394&page=1420

 

På vei ut av gata der jeg bor er det vikeplikt for forkjørsvei.

Tidligere i dag nå jeg skulle ut på veien, sjekket jeg først til høyre, observer at en bil kommer i mote i motsatt kjøreretning av det jeg skal.
Ser til venstre, ingen biler, og skal så til å legge rolig meg ut (veien er mer enn brei nok til å ha plass til 2 biler), men til min store forbauselse ligger jo nå tidligere observert bil langt over i feil kjørebane for han har akkurat kuttet en sving.

Ble ikke veldig dramatisk, men fyren presterte å tute og peke på vikepliktskiltet som om jeg var helt idiot.

Så rent teoretisk, hadde jeg fått skylda pga. vikeplikt for forkjørsvei, om vi hadde krasjet når han ligger tilsynelatende helt uten grunn i feil kjørefelt?

Endret av Slettet+3165
Notis i tråd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

På vei ut av gata der jeg bor er det vikeplikt for forkjørsvei.

Tidligere i dag nå jeg skulle ut på veien, sjekket jeg først til høyre, observer at en bil kommer i mote i motsatt kjøreretning av det jeg skal.

Ser til venstre, ingen biler, og skal så til å legge rolig meg ut (veien er mer enn brei nok til å ha plass til 2 biler), men til min store forbauselse ligger jo nå tidligere observert bil langt over i feil kjørebane for han har akkurat kuttet en sving.

Ble ikke veldig dramatisk, men fyren presterte å tute og peke på vikepliktskiltet som om jeg var helt idiot.

Så rent teoretisk, hadde jeg fått skylda pga. vikeplikt for forkjørsvei, om vi hadde krasjet når han ligger tilsynelatende helt uten grunn i feil kjørefelt?

Skulle du til høyre? I så fall ville jo ulykken vist at vedkommende var over i motsatt kjørebane og fått skylden. Du skal jo bare vike i kjørebanen du skal oppholde deg i, ikke de andre.

Lenke til kommentar

 

*snip*

Skulle du til høyre? I så fall ville jo ulykken vist at vedkommende var over i motsatt kjørebane og fått skylden. Du skal jo bare vike i kjørebanen du skal oppholde deg i, ikke de andre.

Vikeplikt gjelder jo for trafikk i begge retninger på veien man skal ut på, så jeg tipper at det beste Henrik kunne håpt på var skylddeling. Mest sannsynlig hadde han fått skylden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

På vei ut av gata der jeg bor er det vikeplikt for forkjørsvei.

Tidligere i dag nå jeg skulle ut på veien, sjekket jeg først til høyre, observer at en bil kommer i mote i motsatt kjøreretning av det jeg skal.

Ser til venstre, ingen biler, og skal så til å legge rolig meg ut (veien er mer enn brei nok til å ha plass til 2 biler), men til min store forbauselse ligger jo nå tidligere observert bil langt over i feil kjørebane for han har akkurat kuttet en sving.

Ble ikke veldig dramatisk, men fyren presterte å tute og peke på vikepliktskiltet som om jeg var helt idiot.

Så rent teoretisk, hadde jeg fått skylda pga. vikeplikt for forkjørsvei, om vi hadde krasjet når han ligger tilsynelatende helt uten grunn i feil kjørefelt?

Skulle du til høyre? I så fall ville jo ulykken vist at vedkommende var over i motsatt kjørebane og fått skylden. Du skal jo bare vike i kjørebanen du skal oppholde deg i, ikke de andre.

 

Skulle til høyre ja, reglene sier at jeg har vikeplikt for biler i begge kjøreretninger: 

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Vikeplikt-+og+forkjorsskilt

 

Det er riktignok et sært tilfelle, men skulle ønske regelverket var litt tydeligere når jeg første skulle ta en liten oppfriskning :-)

Hvordan ville det vært i en lik situasjon, bare denne gang så hadde bilisten på forkjørsvei god grunn til å ligge i feil felt, som f.eks. en syklist / stoppet bil i veibanen?

Skal jeg da vike til sjåføren har tatt en forbikjøring, eller må han vente med forbikjøring til jeg har kjørt utpå forkjørsveien og passert?

Lenke til kommentar

Hvordan ville det vært i en lik situasjon, bare denne gang så hadde bilisten på forkjørsvei god grunn til å ligge i feil felt, som f.eks. en syklist / stoppet bil i veibanen?

Skal jeg da vike til sjåføren har tatt en forbikjøring, eller må han vente med forbikjøring til jeg har kjørt utpå forkjørsveien og passert?

Du må vike. Trafikkreglene:

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

[...]

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Du kan jo ikke få skylden når folk kjører i motsatt kjøreretning? At du har vikeplikt i begge retninger gjelder jo bare når du krysser eller beveger deg inn i de respektive kjørebanene.

 

Jeg hadde ALDRI akseptert skylddeling for det der.

Lenke til kommentar

Du kan jo ikke få skylden når folk kjører i motsatt kjøreretning? At du har vikeplikt i begge retninger gjelder jo bare når du krysser eller beveger deg inn i de respektive kjørebanene.

 

Jeg hadde ALDRI akseptert skylddeling for det der.

Du har vikeplikt uansett. Om en foretar en forbikjøring har du vikeplikt selv om du ikke krysser kjørebanen han egentlig skulle kjørt i ut i fra kjøreretning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men du er med på prinsippet om at du har vikeplikt for trafikk i begge retninger på forkjørsveien du skal inn på?

Hvis noen da har kommet over i feil kjørefelt uten grunn (dvs. ikke for å unngå å kollidere med f.eks. en elg, som vil være en grunn) så er det et klart regelbrudd, men det fritar ikke deg automatisk for vikeplikten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Hadde jeg vært på vært på vei til høyre i et T-kryss med vikepliktskilt og forsikret meg om at ingen kjøretøy kom fra venstre og det ikke var overveiende sannsynlighet for at det skulle komme noen i motsatt kjøreretning fra høyre hadde jeg ikke akseptert skylddeling.

 

På hjemstedet mitt var det en stygg ulykke for noen år siden. En bil med vikeplikt skulle ut på en riksvei med 60-sone og fra venstre er det en slak bakketopp som er oversiktlig om bilene holder fartsgrensen pluss litt til. Når bilen er litt uti veien kommer en bil i over 200 km/t og kolliderer i bilen som opprinnelig hadde vikeplikt. Teoretisk er det bilen som kommer på veien som har skylden, men praktisk så får bilen som gjør noe uforventet skylden.

 

Det samme ville jeg kjørt på med i den først beskrevne situasjonen.

Lenke til kommentar

Så det betyr i praksis at skal man til høyre ut på en forkjørsvei, så holder det ikke at det er tomt til ventstre, en må vente til samtlige biler fra høyre har passert også i tilfelle en av dem skjener ut?

 

I så fall skal det bli rimelig tungt å komme seg ut i en del kryss her i landet - særlig i rushtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Så det betyr i praksis at skal man til høyre ut på en forkjørsvei, så holder det ikke at det er tomt til ventstre, en må vente til samtlige biler fra høyre har passert også i tilfelle en av dem skjener ut?

 

I så fall skal det bli rimelig tungt å komme seg ut i en del kryss her i landet - særlig i rushtiden.

Nettopp.

Lenke til kommentar

Så det betyr i praksis at skal man til høyre ut på en forkjørsvei, så holder det ikke at det er tomt til ventstre, en må vente til samtlige biler fra høyre har passert også i tilfelle en av dem skjener ut?

 

I så fall skal det bli rimelig tungt å komme seg ut i en del kryss her i landet - særlig i rushtiden.

Ser ikke bort fra at det stemmer. Med min forrige bil skulle jeg ut på en forkjørsvei. På forkjørsveien kommer en som gir tegn at hun skal inn veien hvor jeg står og jeg begynner derfor å kjøre ut. Samtidig ombestemmer den andre føreren seg og kjører rett frem og sneier fronten min. Dette innrømmer hun og skriver det også på skadeskjema. Jeg fikk likevel hele skylden, fordi man skal være "ekstra aktsom" når man skal ut på en forkjørsvei. Spilte ingen rolle at hun hadde gitt feilaktig tegn om at hun skulle kjøre av veien. Da kan man spørre seg hva poenget med blinklys er? Trodde det var delvis for å få bedre flyt i trafikken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

Det du beskriver er meget irriterende, men likevel en fullstendig annerledes situasjon da hun faktisk skal befinne seg i den aktuelle kjørebanen. Situasjonen beskrevet tidligere i tråden er jo helt på jordet å skulle forvente et filskift.

Lenke til kommentar

Så det betyr i praksis at skal man til høyre ut på en forkjørsvei, så holder det ikke at det er tomt til ventstre, en må vente til samtlige biler fra høyre har passert også i tilfelle en av dem skjener ut?

 

I så fall skal det bli rimelig tungt å komme seg ut i en del kryss her i landet - særlig i rushtiden.

Jepp. Vikeplikt er absolutt. På godt og vondt....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

 

Så det betyr i praksis at skal man til høyre ut på en forkjørsvei, så holder det ikke at det er tomt til ventstre, en må vente til samtlige biler fra høyre har passert også i tilfelle en av dem skjener ut?

 

I så fall skal det bli rimelig tungt å komme seg ut i en del kryss her i landet - særlig i rushtiden.

Jepp. Vikeplikt er absolutt. På godt og vondt....

Så om det kommer en bil i 250 km/t i en 40-sone og krasjer inn i deg når du kjører ut på en forkjørsvei så aksepterer du skylddeling?

 

Mye naive mennesker her gitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...